یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام آقاتهرانی

حوزه/ بانوان طلبه باید بسیجی وار در خط مقدم جامعه حضور داشته باشند و در راستای ایفای نقش انبیای الهی، طبیب دوّار بطبّه باشند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام و المسلمین مرتضی آقاتهرانی  در درس اخلاق جامعه الزهرا(س) ضمن عرض تسلیت به مناسبت سالگرد شهادت امام حسن عسکری(علیه‌السلام) اظهار داشت: امام حسن عسکری(علیه‌السلام) دارای کنیه «ابومحمد» در سال ۲۳۲ هجری قمری متولد شدند و به اجبار طاغوت زمان در عسکر سکونت داشتند.

وی با بیان اینکه مدت امامت امام حسن عسکری(علیه‌السلام) ۶ سال و عمر آن حضرت ۲۸ سال بود، گفت: معتز، مهتدی و معتمد از جمله خلفای عباسی بودند که در دوران امامت امام حسن عسکری(علیه‌السلام) حکومت کردند.

حجت الاسلام و المسلمین آقاتهرانی با اشاره به دوران امامت امام حسن عسکری(علیه‌السلام) به فضائل اخلاقی مادر آن حضرت اشاره کرد و افزود: مادر گرامی امام حسن عسکری(علیه‌السلام) «حدیثه» نام داشته است که در برخی منابع از ایشان به نام «سوسن» یاد می‌شود.

وی با بیان اینکه در زمان امام حسن عسکری(علیه‌السلام) خفقان شدیدی حاکم بود به طوری که برخی حتی به امام اطمینان نداشتند؛ ادامه داد: در کتب حدیثی آمده است که این بانوی گرامی در آن زمان و پس از شهادت حضرت، پناهگاه و نقطه اتکای شیعیان بودند.

 

شکر نعمت‌های خداوند می‌تواند انسان را به عرش برساند

عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره)  در ادامه به آیه شریفه ۷ سوره ابراهیم اشاره کرد و بیان داشت: خداوند می‌فرماید: «لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزيدَنَّکُمْ؛ اگر شکرگزاری کنید، بر شما خواهم افزود»؛ این آیه به این معنا است که اگر انسان قدر نعمت را بداند، خداوند او را زیاد می‌کند، همانطور که برخی انسان‌ها هستند که به عرش می‌رسند و برخی نمی توانند و یا نمی خواهند بزرگ شوند.

وی با اشاره به «وَ لَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابي‏ لَشَديدٌ؛ و اگر ناسپاسی کنید، البته عذاب شدید است» در این آیه، تصریح کرد: در زمان امامت ائمه معصومین(علیهم‌السلام)، افراد قدر امامان عصر خود را ندانستند، هر چه دوران امامت پیش رفت، نامهربانی به ائمه معصومین(علیهم‌السلام) بیشتر شد، به طوریکه بهترین وضعیت را امام حسین(علیه‌السلام) با ۷۲ یار داشت، در حالیکه امام صادق(علیه‌السلام) دارای ۱۲ یار واقعی بودند.

 

همه افراد جامعه باید هدف خود را بیابند

حجت الاسلام و المسلمین آقاتهرانی در ادامه به اوضاع امروز اشاره کرد و اظهار داشت: امروز برخی افراد با واژه‌هایی چون متقی، مؤمنین و غیره نامأنوس هستند و احساس خوبی ندارند، چون می‌ترسند از جامعه مدرن و خوشگذارن‌ها عقب بمانند، در حالیکه همه افراد باید هدف خود را بیابند.

وی یادآور شد: برخی افراد از عنوان «بسیجی بودن» احساس خوبی ندارند، درحالیکه رهبر معظم انقلاب(مدظله) فرمودند که امام علی(علیه‌السلام) یک بسیجی بود».

 

سرحلقه اصلی بین کارهای ما و خداوند باید قرب الهی باشد

عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره)   با اشاره به اینکه دو سرحلقه در اخلاق وجود دارد، عنوان کرد: در همه کارها به ویژه کارهای اخلاقی، سرحلقه اصلی بین ما و خداوند متعال باید قرب الهی وجود داشته باشد و همه ما باید تلاش کنیم که کارهای ما «قربت الی الله» باشد.

وی تأکید کرد: همه فعالیت‌های فردی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی ما و در هر حیطه ای که فعالیت می‌کنیم، باید برای نزدیک شدن به خداوند باشد؛ یعنی کارهای ما باید برای خداوند پسندیده باشد، همچنین آن کار، حسن فعلی و فاعلی داشته باشد.

 

فعالیت‌های ما باید در کادر بندگی خداوند قرار گیرد

حجت الاسلام و المسلمین آقاتهرانی با بیان اینکه نیت ما در کار باید خداوند متعال باشد، گفت: همه افعال ما باید تنظیم شده باشد و در کادر بندگی خداوند قرار گیرد، یعنی کارهای ما باید حسن فعلی داشته باشد و برای قرب به خداوند باشد.

وی در ادامه به مسائل اجتماعی جامعه اشاره کرد و اظهار داشت: برخی تصور می‌کنند که همه مسائل فردی است، در حالیکه ما در یک جامعه زندگی می‌کنیم و مسائل اجتماعی باید برای ما مهم باشد.

 

انسان در ارتباط با دیگران، خود را میزان قرار دهد تا از نفسانیت نجات پیدا کند

عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره)  یادآور شد: بحث قرب الی الله در اخلاق اسلامی مطرح است و جدی هم هست، یعنی اخلاق را پاک و خدایی می‌کند و از انسانیت بالا می‌برد، اما اصلی که در اخلاق انسانی مطرح است و برای اصلاح کار جامعه باید مد نظر قرار گیرد، این است که انسان در ارتباط با دیگران، خود را میزان قرار دهد تا از نفسانیت نجات پیدا کند.

حجت الاسلام و المسلمین آقاتهرانی افزود: انسان همان گونه که دوست دارد با او رفتار شود، باید با دیگران رفتار کند و اگر افراد این اصل را در ازدواج و زندگی مشترک خود به کار بگیرند، موفق خواهند بود و می‌توانند تعامل مناسبی با همسر خود داشته باشند.

وی ادامه داد: اگر انسان در زندگی مشترک، آنچه را که برای خود می‌پسندید برای همسر خود بپسندد، بسیاری از مشکلات به وجود نمی آید و تمام رذایل اخلاقی با این اصل پاک می‌شود.

 

بانوان طلبه بسیجی وار در خط مقدم جامعه حضور داشته باشند/ بانوان طلبه طبیب دوّار بطبّه باشند

عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) با بیان اینکه بانوان طلبه باید در جامعه ظهور و بروز داشته باشند، تصریح کرد: مراقب باشید که تنها به محبت اهل بیت(علیهم‌السلام) تکیه نکنید، بلکه اعمال خود را هم به اعمال اهل بیت(علیهم‌السلام) نزدیک کنید.

وی با بیان اینکه بانوان طلبه باید برای رضای خداوند متعال مجاهده کنند، تأکید کرد: بانوان طلبه باید بسیجی وار در خط مقدم جامعه حضور داشته باشند و به مردم بصیرت دهند و در راستای ایفای نقش انبیای الهی، طبیب دوّار بطبّه باشند.

 

بسیاری افراد شناخت درستی از انقلاب اسلامی، ولایت فقیه و مسائل روز ندارند

حجت الاسلام و المسلمین آقاتهرانی بیان داشت: امام سجاد(علیه‌السلام) با حدود ۸۴ زن و کودک به شام که حدود ۵۰ سال تحت حکومت معاویه و یک سال تحت حکومت یزید بود، رفتند؛ آن حضرت به مدت ۴۵ دقیقه خطبه خواندند و برای همیشه خاندان اموی را منقرض کردند.

وی تصریح کرد: امروز بسیاری افراد شناخت درستی از انقلاب اسلامی، ولایت فقیه و مسائل روز ندارند؛ امروز به همان اندازه که سرعت برای انحراف شتاب گرفته، برای هدایت هم شتاب گرفته است؛ سفر به اعلی علیین لحظه ای شده، همانطور که سفر به اسفل السافلین  لحظه ای شده است، بنابراین بسیار مراقب باشیم.

 

درس‌های طلبگی باید برای جامعه روز مفید باشد/ ما شکست خورده نیستیم

وی تصریح کرد: درس‌هایی که می‌خوانید باید برای جامعه روز مفید باشد، باید ابتدا از خود و خانواده و دوستان شروع کنید و سپس در جامعه فعالیت کنید؛ بانوان طلبه نباید منفعل باشند، بلکه باید فعال و زنده باشند.

وی با بیان اینکه ما شکست خورده نیستیم، تأکید کرد: رئیس اسبق سیا گفت که داعشی که ما ایجاد کردیم اگر بخواهیم جمع کنیم، ۳۰ سال طول می‌کشد، درحالیکه حاج قاسم سلیمانی با لبیک به فرموده رهبر معظم انقلاب(مدظله) سه ماهه داعش  را جمع کرد، بنابراین هر کاری برای ما شدنی است.

۳۱۳/۳۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha