پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله سیستانی

حوزه/ دفتر آیت الله سیستانی نظر معظم له درباره سفر تنهایی زنان برای زیارت عتبات مقدس و برخی مسائل دیگر را منتشر کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حرم مطهر امام حسین (ع) دفتر آیت الله سیستانی نظر معظم له درباره سفر تنهایی زنان برای زیارت عتبات مقدس و برخی مسائل دیگر را منتشر کرد.

پرسش: برخی نقل می کنند که زیارت اربعین امام حسین علیه السلام دلیل شرعی ندارد. نظر شما چیست؟

پاسخ: نباید به چنین نقل هایی اعتنا کرد.

پرسش: چه راه هایی وجود دارد که انسان از طریق آن در نماز و زیارت خود در مراقد مقدس ائمه(ع) حضور قلب داشته باشد؟

پاسخ: حضور قلب و خشوع با مراتبی که دارد هنگامی حاصل می شود که انسان هنگام نماز به عظمت پروردگار و خقارت خود توجه کند و بداند که در تمام زمینه های دنیوی و اخروی خود به خدای متعال محتاج است و اکنون می خواهد در پیشگاه چنین خدایی حاضر شود و با او سخن بگوید و علاوه بر این باید به معنای کلماتی که می گوید نیز توجه کند و در زیارت نیز همین طور است و انسان باید در حال زیارت و در پیشگاه معصومان (ع) به یاد مصائب و رنج های اهل بیت(ع) در راه خدا و ترویج دین باشد و بداند آنها در پیشگاه خدای متعال چگونه خاضع و فروتن بوده اند تا با در نظر گرفتن این معنای برای او رقت قلب و خشوع ایجاد شود و البته حضور قلب حاصل نمی شود مگر زمانی که قلب صاف و بی غل و غش باشد همان گونه که امیرالمؤمنین نیز به این واقعیت اشاره دارد.

پرسش: برخی افراد را می بینیم هنگامی که به ضریح امام معصوم(ع) می رسند، در پیشگاه ضریح به سجده می افتند. حکم این کار چیست؟

پاسخ: سجده برای غیر خداوند جایز نیست، اما اگر انسان در پیشگاه ضریح و حرم اهل بیت(ع) برای شکرگزاری خداوند سجده کند و خداوند را به خاطر توفیق زیارت شکر کند یا اینکه خم شود و پیشگاه امام را نه به قصد بندگی بلکه به قصد دوست داشتن و محبت ببوسد اینها اشکالی ندارد و احتیاط واجب آن است که هنگام بوسیدن زمین پیشگاه حرم معصومان، پیشانی خود را بر زمین نگذارد و حالت او همانند انسان سجده کننده نباشد.

پرسش: نظر شما درباره تنها رفتن زنان به زیارت اماکن مقدس بدون همراهی همسر یا یکی از محارم آنها چیست؟

پاسخ: ملاک در جایز بودن این زیارت این است که زن مطمئن باشد به حرام نمی افتد. بله اگر ازدواج کرده باید از شوهرش اجازه بگیرد و اگر یکی از والدین او زنده باشند و به خاطر ترس و نگرانی از سفر او آزرده شوند مخالفت با فرمان آنها جایز نیست.

پرسش: آیا جایز است زیارت معصوم به قصد قربة الی الله انجام شود؟

پاسخ: بله این کار از برترین موجبات نزدیکی به خداوند است.

پرسش: آیا ما دستور دینی بر زیارت امام حسین(ع) داریم؟

پاسخ: از امام باقر(ع) روایت شده که فرمود: حسین بن علی علیه السلام به رسول خدا صلی الله علیه و آله عرض کرد: پاداش کسی که شما را زیارت کند چیست؟ رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: کسی که مرا زیارت کند یا تو را زیارت کند یا برادرت را زیارت کند بر من است که روز قیامت به پدیدار او بروم و او را گناهانش برهانم.

پرسش: آیا نماز خواندن در مراقد ائمه معصوم(ع) مستحب است؟

پاسخ: نماز در مراقد ائمه(ع) مستحب است و گفته شده که این اماکن، برترین مساجد هستند و روایت شده که نماز در مرقد امیرالمؤمنین(ع) پاداش 2 هزار برابر دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha