پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی

حوزه/ رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان اینکه ریشه اطاعت از خداوند است گفت: اینکه می گویند حوزه از نظام و جامعه دور است جفای به حوزه و فقه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی پیش از ظهر یکشنبه در اولین درس خارج خود در سال تحصیلی جدید که در مدرسه مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی برگزارشد، به آیه ای از قرآن کریم اشاره کرد و گفت: حکمت از نعمت هایی است که تنها به گروه خاصی که خداوند به آن ها عنایت ویژه دارد داده می شود؛ لذا به کسی که حکمت داده شود خیر کثیر نیز داده می شود.

وی با بیان اینکه در قرآن کریم عبارت خیر کثیر در دو مورد یکی حکمت و دیگری در آیه 19 سوره نساء به کار برده شده، اظهار داشت: همه ما طلبه ها باید مد نظرمان باشد که خدا حکمت را به هرکسی که بخواهد می دهد و حکمت خیر کثیر است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، اطاعت خدا و معرفت حجت خدا را دو رکن حوزه های علمیه دانست و افزود: متأسفانه در زمان ما هم بیرون از حوزه و هم اسفبارتر این که در درون و بر خی از کسانی که سال ها در حوزه بودند آن را به خوبی نشناختند، لذا به صرف این که کسی در حوزه باشد نمی توانیم بگوییم حوزه را شناخته است.

وی با بیان اینکه هیچ فقیهی دین را فردی نمی داند تصریح کرد: اینکه اجتهاد مشکل است، برای این که می خواهیم دریابیم نگاه خداوند در مسائل مختلف چون سیاسی و اقتصادی چگونه است.

تحول در فقه به برکت انقلاب

آیت الله فاضل لنکرانی،فقه را بر محور اطاعت خداوند دانست و ابراز داشت: در حوزه به برکت این انقلاب فقه دچار تحولات عظیمی شد به گونه ای که امروز سخن از فقه هنر می شود.

وی با اشاره به رشد فقه سیاسی و فقه پزشکی در حوزه گفت: اینکه می گویند حوزه از نظام و جامعه دور است جفای به حوزه و فقه است؛ چرا که این همه مسائل و فقهی که در موضوعات مختلف ایجاد شده را مگر کسانی غیر از حوزویان ایجاد کردند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه سکولاریسم از بی دینی و نفی دین شروع می شود افزود: آیا در این حوزه نفی دین وجود دارد؟ لذا این تعبیر را جایز نمی دانم که سکولاریسم ریشه اش در حوزه است؛ ریشه حوزه اطاعت خداوند است.

جدایی دین از سیاست یکی از لوازم سکولاریسم است

 وی با اشاره به اینکه جدایی دین از سیاست یکی از لوازم و شئون سکولاریسم است، مطرح کرد: باید در مورد حوزه درست قضاوت کرد و آن را شناخت.

آیت الله فاضل لنکرانی به اساتید، طلاب و فضلای حوزه توصیه کرد: مراقب سرمایه حوزه باشید که در هیچ کجا آن را پیدا نخواهید کرد و اجازه ندهید شما را با حرف های بی ربط متزلزل کنند.

وی با اشاره به اینکه برخی حوزه را ناجوانمردانه مورد جفا قرار می دهند عنوان کرد: نمی گوییم که حوزه تمام منویات امام و رهبری را محقق کرده است؛ اما درخشش ها و دستاوردهای خوبی نیز تا کنون داشته است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) خاطرنشان کرد: در مورد داعش و در مورد سلفی ها  قوی ترین بحث ها و نشست ها در حوزه علمیه قم انجام گرفت و درمرکز فقهی نیز 12 جلد در خصوص سلفی ها چاپ و اکنون به زبان انگلیسی در حال ترجمه است.

وی بیان کرد: امروز بیش از 300 درس خارج درحوزه برگزاری می شود که ارزش حوزه و سرمایه بزرگ نظام است؛ لذا درست نیست که گفته شود درس های خارج سکولار تربیت می کند؛ امام(ره) از همین درس ها نظریه ولایت فقیه را استخراج نمودند.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: امروز در حوزه قویترین بحث ها در فقه هسته ای که از مسائل درجه اول نظام و بلکه جامعه بین المللی است، سال ها در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) مورد پژوهش قرار گرفته و مقالات بسیار قوی و مهمی در تبیین فتوای رهبر معظم انقلاب مبنی بر حرمت تولید سلاح های کشتار جمعی تولید شده که برخی از آنها به انگلیسی ترجمه و برای مراکز بین المللی ارسال شده است.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه حوزه برای اطاعت خدا و معرفت امام است و درس های حوزه همه بر این محور قرار دارد، گفت: حوزه ما هرسال باید با نشاط بیشتر شروع به کار کند و این درست نیست که اول سال کسی با حرف هایی که می زند بخواهد تزلزل در طلاب ایجاد کند.

خبرگزاری ها با بزرگان حوزه مصاحبه کنند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به مصاحبه با چند طلبه در حوزه مشهد عنوان کرد: ما ارزش را از بزرگان خود می گیریم، لذا بهتر است با ریشه دار ها و بزرگان حوزه مصاحبه کنند و این نکته را اصحاب رسانه و خبرگزاری ها، توجه داشته باشند.

آیت الله فاضل لنکرانی گفت: این حوزه است که باید درخدمت انقلاب باشد و با فعالیت علمی و جهادی خود آن را حفظ کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha