پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
دکتر شاکر مجید کاظم

حوزه / دکتر شاکر مجید کاظم گفت : همان‌گونه که تفکر شیعی هرگز سنی ها را به تغییر مذهب دعوت نمی‌کند، طرف مقابل نیز باید این اصل را در نظر داشته باشد.

دکتر شاکر مجید کاظم، استاد دانشگاه بصره عراق در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، در راستای کنگره "نقش علمای شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی" خاطر نشان ساخت : همان‌گونه که تفکر شیعی هرگز وهابی‌ها و سنی‌ها را به تغییر مذهب دعوت نمی کند، طرف مقابل نیز این اصل را باید در نظر داشته باشد.

متن گفت‌وگو به شرح ذیل است :

حوزه – شیعه در گسترش وپیشرفت اندیشه اسلامی چه جایگاهی دارد؟

شیعیان همواره پیشگامان تمام دانش های موجود بوده اند؛ از این رو تمام اخبار و روایاتی که نقل می کنند از جمله روایات مورد اعتماد به شمار می آیند. درواقع آن ها هنگامیکه در مورد سیره حضرت رسول (ص) سخن به میان می آورند، ما بر این باوریم که سخنان آن ها، بر گرفته از منبع وسرچشمه ای زلال  به نام امام علی ع) می باشد؛ کسی که همواره همنشین پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) بود که ماحصل این همنشینی به بازگو کردن رویداد های زندگی پیامبر با ریزبینی خاصی منجر شد.

بنا براین روایاتی که حضرت امیرالمومنین(ع) درباره زندگی پیامبر نقل می کنند، کاملا همسو با قرآن است و هیچ تفاوتی با آن ندارد، درست به مانند قرآن که خداوند در آن وصف پیامبر را با آیه :«و إنک علی خلق عظیم» بیان می کند.

حوزه – وهابیت چه نقشی در فروپاشی اندیشه اسلامی ایفا می کند؟

تفکر وهابیت، تفکری ویرانگر و نابود کننده است، نه تنها نابود کننده تفکر اسلامی، بلکه حتی تفکر انسانی را دستخوش ویرانی قرار داده است. این تفکر به دنبال رد اندیشه های دیگران است، حال آن که کنگره  یاد شده که زیر نظر شیعیان برگزار می‌شود، تمام تفکرات و اندیشه ها و آرای گوناگون اسلامی و غیر اسلامی را در این مکان گرداگرد هم جمع کرده است.

در این گردهمایی، تمامی افراد ناهمگون با شیعیان درمورد نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی، مقاله ها و یا کتاب هایی را به رشته تحریر در آورده اند که البته میزبانان نیز با آغوشی باز این تفکرات را پذیرا بوده اند. گفتنی است که این نویسندگان، در ایران فضای موجود را برای طرح افکار خود بسیار باز و وسیع یافته و دلیلی برای عدم ارائه تفکر خود ندیده اند.

این پژوهشگران با دیدن این فضا، به گفتگو و تبادل نظر با دیگران پرداخته و حرف خود را به راحتی به طرف مقابل گوشزد می کنند که این درست در نقطه مقابل تفکر بسته و متحجر وهابی است که نه تنها به این‌گونه نویسندگان فضای لازم را نمی دهد بلکه با سرکوب طرف مقابل خود، تلاش دارد تا دهان مخالفین خود را ببندد. حال آنکه مذهب تشیع و فقه شیعی، این اجازه را به همگان می دهد که با هر طرز فکری که دارند اظهار نظر کنند.

البته همان‌گونه که تفکر شیعی هرگز سنی ها را به تغییر مذهب دعوت نمی کند، ازطرف مقابل نیز انتظار می رود که این اصل را در نظر داشته باشد؛ چراکه مهم‌ترین نکته در این راستا، دین مبین اسلام است که همگان را زیر پرچم خود حفظ می کند.

حوزه – با توجه به حضور شما در "کنگره نقش علمای شیعه در پیدایش وگسترش علوم اسلامی"، این گردهمایی را چگونه ارزیابی می کنید؟

این گردهمایی که با مدیریت آیت الله مکارم شیرازی دام ظله) تحت عنوان نقشه شیعه در علوم برگزار شد، از جمله کنگره های مهم جهان اسلام می باشد که نه تنها به نقش شیعه در گسترش علوم اسلامی که در گسترش علوم انسانی نیزتاکید دارد.  

در واقع برگزاری این کنگره، بسیار مهم ارزیابی می شود از آن رو که به نقش علمای شیعه در علوم مختلف از جمله زبان عربی، حدیث، تاریخ، سیره نبوی، رجال، فقه، اصول، فلسفه وعلم کلام می پردازد.

نکته دیگر در برگزاری این کنگره که بسیار مهم است مسئله فرستادن 1200 مقاله به این گردهمایی می باشد که در نوع خود بی نظیر است.

در پایان لازم به ذکر است که باید از دفتر آیت الله مکارم شیرازی دام ظله) در برگزاری  و آماده سازی این کنگره تشکر کرده و از خداوند برای آنها طلب عزت و سربلندی داریم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha