جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
ثریا قاسمی

حوزه/ بازیگر سینما و تلویزیون گفت: در همه دنیا واژه دفاع را در قالب‌های مختلف می‌شود مشاهده کرد. اما در هشت سال جنگ تحمیلی ما جدا از نام دفاع یک عنوان مقدس نیز وجود دارد. دلیل این مسئله نیز این است که در دفاع ما انگیزه‌های دینی و اسلامی نقش اول را بازی می‌کرد.

ثریا قاسمی، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرگزاری حوزه، درباره سینمای دفاع مقدس و وضعیت حاکم بر آن اظهار کرد: واژه دفاع در همه دنیا عنوانی محترم است، چون‌که ایستادگی در مقابل متجاوز را نشان می‌دهد. با این توضیح در همه دنیا واژه دفاع را در قالب‌های مختلف می‌شود مشاهده کرد. اما در هشت سال جنگ تحمیلی ما جدا از نام دفاع یک عنوان مقدس نیز وجود دارد. دلیل این مسئله نیز این است که در دفاع ما انگیزه‌های دینی و اسلامی نقش اول را بازی می‌کرد. برای همین هم جوانان این مرز و بوم با ایثار جانشان برای این سرزمین امنیت به همراه آوردند.

وی افزود: از جنگ تحمیلی نزدیک به 30 سال می‌گذرد، اما هنوز نام و خاطره آن در قلب و روح مردم این سرزمین زنده است، چون اسوه‌هایی این مقاومت در کنارشان زندگی می‌کنند، جانبازان، آزادگان و رزمندگان با وجود خود به ما یادآوری می‌کنند که این سرزمین همیشه نیازمند دفاع است، پس نباید این امر را از یاد برد و خود را به بی‌خیالی زد. در همین راستا سینما نیز با تولید فیلم‌های مختلف سعی کرده به نوعی پاسدار ارزش‌هایی باشد که ما به خاطر آن به خود افتخار می‌کنیم.

این بازیگر ادامه داد: یکی از این فیلم‌های ارزشمند آن چیزی است که در فیلم «ویلایی ها» به تصویر کشیده شد. در این فیلم مظلومیت و رنج زنانی را می‌بینیم که در جنگ‌، بزرگترین قربانی هستند، چون عزیزانشان را روانه جبهه‌ها می‌کنند و در ادامه منتظر می‌مانند تا از آن خبر آید. این انتظار برخی مواقع برای آنان به آن اندازه‌ای طولانی است که شاید عمرشان به آن کفاف ندهد، اما مادران و همسران رزمندگان با ایستادگی، هنوز منتظر می‌مانند، بدون اینکه لحظه ای ناامید شوند.

بازیگر فیلم سینمایی «ویلایی‌ها» ادامه داد: متاسفانه ظلمی که به زن‌ها در جنگ‌ها می‌رود همچنان ادامه خواهد داشت، چون همیشه قدرت‌های استعمارگری وجود دارند که می‌خواهند برای کسب منافع مادی در دنیا جنگ افروزی کنند. در چنین شرایطی من سینما را ابزاری می‌دانم که قادر است زبانی جهانی برای بازگویی این رنج‌ها باشد، حتی این رسانه انتظار می‌رود، وسیله ای باشد تا به واسطه آن نقاب از چهره جنگ افروزان بر کشد.

قاسمی ادامه داد: وقتی از زبان جهانی فیلم‌های دفاع مقدسی حرف می‌زنم نمود آن را به عینه مشاهده کرده‌ام. برای مثال وقتی فیلم «ویلایی‌ها» در جشنواره‌ها یا کشورهای دیگر به نمایش در می‌آمد، به وضوح می‌شد دید که چگونه مردم از کارهای مربوطه استقبال می‌کنند، حتی برخی از آنها احساساتی شده و اشک می‌ریختند. من این اتفاق را بسیار حائز اهمیت می‌دانم و امید دارم در آینده به شکل کاملاً جدی پیگیری شود.

وی مثال زد: سال گذشتنه فیلم «ویلایی‌ها» در سالروز فاجعه اتمی هیروشیما در ژاپن به نمایش درآمد. من در آن زمان در ژاپن حضور داشتم و به خوبی عکس العمل مردم را می‌دیدم. در میان آنها حتی یک نفر نیز نبود که درباره کیفیت فیلم که در جای خود بسیار پسندیده بود، حرف بزند، بلکه همه از درد و رنجی حرف می‌زدند که زنان در جنگ متحمل شده اند. در همین رابطه باید نکته‌ای را متذکر شوم. اگر این فیلم توانسته تا به این اندازه موفق باشد، دلیلش کیفیت خوب فیلم است، والا آثار بسیاری در حوزه سینمای دفاع مقدس تولید شده‌اند که از آن استقبالی صورت نگرفته است.

این کارگردان در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: به نظرم یکی  آسیب‌هایی که باعث شده سینمای دفاع مقدس دیگر آن رونق گذشته را نداشته باشد نگاه تک بعدی است که به این حوزه می‌شود، در صورتی‌که به این حوزه می‌توان نگاه های متفاوتی داشت، همانند آن چیزی که در «ویلایی‌ها» شاهدش بودیم، در همین رابطه نباید از دیگر ژانرهای سینمایی نیز غافل بود. برای مثال، سینمای دفاعی مقدس حوزه‌ای است که ما از آن استفاده لازم را نبرده‌ایم. این در حالی است که در فیلمی نظیر «لیلی با من است» کمال تبریزی به خوبی از زبان طنز برای بیان ارزش‌ها بهره برد.

بازیگر سریال «گرگ‌ها» اضافه کرد: درباره نگاه طنز به سینمای دفاع مقدس نکته‌ای را نباید از یاد برد. آنهم این‌که به بهانه طنز نباید سینمای دفاع مقدس را به سمت لودگی برد. این اتفاق برخی مواقع متاسفانه رخ داده، برای همین هم فیلمی نظیر «لیلی با من است» را مثال زدم تا بگویم می‌توان در این رابطه بدون لودگی هم کار خوب تولید کرد.

وی در پایان تاکید کرد: جوانان باید با افتخارات سرزمین خود آشنا شوند، چون شهدایی که جان خود را فدا کردند، می‌توانند الگوهایی برای نسل جوان باشند، همچینین مادران و همسران شهیدان که با صبر خود، ایثار را به نحوی دیگر تصویر کردند نیز قادرند برای زنان امروز درس ایستادگی باشند. این خواسته نیز زمانی رخ خواهد داد که ما از کارهایی که در این حوزه تولید می‌شود، هم در ساخت  و هم در اکران، حمایت کنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha