پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مهدی فقیه

حوزه/ بازیگر سینما و تلویزیون گفت:کم کاری در حوزه عاشورا تنها بی‌توجهی به یک موضوع تاریخی نیست، بلکه بین توجهی به اندیشه‌ای است که در آن آرمان‌های انقلابی اسلامی را می‌توان مشاهده کرد، چراکه همانگونه که امام راحل (ع) بیان کردند. اسلام به محرم و صفر است که زنده می‌ماند.

مهدی فقیه بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌‌‌و‌گو با خبرگزاری «حوزه»، درباره جایگاه موضوعات عاشورایی در سینما و تلویزیون، اظهار کرد: زمانی‌که به ماه محرم نزدیک می‌شویم، اظهار نظرها پیرامون  تولیدات عاشورایی زیاد می‌شود. در این میان مسئولان نیز با شعارهای فراوان، دائما داد حمایت از این دست تولیدات را سر می‌دهند، اما آنچه در واقعیت شاهد آن هستیم، چنین مسئله‌ای را بازگو نمی‌کند. در حقیقت باید گفت سینمای این روزهای ما اسیر شعارهایی است که هیچگاه رنگ واقعیت به خود نمی‌گیرد.

وی افزود: اگر نگاهی اجمالی به تولیدات 4 دهه گذشته سینما و تلویزیون بیندازیم شاید به اندازه انگشتان یک دست هم کارهای خوب و درجه یک نتوانیم پیدا کنیم که در آنها به موضوعات عاشورایی پرداخته شده باشد، نکته تاسف‌آورتر این‌که وقتی قرار است در این زمینه فیلمی هم تولید شود، آن کار با مخالفت مواجه می‌شود، به‌نحوی که جلوی ساخت آن کار گرفته می‌شود. برای مثال من سریال «ثارالله» را مثال می‌زنم که قرار بود به کارگردانی شهریار بحرانی ساخته شود. این فیلم چندین ماه هم جلوی دوربین رفت، اما به دلایلی که چرایی آن برای ما مشخص نبود، جلوی تولید آن سریال گرفته شد.

بازیگر فیلم «ملک سلیمان» گفت: من در این سریال نقش غلام امام حسین(ع) را بازی می‌کردم که شهید شد. این کار می‌توانست همانند سریال «مختارنامه» در تاریخ سینمای ایران کیمیایی محسوب شود، اما متاسفم که جلوی ساخت این کار گرفته شد. در کنار این سریال، فیلم «رستاخیز» نیز با چنین برخوردی مواجه شد، به نحوی که بعد از یک روز این فیلم از اکران پایین کشیده شد! این اتفاقات وقتی رخ می‌دهد این سوال در ذهن به وجود می‌آید که چگونه در چنین شرایطی دیگر فیلمسازان به خود جرات می‌دهند تا در این حوزه ورود کرده و دست به تولید فیلم زنند؟

فقیه ادامه داد: کم کاری در حوزه عاشورا تنها بی‌توجهی به یک موضوع تاریخی نیست، بلکه بین توجهی به اندیشه‌ای است که در آن آرمان‌های انقلابی اسلامی را می‌توان مشاهده کرد، چراکه همانگونه که امام راحل (ع) بیان کردند. اسلام به محرم و صفر است که زنده می‌ماند. نکته دیگری که در این رابطه باید مطرح کنم به ظرفیت موضوع‌های عاشورایی بر می‌گردد که به نظرم می‌تواند عاملی در جهت نزدیکی ادیان به یکدیگر باشد.

بازیگر فیلم «امپراطور جهنم» ادامه داد: در طول تاریخ بزرگان بسیاری بوده‌اند که از امام حسین(ع) به عنوان مظهر انسانیت نام برده‌اند. افرادی که مسلمان نبودند، اما آزادگی امام حسین آنها را شیفته خود کرده است. این نکته را بیان کردم تا بگویم اگر به شکلی صحیح موضوعات عاشورایی مد نظر قرار گیرد می‌توان مردم جهان را از هر قوم و نژادی که هستند به هم نزدیک کرد. این اقدام به نظرم یکی از ابزارهای مهم برای تبلغ فرهنگ شیعی در سراسر جهان است.

این بازیگر ادامه داد: موضوع دیگری که می‌خواهم درباره آن سخن گویم وجه روشنگری فیلم‌های عاشورایی است که من از آن به عنوان اقدامی در جهت رسوا کردن داعشیان نام می‌برم، چراکه آنچه در عاشورا رخ داد نشان می‌دهد که اسلام دینی مهربانی و رفعت است و هیچ نوع خشونتی در این اندیشه جا ندارد. امام حسین(ع) با رفتار خود نشان دادند  که اسلام دین مهربانی و رفعت است، پس نباید رفتار خشونت‌آمیز را به اندیشه‌ای که امام حسین(ع) مبلغ آن است، نسبت داد.

فقیه در پاسخ به این سوال که برای پرهیز از هر گونه اشتباهی در فیلم‌های عاشورایی چه اقدامی می‌توان انجام داد؟ گفت: به نظرم برای این‌که در تولید فیلم‌های عاشورایی ما از هر گونه تحریف و اشتباهی در امان مانیم، بهترین کار، بهره برده از مشاوره کارشناسان خبره مذهبی در این زمینه است به ویژه مشارکت نهادهایی چون حوزه‌های علمیه می‌توانند قدمی مهم و تاثیر گذار در این عرصه باشند. نکته دیگری که می‌خواهم به روی آن تاکید داشته باشم همکاری حوزه‌های علمیه با سینماست. این اتفاق اگر به شکل شایسته و کاملی رخ دهد، به نظرم بسیاری از مشکلات امروزی که برای فیلم‌هایی چون «رستاخیز» یا «ثارلله» رخ داد به وجود نمی‌آید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: فیلمی که می‌خواهد بیانگر عاشورا باشد باید به لحاظ عظمت و کیفیت همانند معنا باشد، چون اگر قرار است با کارهای ضعیف سراغ چنین موضوعاتی رویم بهتر است، هیچگاه به آن ورود نکنیم. برای رسیدن به این خواسته نیز اولین قدم بهره بردن از نیروهای متخصص است، چون متاسفانه در سال‌های اخیر ما به بهانه‌های مختلف تنها آدم‌هایی خاص را برای تولید این دست کارها در نظر گرفته‌ایم، درصورتی‌که باید اجازه داد هر فردی که علاقمند است، در این حوزه فعالیت کند.

فقیه در انتها تاکید کرد: سینمای ما شاید به لحاظ تکنیک نتواند با کارهای برتر سینمای جهان رقابت کند، اما نباید از یاد برد ما با مشارکت با دیگر کشورها، قادریم کارهای عظیمی تولید کنیم. برای مثال می‌توانم به فیلم «ملک سلیمان(ع) اشاره کنم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha