جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام روحبخش

مدیراجرایی نخستین رویداد نوآوری علوم و معارف اسلامی با اشاره به این که مهمترین مشکل ما تبدیل محتوای دینی به محصول است، گفت: محتوای دینی، پاسخگوی نیازها است و محصولی که از دل حدیث بیرون می آید می تواند به نیاز پاسخ بدهد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام سید مهدی روحبخش، مدیر نخستین رویداد نوآوری علوم و معارف اسلامی، امروز در این همایش، در مشهد به بیان ضرورت ها و اهداف این رویداد پرداخت و گفت: یکی از مهمترین مسایل در حوزه علمیه قم در شرایط فعلی توانمند سازی علوم انسانی برای پاسخگویی به نیازهای جامعه اسلامی و دنیای معاصر است.

وی با بیان اینکه برای تحقق این هدف در حال حاضر پنج ضعف عمده وجود دارد، تصریح کرد: محتوای قابل عرضه برای پاسخگویی به این نیازها وجود ندارد که این محتواها در سطح مبانی و ساختارها قابل عرضه است.

حجت الاسلام روحبخش با اشاره به این مطلب که به عنوان مثال شهرسازی باید از یک الگوی اسلامی تبعیت کند و در عین حال از مباحث اسلامی و هنر نیز باید بهره بگیرد، اظهارکرد: در شرایط فعلی برای این الگوها تعریف دقیقی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه ضعف دیگری که در این زمینه وجود دارد نیروی انسانی است، بیان داشت: در واقع پس از محتواسازی آیا ما نیروی انسانی داریم که آن محتوا را ایجاد کند.

مدیر نخستین رویداد نوآوری علوم و معارف اسلامی با اشاره به این مطلب که در حال حاضر ۱۸ هزار عنوان کتاب در حوزه دینی چاپ شده است و آیا این کتاب ها پاسخگو خواهند بود، اظهارکرد: در واقع از مهمترین دلایل نبود یا ضعف فرهنگ این امر است که تا به امروزما نیاز محور حرکت نکرده ایم.

وی  با اشاره به این مطلب که در شرایط فعلی افراد نیاز محور حرکت نمی کنند و این فرهنگ وجود ندارد، بیان داشت: چهارمین ضعف در این مسیر ضعف در نظام های پشتیبانی و تبلیغاتی است.

حجت الاسلام روحبخش ادامه داد: در واقع نظام آموزشی که به صورت نیازمحور بتواند آموزش بدهد، وجود ندارد چرا که در نظام آموزشی، مبلغ ما به صورت آموزش محور، آموزش نمی بیند و توانمند نمی شود.

وی با بیان اینکه ضعف پنجم که درواقع نتیجه این ضعف های چهارگانه است، بیان داشت: در شرایط فعلی علوم انسانی مرجع برای جامعه ما نیست و این سؤال مطرح می شود که آیا فقه برای جامعه ما مرجع است و در سبک زندگی، آداب و رفتار، فلسفه اسلامی نیز مرجعیت دارد.

مدیر نخستین رویداد نوآوری علوم و معارف اسلامی با اشاره به این که مهمترین مشکل ما تبدیل محتوای دینی به محصول است، اظهارکرد: محتوای دینی، پاسخگوی نیازها است و محصولی که از دل حدیث بیرون می آید می تواند به نیاز پاسخ بدهد.

۲۸/۳۱۳

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha