جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ دومین جشنواره استانی «کتاب یار» در حوزه خواهران یزد

حوزه/ عضو هيأت علمي دانشگاه اصفهان به برخی از راه هاي شناخت حديث صحيح از غير صحيح اشاره كرد و گفت: آنچه از كلام خود معصومین علیهم السلام استفاده مي شود اين است كه حديثي صحيح است كه با قرآن سازگار باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، نشست پژوهشی با عنوان «اعتبار احادیث» با سخنرانی حجت الاسلام محمد سلطاني، نويسنده و عضو هيأت علمي دانشگاه اصفهان با حضور اساتيد و طلاب مدرسه علميه خواهران زهرائيه نجف آباد برگزار شد.

حجت الاسلام سلطاني با اشاره به شرط صحت هر عبادت و نيت قربة الي الله بيان كرد: كسي كه دانش قرآن و حديث مي آموزد و آن را انتقال مي دهد، باید رعايت تقوا نماید، از بي تقوايي است كه بعضی افراد براي رسيدن به مال و مقام؛ جاعل حديث مي شوند.

وي، معناي واژه ي «حديث» را حكايت و تقرير قول و فعل معصوم بيان كرد و گفت: بعضی افراد دچار افراط و تفريط شده اند؛ عده اي به خاطر گذشت زمان، استفاده از احاديث را درست نمي دانند و آن را كنار گذاشته اند. برخي هر حديثي را قبول نموده ، تلقي به قبول مي كنند.

حجت الاسلام سلطاني گفت: تنها كتاب صحيحِ صحيح قرآن است و بايد از افراط و تفريط نسبت به احاديث پرهيز كرد و با مراجعه به تاريخ احاديث، حديث صحيح را از غيرصحيح تشخيص داد.

وي با اشاره به اين كه نهج البلاغه يك منبع حديثي است، افزود: اگر حديثي منبع نداشته باشد اصلا قابل اعتماد نيست، كتاب هايي كه مربوط به 100 سال يا 300 سال پيش است را نمي توان به عنوان يك منبع حديث دانست و تنها بايستي به احاديثي استناد كرد كه يك رشته در منابع اصلي احاديث داشته باشد.

عضو هيأت علمي دانشگاه اصفهان تفسير قرآن را يك تخصص دانست و گفت: هر كسي حق ندارد در اين رشته وارد شود.

حجت الاسلام سلطاني در پايان به برخی از راه هاي شناخت حديث صحيح از غير صحيح اشاره كرد و گفت: آنچه از كلام خود معصومین(ع) استفاده مي شود، اين است كه حديثي صحيح است كه با قرآن سازگار باشد و مخالف با علم قطعي و عقل نباشد، همچنین می بایست شرايط محيطي و موقعيت امام معصوم در زمان صادر شدن كلام به طور كامل بررسي شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha