جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
جبار ‌آذین

حوزه/ سریال‌سازان مطلوب سیما از این پس با الگوبرداری از سریال پدر، جهت ساختن فیلم‌ها و سریال‌های عاشقانه توهمی و تخیلی و همچنین برای آنکه به سلامت از سلاخی و سانسور بگذرند، می‌توانند قصه‌های تخیلی خود را به زیور معنویات در سطح شعار وصل کنند و با تصویرسازی مکرر و مستمر از نشان‌های ظاهری دینی آراسته و فیلمفارسی بسازند.

جبار آذین منتقد و کارشناس سینما در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «حوزه»، درباره سریال پدر چنین اظهار نظر کرد: تلویزیون اسپانسری کشور با تولید و پخش سریال «پدر» در راستای اجرایی کردن سبک زندگی ایرانی اسلامی در جامعه راهی تازه را در برابر دوستان، رفقا و اقوام مجموعه‌سازخود قرار داده، بدین شکل که سریال‌سازان مطلوب سیما از این پس، با الگوبرداری از سریال پدر، جهت ساختن فیلم‌ها و سریال‌های عاشقانه توهمی و تخیلی و همچنین برای آن که به سلامت از سلاخی و سانسور بگذرند و کسی به سازندگان آنها و تلویزیون گیر ندهد که مبلغ و مروج عشق‌های خیابانی و بیابانی‌اند، می‌توانند قصه‌های تخیلی خود را به زیور معنویات در سطح شعار وصل کنند و با تصویرسازی مکرر و مستمر از نشان‌های ظاهری دینی و اسلامی مانند مسجد و نماز خانه، چادر و انواع شعارهای ملهم از آیات و روایات و تابلو کردن آیات قرآن در انتهای هر بخش، به جای ساختار هنرمندانه سریال و دراماتیک کردن داستان، مجموعه‌های اشک انگیز و آموزشی اسلامی! و اجتماعی! بسازند و در سرتاسر داستان و سریال به شیوه فیلمفارسی! هرچه را که دلشان می‌خواهد، درباره عشق و عاشقی و ارتباط‌ های متنوع دخترها و پسرها به تصویر بکشند.

وی افزود: در ضمن، پیوسته این نکات صددرصد آموزشی را بویژه دختر خانم‌های شیدای سریال‌ها و البته مخاطبان این سریال‌های عاشقانه اسلامی! مد نظر قرار دهند که، چنانچه می‌خواهند عاشق شوند، به دنبال حامدها باشند که هم پولداراند و هم آقازاه و سر براه! وقتی هم آنهارا یافتند، برای ابراز عشق در پی جایی به عنوان نمونه، یکی از اتاق‌های دانشگاه یا... باشند و حتماً حواسشان باشد که اتاق پنجره نداشته باشد تا حامد‌ها فرار کنند! لازم است که پیش از همه این اقدام‌ها، حتماً با ماموران آتش‌نشانی هماهنگ کنند، تا اگر یک موقعی حامدهای عزیز خواستند خود را از پنجره بیرون بیندازند، آسیب نبینند و دختران عاشق پیشه داستان و سریال را ناکام نگذارند! با امید به موفق بودن دختران و پسران در فراگیری فنون و علوم عشق ورزی از تلویزیون! و همچنین آرزوی موفقیت برای دختران دانشجو در یافتن و ازدواج با حامدهای خود و احیای فیلمفارسی در تلویزیون و تبلیغ و ترویج بی‌نظیر زندگی ایرانی اسلامی توسط صداوسیما، در انتظار تولید و پخش دیگر عاشقانه‌های حامد و لیلایی در تلویزیون می‌مانیم و به مدیران سازمان سرمایه مدار و اسپانسری مذکور برای راه جدیدشان در سریال سازی و اسلامی کردن جامعه تبریک می‌گوییم!

این منتقد تاکید کرد: استفاده از آیات قرآنی در پایان هر بخش از سریال در واقع  سوء استفاده از این آیات است، به علاوه توجیه کننده بدآموزهایی است که پدر در صدد ترویج آن است. افزون بر این در یک اثر هنری هنرمندان سازنده آن باید با بهره گیری از دانش و تخصص هنری معنا و مفهوم آیات قرآنی را در جای جای اثر خود به نمایش گذارند، بر خلاف سریال پدر که توجیه کننده بسیاری از رفتارها و برخوردهای کارکترهای آنها است از مفاهیم معنوی برای اغواگری و جذب مخاطب سود برده شده است.

آذین تاکید کرد: در واقعیت عظمت عشق راستین آمده که می‌تواند باعث تحول انسانها شود و در مواردی انسان را از عشق انسانی به سوی عشق الهی سوق دهد و بدون شک یکی از مسائل ذهنی سازندگان سریال پدر همین موضوع بوده، اما استفاده شعاری و تابلو کردن مسائل ایمانی و نبود پرداخت دراماتیک داستان، سبب شده عشق‌های  مطرح شده در این مجموعه چیزی در حد دوستان داشتن‌های رایج و سطحی خیابانی باشد، به علاوه برای تحول عشق زمینی به آسمانی، شخصیت‌ها نیازمند دانش و آگاهی و شناخت هستند، نه مانند این سریال از روی تقلید به همین دلایل بهره‌گیری از مفاهیم معنوی و نشان های دینی و اسلامی در این سریال کاربرد ابزاری داشته است.

وی درباره علل موفقیت این سریال در میان برخی اقشار چنین توضیح داد: یکی از جذابیت‌های جوان‌پسند سریال های عاشقانه بازی با احساس و علایق مخاطبان است، از همین رو سریال «پدر» با انگشت گذاشتن به روی نیازها و خواست‌های متناسب با سنین و دوران جوانی که یکی از مهمترین آنها مسئله عشق است، توانسته قشرهایی از جوانان را به سوی خود جذب کند، اما این نوع جذب کردن چون همراه با خرد، باور و ایمان محققانه نیست و در سطح عشق‌های معمول میان دخترها و پسرها متوقف مانده است.

آذین در پایان تاکید کرد: ساخته شدن سریال «پدر» گرچه در سطح شعار برای اجرایی کردن سبک زندگی ایرانی و اسلامی بوده، اما چون نگاه سطحی به فرهنگ و باورهای ایرانی و اسلامی مد نظر تولید کنندگان آن قرار گرفته، به جای آنکه ترویج گر، نوع زندگی ایرانی – اسلامی باشد و مخاطب را به اندیشه تشویق کند، مانع دریافت و انتقال مفهوم صحیح ، درست و مستتدل ویژگی‌های فرهنگ ایرانی و اسلامی شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha