جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
گرامیداشت سالروز ورود حضرت معصومه(س) به قم

حوزه/ معاون اجرایی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها گفت: اگر حضرت معصومه سلام‌الله علیها با همه آن مشکلاتی که تاریخ گزارش کرده است مسیر خود را به‌سوی قم تغییر نمی‌دادند و آن ۱۷ روز تاریخ‌ساز را در قم ساکن نمی‌شدند، نمی‌توان برای قم جامعیت و مرکزیت نشر معارف اسلام و حضور حوزه‌های بزرگ شیعی را حتی تصور هم کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه،‌ هادی محمود نژاد، در درباره برنامه‌های آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) در سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها به قم تا سالروز رحلت شهادت گونه ایشان، گفت: سالروز ورود حضرت معصومه سلام‌الله علیها، ایام پر خیروبرکتی است؛ این ایام را به همه مؤمنان، ملت شریف ایران، رهبر معظم انقلاب و امت واحده اسلام تبریک عرض می‌کنیم و امیدواریم که شادی  مبتنی بر سیره اهل‌بیت بر در روح و جسم زندگی همه مؤمنان و مسلمانان جاری باشد.

وی بابیان اینکه آستان مقدس ایام ارزشمند سالروز ورود حضرت معصومه سلام‌الله علیها به قم را در بیان برنامه‌ها و آیین‌ها، اکرام و با ادبیات معارف، شکرانه چنین تاریخی را تعظیم می‌کند، گفت: اگر تاریخ قم را از این رویداد بزرگ تاریخی جدا کنیم نمی‌توان برای قم جامعیت و مرکزیت نشر معارف اسلام و حضور حوزه‌های بزرگ شیعی را حتی تصور هم کرد؛ بنابراین اگر حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها با همه آن مشکلاتی که تاریخ گزارش کرده است مسیر خود را به‌سوی قم تغییر نمی‌دادند و آن 17 روز تاریخ‌ساز را در قم ساکن نمی‌شدند، دقیقا نمی‌توان برای قم تقدیرات تاریخ عصر حاضر را متصور بود.

معاون اجرایی آستان مقدس با اشاره به آغاز برنامه‌های حرم مطهر از روز شنبه 10 آذرماه جاری گفت: 23 ربیع‌الاول، سالروز ورود حضرت معصومه سلام‌الله علیها به قم است؛ جا دارد که همه دستگاه‌ها و سازمان‌های اجرایی که به‌نوعی خادم و جیره‌خوار مکتب فاطمی هستند، این روز بزرگ را تعظیم کنند؛ شاید! آن‌طوری که می‌بایست به این رویداد مهم تاریخی پرداخته نشده و تعظیم این روز در حدود شأن آن نیز صورت نپذیرفته است.

وی با ضروری دانستن توجه به شادی در ایام شادی اهل‌بیت(ع) در کنار برپایی آیین‌های عزاداری در ایام حزن خاندان عصمت و طهارت گفت: ما باید شادی اهل‌بیت(ع) را تقویت کنیم، چراکه در آموزه‌های مکتبی ما توصیه به شادی در ایام شادی اهل‌بیت و حزن و اندوه در ایام عزای اهل‌بیت(ع) شده، چنان‌که فرموده‌اند شیعه حقیقی آن‌کسی است که در ایام شادی و حزن به تکلیف خود عمل کند؛ بنابراین سالروز ورود حضرت به قم روزی مقدس و مبارکی است.

محمودنژاد افزود: در آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها حسب رسالتی که همه‌ساله برای این موضوع تدارک دیده است، همواره تلاش می‌کند تا هرسال باشکوه‌تر از قبل این آیین تعظیم شود و امسال نیز برنامه ویژه‌ای را برای  سالروز ورود پیش‌بینی کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در ابتدا مراسم ویژه‌ای برای ورود کاروان نمادین ورود حضرت معصومه سلام‌الله علیها به قم تدارک دیده‌ شده؛ بر اساس برنامه‌ریزی صورت پذیرفته‌شده امسال کاروان نمادین از میدان معصومیه- خیابان امام خمینی(ره) به‌سوی حرم مطهر حرکت خواهد کرد؛ در طول مسیر آیین گل‌افشانی با مدیحه خوانی و مراسم‌های ویژه این کاروان با شور و شعف قمی‌ها اجرا و به نمایش گذاشته خواهد شد؛ حرکت کاروان نمادین از برنامه‌هایی است که امسال سعی شده است پرشورتر از سنوات گذشته اجرا شود.

معاون اجرایی آستان مقدس با اشاره به هماهنگی‌های صورت گرفته با دستگاه‌های مختلف اجرایی، فرهنگی و خدماتی و هیئات مذهبی استان برای اجرای معیار این آیین گفت: روز بعد از سالروز ورود نیز آیین خطبه‌خوانی آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها که البته به‌صورت روزانه، هفتگی و ماهیانه در حرم مطهر به‌عنوان یک سنت ثبت‌شده در جریان است در سالروز ورود به‌صورت گسترده‌تر و ویژه‌تر با حضور خیل عظیم مردمی و مسئولان برگزار خواهد شد.

وی افزود: آیین تعویض گل‌های ضریح مطهر از دیگر آیین‌هایی است که از سوی حرم مطهر به‌صورت ویژه در این ایام برگزار خواهد شد.

محمودنژاد ادامه داد: نقاره‌های صحن امام رضا علیه‌السلام هم‌زمان با تجمع عظیم مردمی به صدا درآمده و شکرانه ورود حضرت معصومه سلام‌الله علیها به شهر مقدس قم را فریاد خواهند زد.

وی به دیگر برنامه‌های آستان مقدس اشاره کرد و گفت:  بازدید رایگان موزه آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام از دیگر خدمات پیش‌بینی‌شده حرم مطهر به مناسبت این ایام است؛ بر این اساس  علاقه‌مندان به حوزه تاریخ و فرهنگ می‌توانند در سالروز ورود حضرت به‌صورت رایگان و در دیگر روزهای باقی‌مانده تا سالروز رحلت کریمه اهل‌بیت(س) از موزه بازدید کنند.

معاون اجرایی آستان مقدس خاطرنشان کرد: نواختن زنگ شکرانه در مدارس آستان قم از برنامه‌های اجرایی حرم مطهر است که با تعامل با دستگاه‌های ذی‌ربط انجام خواهد شد، بر این اساس زیارت‌نامه حضرت معصومه سلام‌الله علیها هم‌زمان با نواختن زنگ شکرانه در مدارس قرائت خواهد شد؛ این در حالی است که تشرف گروه‌های دانش‌آموزی از سوی مدارس استان قم از برنامه‌های جاری این ایام خواهد بود.

وی افزود: زائران و مجاران آستان مقدس که برای ایام سالروز ورود حضرت معصومه سلام‌الله برنامه زیارتی قم و حرم مطهر را پیش‌بینی کرده‌اند، می‌توانند برای دریافت فیش غذای تبرکی به سامانه تدارک دیده‌شده پیام‌رسان سروش آستان مقدس مراجعه و برای ثبت‌نام در قرعه‌کشی اقدام کنند؛ قرعه‌کشی‌ها از روز شنبه 10 آذرماه آغاز خواهد شد و تا پایان ماه ادامه خواهد داشت.

محمودنژاد بابیان این‌که برنامه‌ها به‌گونه‌ای  تعریف‌شده است که در طول 17 روز تاریخی اقامت حضرت در شهر مقدس قم برای اقشار، سنین و فرهنگ‌های متنوع برنامه‌های معارفی و فرهنگی به اجرا درآید، گفت: در این ایام اماکن و فضاهای شهری به گونه بازآرایی خواهند شد که یادآور سالروز تمدن ساز ورود حضرت معصومه سلام‌الله  علیها به قم باشد؛ برای مثال اداره کل راه‌آهن استان قم به همراهی حرم مطهر به تمام مسافران که به شهر قم وارد می‌شوند شاخه گل‌هایی اهدا خواهند کرد.

وی افزود: «سفیران کریمه» از دیگر برنامه‌هایی است که هم‌زمان با سالروز ورود حضرت معصومه سلام‌الله علیها به قم آغاز به کار خواهد کرد؛ کاروان سفیران کریمه سنتی است که در آن خادمان آستان مقدس به عیادت بیماران و سالمندان و به‌طور کل تمام کسانی که به هر دلیلی توان زیارت حرم مطهر را ندارند، می‌روند. در این آیین متبرکات حرم مطهر به همراه پرچم آستان مقدس برای تبرک جستن نزد این دسته از مؤمنان برده می‌شود. همچنین در این ایام پیش‌بینی‌شده است که تسهیلات زمینه‌های ایاب و ذهاب درون استانی برای زیارت محرومان استان نیز فراهم شود.

معاون اجرایی آستان مقدس در ادامه با اشاره به‌قرار گرفتن در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: حرم حضرت معصومه سلام‌الله علیها در طول این چهل سال با عنایات موقوفات مردمی توسعه چشم‌گیری در ابعاد گوناگون خود داشته است و از سوی دیگر ایام پایانی اقامت تاریخی و پربرکت حضرت معصومه سلام‌الله علیها در قم با ایام پایانی آذرماه همراه است زمینه‌های انتشار کارنامه چهل‌ساله حرم مطهر فراهم خواهد شد.

وی گفت: گستردگی که حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله به لحاظ توسعه جنوبی، شرق و غربی داشته است عشق مردمی به ساحت اهل‌بیت علیهم‌السلام را نشان می‌دهد بر این اساس فعالیت‌های کارنامه چهل‌ساله پس از انقلاب قابل‌مقایسه با دوره‌های تاریخی قبل در حوزه توسعه و خدمات نیست و شاید با چند قرن برابری کند و این خدمات مدیون جمهوری اسلامی است.

محمودنژاد با اشاره به افزایش چشمگیر سیل زائران به‌سوی آستان مقدس اظهار داشت: ضمن توجه روزافزون به فضاسازی‌ها همچنان مسئله کمبود فضا وجود دارد؛ بر این اساس توسعه‌های بزرگ‌تری لازم است در آستان مقدس اتفاق بیفتد. شبستان بزرگ پیامبر اعظم(ص) در توسعه  شرقی و صحن جامع فاطمی به‌زودی به بهره‌برداری خواهد رسید؛ بر این اساس امیدواریم در توسعه‌های پیش‌بینی‌شده بتوانیم ازنظر کمی و کیفی امور را دنبال کنیم.

وی خاطرنشان کرد: آیین شمع گردانی از برنامه‌هایی است که در شام رحلت کریمه اهل‌بیت(س)، خاتمه بخش برنامه‌های معارفی 17 روز اقامت تاریخ‌ساز حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله در قم خواهد بود.

انتهای پیام// ۱۵/ ۳۱۳

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha