پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
افتتاح مرکز پژوهشی و مطالعاتی اسلامیکا در روسیه

حوزه/ مرکز پژوهشی و مطالعاتی اسلامیکا با هدف احیای مکتب علوم و الهیات اسلامی روسیه، به همت رایزنی فرهنگی ايران در انستیتو شرق‌شناسی روسیه، افتتاح شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، مرکز پژوهشی و مطالعاتی اسلامیکا، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر، نماینده مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در امور حج و زیارت، اسلام‌شناسان و شخصیت‌های دانشگاهی مسکو و جمهوری‌های تاتارستان و باشقیرستان به همت رایزنی فرهنگی ايران در انستیتو شرق‌شناسی روسیه، افتتاح شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین قاضی‌عسکر در آیین افتتاحیه اين مركز، ضمن تحسین ابتکار عمل انستتیو شرق‌شناسی در ایجاد مرکز اسلامیکا، آن را مطابق با دستورات قرآنی دانست و افزود: شناخت صحیح، مقدمه هر فعالیت است و اگر اسلام به درستی معرفی شود، مراکز علمی و حوزوی بر این اساس دین و آموزه‌های آن را به مردم معرفی می‌كنند و مانع از افراط‌گرایی و تخریب چهره اسلام خواهد شد.

وي افزود: همان‌گونه که قرآن كريم می‌فرماید: دین اجباری نیست و اسلام پیروان خود را به زندگی مسالمت آمیز با سایر ادیان دعوت می‌كند، هیچ‌گاه ادیان آسمانی را نفی نکرده و بلکه دین اسلام را به عنوان تکمیل کننده ادیان الهی می‌داند.

رضا ملکی، رایزن فرهنگی کشورمان، در سخناني با اشاره به میلاد پیامبر اکرم (ص) به عنوان روز مودت و وحدت مسلمانان، اظهار امیدواری كرد: ایجاد این مرکز، پاسخگوی پژوهشگران، اسلام‌شناسان و جامعه مسلمان روسیه باشد.

وی در ادامه به فعالیت جامعه مسلمانان روسیه پس از فروپاشی شوروی در توسعه مساجد و اماکن مذهبی به عنوان گام اول اشاره كرد و ایجاد مرکز اسلامیکا را در راستای توسعه مراکز آموزش اسلامی به عنوان یک ضرورت در جامعه مسلمانان روسیه مورد تأکید قرار داد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قاضی‌عسکر به همراه هیئت همراه، پیش از شرکت در مراسم افتتاح مرکز اسلامیکا، با ویتالی نائومکین، رئیس انستیتو شرق‌شناسی، دیدار و گفت‌وگو کرد.

وي توسعه روابط همه جانبه ایران و روسیه در دوره کنونی و ضرورت روابط در حوزه علمی و فرهنگی بین دو کشور را مورد تأکید قرار داد و گفت: ایران و روسیه در جهت مقابله با افراط‌گرایی، بیشترین خدمات را به بشریت ارائه کرده و نقشه‌های دشمنان را با رشادت‌های خود خنثی کردند.

نماینده مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت افزود: برای تثبیت وضعیت موجود و مقابله با افکار افراطی به خصوص در مناطق مسلمان نشین، نیازمند معرفی درست اسلام عقلانی از سوی علما و مراکز علمی هستيم که ایجاد بخش اسلامیکا، گامی در این مسیر خواهد بود.

ویتالی نائومکین، ريیس انستیتو شرق‌شناسی، ضمن تأیید سخنان حجت‌الاسلام و المسلمین قاضی‌عسکر، به فجایع انسانی در یمن اشاره كرد و وحدت مسلمانان را در منطقه، به ويژه در حوزه آسیای میانه، مورد تأکید قرار داد.

بخش اسلامیکا به همت رایزنی فرهنگی ايران و با همکاری انستیتو شرق‌شناسی براساس تفاهمنامه همکاری با اهداف احیای مکتب علوم و الهیات اسلامی روسیه و حمایت از طرح‌های توسعه آموزش اسلامی، مقابله با تعابیر رادیکال از اسلام و اسلام‌هراسی ایجاد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha