جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
محمد رضا یوسفی

حوزه/ رئیس دانشگاه مفید گفت: تلاش همه فعالیت های دانشگاه مفید براساس رسیدن به همان ایده آن عالم ربانی یعنی پاسخ به چالش های به جهان امروز در اسلام و پژوهش در عرصه های تدوین شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه  سید مسعود موسوی اردبیلی پیش از ظهر امروز درنشست خبری سومین همایش نکوداشت مرحوم حضرت آیت الله موسوی اردبیلی که با موضوع «نقش نظام قضایی در توسعه ملی» در دانشگاه مفید برگزار شد گفت: امسال در ابتدای دهه چهارم فعالیت دانشگاه هستیم و هفته گذشته مراسم سی سالگی دانشگاه در همین دانشگاه برگزار شد.

رئیس دانشگاه مفید افزود: هدف از راه اندازی دانشگاه مفید، بررسی و رفع چالشهای نظری و مدرن در دنیای اسلام و پاسخ گویی به آن چالشها و نیاز روز است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: با این باوریم که چالشهای نظری در همه ابعاد است. زندگی جدید همراه خودش علوم جدید را آورده است و همه این مسائل باعث می شود مسائل و چالشهای جدید پیش روی انسان قرار گیرد.

موسوی اردبیلی گفت: سیاست، اقتصاد و کلام از جمله موضوعاتی هستند که بسیاری نو ظهور می باشند و کار عمیقی از نظری در این موارد انجام نشده است و این طوری نبوده است که دست مسئولین مراکز علمی آن قدر پر باشد که  هر چالشی فکری و نظری که پیش می آید، بگویم پاسخ اسلام این است.

رئیس دانشگاه مفید افزود: دانشگاه مفید به منظور پر کردن این خلأ بیان شده، به وسیله آن عالم ربانی تأسیس شده است و هدف دیگری در راه اندازی آن نبوده است.

وی به بیان  پاسخ چرایی راه اندازی مرکز علمی مفید در  غالب دانشگاه مفید اشاره کرد و افزود: چون تلقی مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی این بود که چالشهای جدید، روش های جدید را می طلبد و نمی توان با سبک و سیاق گذشته سنتی پاسخ به سوالات امروز را داد.

موسوی اردبیلی گفت: بر این باوریم که بررسی چالشهای جدید و تطبیق نظر اسلام با چالشهای جدید، نیازمند روش های جدید است و راه روش جدید یعنی آخرین متدهایی که در مجامع آکادمیک علمی مورد بررسی قرار می گیرد، است. از این جهت بود که این دانشگاه شکل گرفت.

رئیس دانشگاه مفید ادامه داد: از این جهت می توان ادعا کرد که این ایده نو و اولین دانشگاهی بود که در آن سالها براین اساس طراحی شده بود.

فرزند مرحوم حضرت آیت الله موسوی اردبیلی گفت: آن زمانی که قرار بود این دانشگاه راه انداز شود، هیچ دانشگاه مبتنی بر این ایده مطرح شده  در داخل و حتی در کشورهای اسلامی منطقه که از دانشگاهای قدیمی و با وجود تاریخ طولانی بودند، وجود نداشت.

وی بیان داشت: بنابراین مؤسس دانشگاه مفید برای راه اندازی بدون الگوی بود وهمه راه ها باید از نو طراحی می شد. در همین اساس در سه دهه ای که دانشگاه فعالیت کرد عمده تلاش این بود راه مناسب تحقق ایده های طراحی شده را، پیدا کند.

رئیس دانشگاه مفید اظهار داشت: مثلا در دهه اول بعضی مسیرها را حرکت می کردند و متوجه می شدند که مسیر ها به دلیل نبود الگوی مشخص اشتباه است و راه ها را عوض می کردند تا به مسیر درستی رهنمود می شد.

موسوی اردبیلی گفت: دهه دوم فعالیت این دانشگاه بر تجربیاتی که در دهه اول بدست آمده، شکل گرفت که از جمله آن طراحی رشته های همسو با اهداف این دانشگاه، گسترش و راه اندازی مراکز مطالعاتی مبتنی شده بود.

فرزند مرحوم حضرت آیت الله موسوی اردبیلی گفت: در دهه سوم شاهد شکل گیری توسعه و گسترش فعالیت های رشته ها و توجه به همه گرایش ها در همان مراکزی که پیش تر راه اندازی شده بود، مورد هدف بود، مثلا در دپارتمانی یک یا دو رشته در مقطع کارشناسی ارشد راه اندازی شده بود، در دهه سوم زمینه های مختلف توسعه فعالیت در آن دپارتمانها با اهداف پژوهشی مورد توجه قرار گرفت.

رئیس دانشگاه مفید افزود: در دهه چهارم دنبال این هستیم علاوبر آن سه هدف گذشته، به ارزیابی نقد تاریخ 30 ساله دانشگاه و به تقویت وطراحی آن راه های گذشته و نقادی مسیرهای در پیش رو پرداخته و بهترین راه هایی که می شود برای ادامه فعالیت براساس تجربیات سی سال گذشته در پیش گرفت، مجددا طراحی ونقادی کنیم و با همان هدف اولیه دانشگاه به ادامه فعالیت بپردازیم.

وی بیان داشت: امروز بعد از گذشت 3 سال  از فقدان آیت الله العظمی اردبیلی، همه تلاش مسئولین دانشگاه، اجرای ایده  ایشان است،  یعنی پاسخ به چالش های جهان امروز در اسلام و پژوهش در  عرصه های تدوین شده است.
رئیس دانشگاه مفید افزود: امروز فارغ التحصیلان این دانشگاه در مقاطع مختلف توانسته اند فعالیت های اثرگذاری در جامعه و مراکز علمی داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: همایش «نقش نظام قضایی در توسعه ملی »، 7 آذر ساعت 8 در دانشگاه مفید، تالار دکتر قربان نیا برگزار می شود.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha