پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام مهریزی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین مهریزی مطرح گفت: آنچه نهضت عاشورا را ماندگار کرد، اهداف و روش های انسانی امام حسین(ع) بود که سبب ماندگاری کربلا و عاشورا شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین مهدی مهریزی استادیار دانشگاه قرآن و حدیث شب گذشته در چهارمین جلسه از سلسله نشست های درس های انسانی نهضت اباعبدالله الحسین(ع) که در ساختمان کمیسیون حقوق بشر اسلامی قم برگزار شد، با اشاره به علل ماندگاری واقعه عاشورا ابراز داشت: در تاریخ اسلام یکی از حوادثی که مورد اهتمام و توجه همه مسلمانان اعم از شیعه و سنی واقع شده است جریان کربلا و نهضت اباعبدالله(ع) است که این واقعه ماندگار دارای بردی موثر در مسایل فرهنگی و جنبش های اجتماعی و فرهنگی فراوانی تاکنون بوده است.

وی اضافه کرد: چند سوال در این زمینه مطرح می شود، آیا علت ماندگاری نهضت عاشورا انتساب امام حسین(ع) به نبی مکرم اسلام است؟، آیا ستم های غیر انسانی سبب این امر شده است؟، آیا خشونت دستگاه یزید سبب این امر شده است؟، آیا علل غیبی سبب شده تا حرکت امام حسین(ع) ماندگار شود؟، آیا امور انسانی موجود در این حادثه در اهداف و روش ها سبب برجسته شدن این امر شده است؟.

استادیار دانشگاه قرآن و حدیث گفت: همه اموری که ذکر شد در ماندگاری امام حسین(ع) نقش دارد، انسانی بودن هدف امام حسین(ع) را می توان موثرترین عامل برشمرد.

وی ادامه داد: امام حسین(ع) با هدف بالا بردن سطح عقلانیت، اصلاح گری و در امان ماندن مردم از ظلم دست به قیام زدند، جامعه ای که درست را از نادرست تشخیص ندهد و تحلیل صحیح نداشته و در نهایت مدیریت درستی نداشته باشد به جامعه ای جاهل تبدیل می شود.

حجت الاسلام والمسلمین مهریزی بیان داشت: صداقت و یکرنگی، عدالت در عمل، حضور از زنان در عاشورا به معنای استفاده از جمعیت انسانی، اهل گفت وگو بودن، احترام به پیمان ها، احترام و رعایت ادب در مقابل دشمنان، مدل دعوت به دین، اهتمام به افراد خود و اینکه شروع کننده جنگ نبود از مهم ترین روش های انسانی مورد قبول برای جامعه انسانی است.

وی در ادامه با اشاره به عدالت امام حسین(ع) نسبت به یاران خود اظهار داشت: امام حسین(ع) همان رفتاری را که با پسر خود داشت با فردی سیاه پوست که لشکر ایشان بود داشت؛ اما در جامعه امروز حتی کسانی که مدعی حقوق بشر هستند در باطن رفتار آنها تبعیض نژادی موج می زند.

استادیار دانشگاه قرآن و حدیث با اشاره به نقش زنان در جامعه اسلامی و تاریخ اسلام خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی زنان در طول تاریخ این بوده که نقش منفی نداشتند و ابن حجر عسقلانی در این باره می گوید «من زنی را ندیدم که متهم به دروغ و یا جعل حدیث باشد» و حتی زنان لشکر یزید نیز با حادثه عاشورا موافق نبودند و امام حسین(ع) از این ظرفیت عظیم انسانی در کربلا استفاده کرد.

وی در پایان مطرح کرد: آنچه نهضت عاشورا را ماندگار کرد اهداف و روش های انسانی امام حسین(ع) بود که سبب ماندگاری کربلا و عاشورا شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha