جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
عراق

حوزه/ روحانی عراقی گفت: باید بدانیم یک رهبری واضح و روشن برای این تحرکات مشخص نیست. گروه های دانشجویی، مشایخ عشایر و تجمع علمای دینی بصره از جمله گروه های معترض اند اما برخی ها ناشنا خته اند مانند بعثی ها که از عوامل تخریبند که وارد این تظاهرات شدند...

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، پس از برگزاری موفق انتخابات پارلمانی عراق دامنه اعتراضات و تظاهرات‌های شهروندان عراقی در بصره و سایر شهرهای عراقی به دلیل وضعیت بد خدمات‌ رسانی دولت و بیکاری جوانان و فساد اداری گسترده شد. علاوه بر بصره، شهرهای ناصریه(مرکز استان ذی‌قار)، العماره(مرکز استان میسان)، کربلا و نجف اشرف نیز شاهد تظاهرات‌ مردمی بودند. مرجعیت دینی عراق ضمن اعلام همبستگی خود با اهالی بصره، از ساکنان این استان شیعه نشین خواست تا از روش‌های مسالمت آمیز در تظاهرات استفاده کنند.

در همین راستا سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه با حجت الاسلام هاشم ابو خمسین روحانی و مدرس عراقی به گفت و گو پرداخته است.

حجت الاسلام هاشم ابو خمسین روحانی عراقی پیرامون تحولات سیاسی عراق در روزهای اخیر عراق گفت: اعتراضات روزهای اخیر، اعتراضات مسالمت آمیزی بود، اما برخی از نیروهای انتظامی در تیراندازی غیر مسئولانه یک نفر را از عشیره مهم جنوب عراق به نام عشیره بنی موصور را به قتل رساندند و تعدادی  را مجروح کردند؛ این عشیره 200 شهید که از اعضای حشد الشعبی بودند را تقدیم عراق کرده است.

وی ادامه داد: از این نقطه مطالبات خدمات در امور برق، آب و امنیت آغاز شد و اخیرا نیز یک مشکل زیستی در استان بصره به وجود آمده و آن ورود آب خلیج فارس به اروند رود هست که البته این مشکل به آبادان و خرمشهر هم لطمه زده است و عشایر شمال بصره برای هم دردی و هم پیمانی با این عشیره شروع به تظاهرات کردند و خواهان مطالبه خون جوان کشته شده بودند.

 روحانی عراقی تصریح کرد: استاندار بصره و حکومت محلی بصره خیلی سعی کردند مطالبات مردم را پاسخ دهند  و برای هماهنگی به استان خوزستان آمدند تا  در زمینه امداد برق رسانی با خوزستان هماهنگ کنند تا به توافقاتی برسند، اما آنها مهلت نمی دهند و وقت کوتاه است. این حرکت مطالبه گرایانه به استان های دیگر از شمال به جنوب بصره منتقل شد و علمای دینی بصره هم ملحق شدند و سیاسیون نیز همچون نوری مالکی آن را تایید کردند و خود مرجعیت نیز در نماز جمعه این مطالبات مسالمت آمیز را حق مردم بصره دانستند.

تخریب اموال عمومی در اعتراضات مورد تایید علما نیست

وی خاطر نشان کرد: اما باید بدانیم یک رهبری واضح و روشن برای این تحرکات وجود ندارد و گروه های دانشجویی، مشایخ عشایر و تجمع علما دینی بصره از جمله گروه های معترضند، اما برخی ها ناشنا خته اند مانند بعثی ها که از عوامل تخریبند که وارد این تظاهرات شدند. این تظاهرات ها خالی از حمله به اموال عمومی و بیت المال  نبوده و این کار مورد تایید شیوخ عشایر و علما نیست.

شیخ خمسین افزود: دوست نداریم این تحرکات چهره بدی داشته باشد، زیرا اما انگشت اشاره مردم به سمت بعثی ها است، اما برخی در این تجمعات شعارهای انحرافی می دهند. در روزهای گذشته به فرودگاه نجف چند ساعتی حمله شد و دوباره پروازها به حالت عادی برگشت. یکی دیگر از حرکت های اقتصادی که در این اعتراضات انجام شد مردم به شرکت های نفتی شمال بصره حمله کردند چون یکی از آسیب های زیستی این شرکت ها هستند  که نخلستان ها و آب ها و هوا را آلوده کردند و زمین ها را از مردم  گرفتند و پول آنها را ندادند.

وی با اشاره به پاسخگویی مسئولان عراقی نسبت به این اعتراضات گفت: شاهد بودیم که نخست وزیر وارد بصره شد، اما عشایر قبول نکردند که با آنها ملاقاتی داشته باشند چون آنها رسم و رسوماتی دارند و باید نخست وزیر از این روش سنتی در جهت صلح و آرامش استفاده می کرد. اما نخست وزیر مستقیم برای گفت و گو به بصره آمد که شیوخ  قبول نکردند.

احتمال تحقق توطئه آمریکا برای تجزیه عراق از طریق اعتراضات مردمی

روحانی عراقی با اشاره به خطرات این تجمعات و اعتراضات گفت: برای آینده می ترسیم از این که این مطالبات بر حق احتمالا به درخواست اقلیم برسد. در حال حاضر معترضان می گویند حقوق ما داده نشده و اعلام کردند اگر به هدف خود نرسیم از حکومت می خواهیم بصره تبدیل به اقلیم شود مانند اقلیم کردستان که  البته این کار برای وحدت عراق خطرناک است. این حرف ها احتمال تحقق اهداف آمریکا در عراق را دارد. آمریکا می خواهد عراق را به سه اقلیم شیعه، سنی و کردی تقسیم کند و این یک خطر در منطقه محسوب می شود و در بی ثباتی منطقه موثر بوده و ضعف حکومت عراق و شیعه را در آینده در پی دارد.

وی در خصوص نتایج انتخابات پارلمانی عراق و ائتلاف برای تشکیل دولت عراق گفت: ائتلاف ثائرون به رهبری مقتدی صدر و الفتح  به رهبری هادی العامری از حشد شعبی یک ائتلاف حقیقی است.چند ائتلاف دیگر مثل النصر به رهبری العبادی و دولت قانون به رهبری نوری مالکی نیز وجود دارد، اما در نشست خبری رسانه ها اعلام نشده، اما ائتلاف حقیقی مقتدی صدر و العامری برپا است. بعد از نتایج بازشماری تا دوماه دیگر حکومت تشکیل می شود و این آخرین اظهارات رسانه ای یکی از مسوولان حشد الشعبی بوده است.

وی درادامه داد: از دو هفته پیش تحرکاتی در ترکیه آغاز شد تا نیروهای سیاسی اهل تسنن جمع شوند و ائتلاف طایفی و مذهبی و سنی در آنکارا تشکیل  دهند و باعث شد دولت قانون آقای نوری مالکی و العبادی و حزب الحکمة عمار حکیم اتحاد بزرگی با پرچم شیعی داشته باشند. اما آقای حکیم تاکنون تصمیم قطعی نگرفته اما بر اساس اظهارت رسانه ای نمایندگان وی احتمالا در این ائتلاف شرکت نمی کند.

 

روحانی عراقی با اشاره به سوء استفاده رسانه های سعودی از پیروزی مقتدی صدر در انتخابات به نفع عربستان گفت: اظهارات این رسانه ها مبتنی بر تفاهمات اخیر مقتدی صدر با بن سلمان بود وی در تبلیغات انتخاباتیش از یک روش استفاده کرد و اعلام کرد من عربی و اسلامی ام و انتقاداتی در رسانه ها مطرح کرد که راضی از سیاست جمهوری اسلامی ایران نیستم و کشورعربستان را پدر اسلامی خواند. بنابراین تا نتایج انتخابات اعلام شد سفارت کویت و عربستان به دفتر مقتدی صدر تبریک گفتند اما  دو هفته بعد اتحاد حقیقی خود را  با ثائرون اعلام کرد در حالی که در تبلیغات انتخاباتی با ثائرون فاصله داشت و از آنها انتقاد می کرد و خواهان انحلال حشد الشعبی بود. مقتدی صدر خودش موسس ثائرون است و این حزب  متشکل از چند گروه است که حدود  94 درصد پیروان صدر بودند و بقیه  از لیبرال ها و گروه های غیر اسلامی هستند.در واقع مقتدی صدر یک خط مشی مستقر و پایدار ندارد اما از  این حرکات اخیر حدس می زنیم ایشان همان سید مجاهد شیعی و عراقی هست.

مقتدی صدر و حشد الشعبی به اتحاد برادرانه رسیدند

وی تصریح کرد:در زمان انتخابات و بعد از آن سعودی هایی  خود را در بغداد منفجر می کردند  اما به هرحال و در حال حاضر حزب مقتدی صدر و حشد الشعبی برخلاف توقعات رسانه ها و سیاسیون عربستان به یک اتحاد برادرانه رسیدند.

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha