پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
انجمن پژوهشگران میراث مکتوب اسلامی در روسيه

حوزه/ در ادامه کنفرانس میراث مکتوب به زبان‌های فارسی، عربی و ترکی در انستیتو نسخ خطی سنت‌پترزبورگ، انجمن پژوهشگران میراث مکتوب اسلامی روسيه، با حضور اعضای انجمن تعیین و تشکیل شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، در ادامه کنفرانس میراث مکتوب به زبان‌های فارسی، عربی و ترکی در انستیتو نسخ خطی سنت‌پترزبورگ، انجمن پژوهشگران میراث مکتوب اسلامی روسيه، با حضور اعضای انجمن تعیین و تشکیل شد و به اتفاق آراي اعضا، اعضاي هيأت مؤسس انجمن پژوهشگران میراث مکتوب اسلامی به ترتيب شامل حجت الاسلام و المسلمین سيد محمود مرعشي‌نجفي، مدير کتابخانه آيت‌الله مرعشي‌نجفي (ره) از ايران، م. ب. پيوتروفسکي، مديرکل موزه آرميتاژ در سنت‌پترزبورگ، س. پروزوروف، مدير بخش علمي انستيتو دست‌نويس‌هاي شرقي فرهنگستان علوم روسيه و اعضاي هيأت مديره نيز براي يک دوره به ترتيب زايتسف، سرپرست انستیتو اطلاعات علمی علوم اجتماعی فرهنگستان علوم روسیه در مسکو به عنوان رئيس و آلکسي خيسماتولين و حبيب‌الله عظيمي، به عنوان معاونان روسي و ايراني انجمن، با رأي اکثريت اعضاي انجمن، انتخاب شدند.

گسترش ارتباطات علمي بين کتابخانه‌ها و محققان و مصححان، حمايت‌هاي مادي و معنوي از فعاليت‌هاي علمي پژوهشگران حوزه متون کهن در روسيه و ايران، همچون تصحيح متون، نشر، ديجيتال‌سازي و مانند آنها از جمله اهداف اين انجمن محسوب مي‌‌شود.

بررسی وضعيت نسخ خطی در روسیه

از ميان مواريث تمدني و فرهنگي، ميراث مکتوب اسلامي، به خصوص نسخه‌هاي خطي، از جايگاه ويژه‌اي برخوردار هستند. بدون ترديد نسخه‌هاي خطي به عنوان پل فرهنگي ـ تاريخي، مي‌توانند نقش عمده‌ای را در هویت‌سازی و آگاهي‌بخشي به جامعه علمي نسلِ حاضر ايفا کنند و مطالعه علمي روی برگ برگِ اين متون کهن، تحقيقاً اين آگاهي را مقدور و آشنايي را ميسور خواهد ساخت.

بر اساس گزارشي که زنده‌ياد اولگ آکيموشکين از نسخه‌هاي خطي اسلامي موجود در کتابخانه‌هاي روسيه در سال 1992میلادی، ارايه كرده است، در کتابخانه‌هاي روسيه، در حدود 50 هزار نسخه ‌خطي اسلامي وجود دارد که از اين تعداد 18 هزار و 733 نسخه خطي به عربي، 12 هزار و 612 نسخه به فارسي، 9 هزار و 540 نسخه به ترکي (با لهجه‌هاي متنوع آن)، 148 نسخه به کردي، 28 نسخه به پشتو، 14 نسخه به مالزيايي و 3 نسخه به اردو و 7 هزار و 57 نسخه نيز با عنوان نسخ خطي اسلامي (بدون تمايز زباني)، است.

شواهد و مطالعات میدانی و نیز گزارش‌هاي پراکنده از وجود دست‌نويس‌هاي فراوان در جای جای جمهوري‌هاي تاتارستان، داغستان، باشقيرستان، اوستياي شمالي، چچنستان و ... حکایت دارد و به نظر مي‌رسد که در کتابخانه‌هاي روسيه، دست‌کم يکصد هزار نسخه خطي اسلامي وجود داشته باشد که طبعاً بسياري از آنها، هنوز شناسايي و معرفي نشده‌اند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha