پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ مراسم آغاز سال تحصیلی جدید مرکز تخصصی تفسیر قرآن کریم مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)

حوزه/ مدیربخش تفسیر تخصصی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به آغاز دهمین سال فعالیت این مرکز به تشریح برنامه های این مرکز قرآنی پرداخت.

به گزارش خبرگزاری حوزه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسین عظیمی‌فر، مدیر مرکز تخصصی تفسیر فقهی ائمه اطهار(ع)، شامگاه دوشنبه،در مراسم افتتاحیه دروس تخصصی تفسیر این مرکز با اشاره به سوره قدر، گفت: قرآن در ظرف زمانی و مکانی والایی بر قلب نازنین پیامبر(ص) نازل شده است.

وی افزود: افرادی که دنبال تحصیل معرفت قرآنی هستند باید جایگاه زمانی و مکانی نزول را یادآور باشند، زیرا کسانی که به ظاهر هستند، ولی خودشان نیستند و معرفت لازم را ندارند، شایستگی دریافت این معنا را ندارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عظیمی‌فر در ادامه تصریح کرد: امام صادق(ع) بیان می فرمایند که قران تجلی خداوند است؛ قرآن از عندالله نازل شده است و عندالله جایی است که روزی، مغفرت، رزق کریم و دارالسلام در آنجاست و هر چه مؤمنان و انسان‌های کمال‌طلب بخواهند در نزد خداوند وجود دارد.

وی با ذکر این مطلب که محصلی که دنبال علم و تحصیل است همه علوم را در قرآن می تواند یافت کند، بیان کرد: قرآن یک کتاب و دانش نیست بلکه کتابخانه و دانشگاه است و نظریه‌پردازی نیست، بلکه خود علم است؛سایر علوم نظریه‌پردازی دانشمندان علوم است، ولی قرآن عین علم و کلام خداست و اگر بتوانیم آن را دریافت کنیم نظریه دریافت نکرده‌ایم که در آن تردید باشد، بلکه قرآن عین علم و درمان و سخن تردیدناپذیر و حلّال مشکلات امروز جامعه بشری است.

مدیر مرکز تخصصی تفسیر با ذکر این مطلب که ضعف ماست که نتوانسته‌ایم آن را به مردم منتقل کنیم، بیان کرد: قرآن چون کلام خداست عزیز و شکست‌ناپذیر است؛قرآن هم باید اول تحصیل و هم آخر تحصیل یک طلبه باشد؛ قرآن هم ظاهر و هم باطن دارد و اگر کسی توانست کلام خدا را به وسیله کلام اهل بیت(ع) دریافت کند کلام‌الله را دریافت کرده است.

وی با بیان این نکته کلمةالله علیاست و دانشمندی که دانش قرآن دارد، در هیچ مناظره و مباحثه‌ای زمین نخواهد خورد، یادآورشد: شرط این نصرت آن است که جان خود پرتوی از نور مشعشع قرآن را دریافت کرده باشد، زیرا قرآن چشمه زاینده و دولت پاینده است.

این استاد حوزه در ادامه با اشاره به فعالیت های مرکز تخصصی تفسیر یادآورشد: این مرکز با حضور استادان مجرب، معارف قرآن را آموزش می‌دهد، ولی این‌ها مقدمه‌ای است که جان ما آماده شود تا قرآن را از معلم اصلی قرآن بیاموزد.

وی گفت: حقیقت قرآن نزد خداست و کار ما تلقی قرآن است که خداوند در مورد پیامبر هم فرمود: «وَ إِنَّکَ لَتُلَقَّی الْقُرْآنَ» یعنی پیامبر(ص) هم قرآن را تلقی کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عظیمی فر یادآورشد: امسال سال دهم فعالیت مرکز تفسیر است و در سه سطح دو، سه و چهار کلاس داریم که حدود ۲۰ نفر در سطح چهار حضور دارند. مدرسه قرآنی ائمه اطهار هم در سطح مقدماتی با حضور ۱۵ نفر فعالیت می‌کند و تاکنون ۷۰ مقاله علمی از سوی مرکز تولید شده است.

وی در پایان یادآورشد: اولین همایش ملی را ۳۰ آبان سال جاری با عنوان «بررسی دیدگاه‌های قرآنی آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی» برگزار می‌کنیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha