پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
یحیی جهانگیری

حوزه/ رسانه به معنای عام آن همواره بازوی قدرتمند هر کشوری در حوزه دیپلماسی عمومی به شمار می آید. در این میان رسانه های برون مرزی که در پی ایجاد یک نگاه مطلوب و حقیقی از کشورشان به جهانیان هستند از اهمیت دو چندانی برخوردارند.

به گزارش خبرگزاری حوزه،  رسانه به معنای عام آن همواره بازوی قدرتمند هر کشوری در حوزه دیپلماسی عمومی به شمار می آید. در این میان رسانه های برون مرزی که در پی ایجاد یک نگاه مطلوب و حقیقی از کشورشان به جهانیان هستند از اهمیت دو چندانی برخوردارند. شبکه برون مرزی پرس تی وی که با زبان انگلیسی به پخش برنامه برای مخاطب برون مرزی می پردازد همواره در تیررس دشمنان جمهوری اسلامی بوده و از هر ترفندی برای خاموش کردن آن در جهان بهره برده اند.

حجت الاسلام یحیی جهانگیری سهروردی از مبلغین باسابقه بین المللی، مدیر کل ارتباطات علمی-بین المللی دانشگاه مذاهب اسلامی، به دلیل قرابتی که با شبکه های برون مرزی داشته ، فعالیت های مشترکی را با این شبکه ها رقم زده است. درباره عملکرد شبکه برون مرزی پرس تی وی با وی به گفت و گو نشسته ایم که در ادامه می خوانید:

ـ به نظر شما نقش رسانه های برون مرزی به ویژه پرس تی وی در شکل گیری ذهنیت مردم جهان نسبت به محدودیت های اقتصادی ایجاد شده علیه کشورمان چیست؟

رسانه ها حتما می توانند در این زمینه نقش داشته باشند، ولی مشخصا اگر بخواهیم در مورد پرس تی وی صحبت کنیم، در سفری که اخیرا به کشور هندوستان داشتم، متوجه شدم که واقعا افرادی که دغدغه مند انقلاب اسلامی و تحلیل گر مسائل ایران هستند، پرس تی وی را می بینند و این شبکه نقش زیادی در تبیین دیدگاه های آنها داشته است، اما دسته ای از افراد با این خصوصیات هستند که متاسفانه به پرس تی وی دسترسی ندارند و برای ایجاد این دسترسی به آن ها باید فکری اساسی شود.

ـ پرس تی وی در شرایط حساس کنونی باید چه دستور العملی را اتخاذ کند تا روشنگری های لازم را نسبت به آنچه در حوزه بین الملل علیه ایران بر پا است را صورت بندی کند؟

دشمن با ترفند های رسانه ای خودش تلاش می کند که مقصر این قصه ها را فعالیت های جمهوری اسلامی ایران بداند و قصد دارد ایران را مقصر همه این اتفاقات قلمداد کند و با ترفند هایی که دارد جمهوری اسلامی ایران را به عنوان کشوری که در منطقه دنبال چالش سازی است به جهانیان بشناساند.در این شرایط مهمترین کاری که پرس تی وی می تواند انجام دهد و البته نقشش را هم خوب بازی کرده توجه به  ابعاد سیاسی- اقتصادی مسئله بوده است؛ یعنی آن بحث های سیاسی که پیش زمینه مسائل اقتصادی بوده را خوب تبیین کند که اساسا در این قصه جمهوری اسلامی ایران نه تنها عامل نیست بلکه رافع موانع خیلی چالش ها در منطقه بوده است. این در حالی است که عامل اصلی امریکا است که هم امروز این چالش ها را ساخته و هم آن را تشدید می کند. نکته دوم اینکه برنامه هایی ساخته شود که بیان کند چگونه ما می توانیم یک اجماع جهانی یا یک همگرایی جریان مقاومت و جریان مخالفان تحریم امریکا را به هم برسانیم. این همگرایی جهانی اگر در حوزه اقتصاد نیز اتفاق بیفتد، مطلوب خواهد بود.

ـ نقاط ضعف و قوت رسانه های برون مرزی در تولید محتوا در حوزه بین الملل و مباحث حساسی مثل روابط ایران و امریکا را در چه چیزی می بینید؟

پرس تی وی مسائل ایران و امریکا را به خوبی در نظر داشته است، پرداختن به مسائل سایر کشورها و مناسباتی که با جمهوری اسلامی دارند نیز مطلوب است و ظرفیت های زیادی را برای پرس تی وی باز خواهد کرد.

ـ شبکه پرس تی وی در سال های اخیر چقدر توانسته در این زمینه ها روشنگری داشته باشد؟

 به نظرم این شبکه صدای رسای جمهوری اسلامی برای پر مخاطب ترین زبان دنیا یعنی انگلیسی بوده است. انصافا پرس تی وی کیفیت برنامه هایش در سال های اخیر بسیار خوب بوده، ولی بحث های تحریمی مقداری برای این شبکه مانع ایجاد کرده است، من تاکید دارم که پرس تی وی در حوزه شبکه های اجتماعی، می تواند تحریم های ظالمانه علیه خودش را دور بزند. با اتفاقاتی که در ماه های اخیر از سوی فیسبوک، توئیتر و گوگل افتاد و اکانت های شبکه های برون مرزی ایران مسدود شدند، سهم پرس تی وی در شبکه های اجتماعی خوب ولی ناکافی است.

 به نظر من با باز کردن ظرفیت های مالی و انسانی از سوی مسئولین امر برای این شبکه می توان خیلی بیش از این ها اتفاقات بزرگ در این حوزه رقم زد.

ـ چه عواملی در بهتر شنیده شدن پیام جمهوری اسلامی از طریق شبکه های برون مرزی به ویژه پرس تی وی که از زبان پر مخاطب انگلیسی استفاده می کند، نقش دارد؟

من معتقدم باید ذائقه ها، نیاز ها و چالش های انسان معاصر را ببینیم، ما نمی توانیم چالش های خودمان را چالش همه انسان ها بدانیم اگر ما برنامه ای بسازیم که چالش های من و ما را ببیند ولی چالش انسان معاصر را نبیند کارآمد نخواهد بود، بخشی از دغدغه هایی که باید در پرس تی وی اتفاق بیافتد به نظر من این است. ما باید از این نقطه عبور کنیم و مسائل جهانی را جهانی ببینیم.

ـ فعل و انفعالات اخیر در حوزه بین الملل و اعمال تحریم های اقتصادی امریکا علیه ایران چه پیامدی دارد؟ مسئولیت پرس تی وی در این برهه زمانی چیست؟

ما همیشه تحریم بوده ایم. فقط شدت و ضعف آن متغیر بوده است. در سال های اخیر تحریم ها از بعد حقوق بشری به بعد اقتصادی تمایل بیشتری پیدا کرده است. رسانه های ما و سیاست گذاران رسانه ای ما به این واقف بوده اند که این اتفاقات می افتد و لذا همیشه آمادگی نسبت به این مسائل در جمهوری اسلامی بوده و این گونه نبوده که اتفاق ناگهانی و بدون پیش بینی شده ای باشد. اما این به معنای این نیست که ما در مقابل تاکتیک های جدید دشمن پدافند های جدید خودمان را فعال نکنیم، به نظر می رسد وقتی دشمن از فرایندهای آفندی جدید استفاده می کند قصد دارد ما را زمینگیر کند. در بحث دستگیری کشتی های انگلیسی در آب های خلیج فارس، رسانه های فارسی زبان غربی و رسانه های دیگر علیه ما تاختند. این جا لازم می شود صدای ما به برون مرزها به طور جدی برسد. ما برای اقناع مخاطب داخلی خودمان رسانه های خوبی را داریم، اما یادمان باشد ما با یک مخاطب بیرونی میلیاردی هم مواجه هستیم که باید برای او هم حرف هایی داشته باشیم. لذا نقش شبکه های برون مرزی نظیر پرس تی وی در اینجا پررنگ می شود.

313/60

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha