جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سید محمد صادق ابطحی

حوزه/ حجت الاسلام ابطحی گفت: موضوع امامت و ولایت امام علی(ع) چیزی نیست که فقط در غدیر خم مطرح شده باشد، بلکه پابه پای بعثت پیامبر این موضوع مطرح بوده است، اما جریان نفاق از همان غدیر دست به کار شد و تلاش کرد که جامعه اسلامی را دچار تضاد و نفاق کند.

حجت الاسلام سید محمد صادق ابطحی در گفت وگو با خبرگزاری «حوزه» در اصفهان در خصوص غدیرخم و دهه امامت و ولایت اظهار کرد: موضوع امامت و ولایت امام علی(ع) چیزی نیست که فقط در غدیر خم مطرح شده باشد، بلکه پابه پای بعثت پیامبر(ص) این موضوع مطرح بوده است.

وی افزود: امیرالمومنین (ع) در خصوص روزی که پیغمبر گرامی اسلام  به نبوت مبعوث شدند، در خطبه ۱۹۲ نهج البلاغه می فرمایند «پیامبر به من فرمودند تو می بینی آنچه که من می بینم و می شنوی آنچه که من می شنوم فقط فرق بین من و تو این است که تو وصی هستی و من نبی هستم». یعنی از همان لحظه بعثت پیامبر(ص) بحث امامت امام علی(ع) و وصایت ایشان مطرح بود است .

حجت اسلام ابطحی ادامه داد: در صحنه های مختلف دیگر در مکه و مدینه این جانشینی بارها مطرح شده بود تا این که در غدیر خم و حجة الوداع جبرئیل خبر آوردند که یا رسول الله(ص) از دنیا خواهی رفت و پیامبر می بایست موضوعی که در طی ۲۳ سال به انواع  مختلف برای مردم بیان کردند رسمیت ببخشد ولذا و در غدیر خم جانشینی امام علی رسمیت پیدا کرد و پیامبر رسما این مسئله برای مردم اعلام کرد، جبرئیل نازل شد یا (يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ) آنچه از جانب خدا بر تو نازل شده بر مردم ابلاغ کن و سپس فرمودند:(وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ) اگر نگویی رسالت را ابلاغ نکرده و وظیفه ات را تمام نکرده ای.

وی در ادامه مطلب فوق ابراز کرد: با توجه به این دو آیه متوجه خواهیم شد که تمام ۲۳ سال دوره رسالت پیامبر(ص) وابسته به ابلاغ جانشینی امیرالمومنین(ع) است، بنابراین پیامبر در اخرین سفر خود به مکه در منطقه ای که به غدیر خم مشهور است، دستور دادند مردم جمع شوند، پیغمبر(ص) خطبه مفصلی را ایراد و مسئله وصایت و جانشینی امیرالمومنین(ع) را رسماً اعلام کردند و مردم را هم سه روز نگه داشتند تا با علی(ع) بیعت کنند.

حجت اسلام ابطحی تصریح کرد: جریان نفاق از همان لحظه غدیر دست به کار شد و تلاش کرد که جامعه اسلامی را دچار تضاد و نفاق کند. پیغمبر(ص) نیز در خطبه غدیریه بیان می کنند: جبرئیل سه مرتبه این آیه را بر من نازل کردند، ولی من از خدا خواستم من را  از تبلیغ این آیه معاف کند، چرا که( منافقین زیاد ومومنیمن کم  هستند) و می دانم که جریان نفاق چه وضعیتی در جامعه به وجود می آورد و متاسفانه بعد از قصه غدیر  جامعه اسلامی دچار جریان نفاق شد و مسیر را به کل تغییر داد .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha