جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
جشن «طلوع نیرین» در حوزه علمیه امام صادق(ع) بمبئی

حوزه/ در ادامه برگزاري جشن‌هاي اعیاد ربيع‌الاول كه همچنان در هند ادامه دارد، خانه فرهنگ كشورمان در بمبئي مراسم جشن «طلوع نیرین» را برگزار كرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، در ادامه برگزاري جشن‌هاي اعیاد ربيع‌الاول كه همچنان در هند ادامه دارد، خانه فرهنگ كشورمان در بمبئي مراسم جشن «طلوع نیرین» را برگزار كرد. اين مراسم در حوزه امام جعفر صادق (ع) منطقه واشی (یکی از مناطق حومه کلانشهر بمبئي) با حضور حجت الاسلام سید علی عباس رضوی، امام جمعه واشی و جمعي از طلاب و علاقمندان به خاندان عصمت و طهارات (ع) برگزار شد.

حجت الاسلام رضوی در سخنراني خود در اين مراسم گفت: اخلاق حسنه، استقامت و پایداری یکی از ویژگی‌های بارز پیامبر اکرم (ص) در زندگی فردی و اجتماعی بود؛ به طوری که ایشان با حسن خلق و مقاومت در برابر سختی‌ها توانستند مردم را به آیین حیات بخش اسلام دعوت کنند.

وي افزود: پيامبر اسلام (ص) شایسته‌ترین الگوی مکارم اخلاقی برای تمامی انسان‌ها در تمامی دوران‌ها هستند و بر طبق آیات قرآن مجید، نیکوترین و مناسب‌ترین نمونه و الگو رسول گرامی اسلام (ص) هستند و تبعیت از ایشان انسان را برای دستیابی به حیات طیبه و سعادت اخروی رهنون می‌سازد.

امام جمعه واشی بمبئی تأكيد كرد: پیروی از آن حضرت وظیفه همیشگی و ثابت است و مسلمانان بایستی در همه اعمال، رفتار و وظایف خود را از سرچشمه عظیم الهی الگو بگیرند؛ زیرا یکی از احکام و نشانه‌های ایمان آوردن مسلمانان آن است که از گفتار و رفتار پیامبر (ص) پیروی كنند.

وی همچنين با اشاره به زندگی مؤسس مذهب جعفری، اظهار كرد: امام جعفر صادق (ع) تلاش و کوشش خود را با مساعی علمی آغاز کردند. حرکت علمی آن بزرگوار به حدی گسترش یافت که در سراسر مناطق اسلامی را در بر گرفت و مردم از علم ایشان سخن‌ها گفتند و شهرتشان در همه شهرها و دیارها پیچیده بود.

در ادامه اين مراسم آرمان خان، استاد دانشگاه، گفت: در عالم هستی شخصیتی به عظمت پیامبر (ص) خلق نشده و این رتبه اول بودن پیغمبر، رتبه مهمی است. یعنی سرور همه انبیا و اوصیا و همه خوب‌های عالم، خاتم الانبیا (ص) است. همچنين حلقه آخر اتصال بین خلق و خدا، پیامبر اکرام (ص) است.

وی سپس با اشاره به اخلاق نیکو و پسندیده پیامبر اعظم (ص) فرمود: اخلاق و سیره رسول خدا (ص) در نهاد خانواده برای همه انسان‌ها الگوست. آن حضرت همواره زنان و یتیمان را که از افراد آسیب‌پذیر جامعه بودند مورد لطف و مهربانی قرار می‌دادند و همواره مدافع حقوق و دوستدار و حامی آنان بودند.

آرمان خان همچنين با اشاره به زندگی امام جعفر صادق (ع) اظهار كرد: زمان آن امام بزرگوار، زمان تزلزل حکومت بنی‌امیه و فزونی قدرت بنی‌عباس بود و عصری که کوچک‌ترین کمکاری یا عدم بیداری و تحرک پاسدار راستین اسلام یعنی امام صادق (ع)، موجب نابودی دین و پوسیدگی تعلیمات حیات‌بخش اسلام، هم از درون و هم از بیرون می‌شد.

وي افزود: پیشوای ششم شیعیان در چنین دورانی به فکر نجات افکار توده مسلمان از الحاد، بدبینی و کفر و نیز مانع انحراف اصول و معارف اسلامی از مسیر راستین بود و از توجیهات غلط و وارونه دستورات دین که به وسیله خلفای وقت صورت می‌گرفت، جلوگیری می‌کرد. در این هنگام بود که آن امام همام دشواری فراوان در پیش و مسئولیت عظیم بر دوش داشت.

آرمان خان ادامه داد: امام صادق (ع) در ظلمت بحران‌ها و آشوب‌ها، دنیای شیعه را به فروغ تعالیم خویش روشنی بخشید و حقیقت اسلام را از آلایش انحرافات و گزند فریبکاران حفظ كرد. ایشان آنقدر فقه و دانش اهل بیت (ع) را گسترش دادند و زمینه ترویج احکام و بسط کلام شیعی را فراهم ساختند که مذهب شیعه به نام او به عنوان مذهب جعفری شهرت یافت. آن اندازه که دانشمندان و راویان از دانش امام (ع) بهره‌مند بردند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha