جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نشست علمی تخصصی بیانیه گام  دوم انقلاب اسلامی

حوزه/ اگر به بیانیه گام دوم انقلاب و به اصل بسیار مهم عزت و مصلحت که راهبرد اصلی در مسائل بین الملل است، توجه می شد، شاهد مشکلات اخیر در کشور نبودیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه ، حجت الاسلام والمسلمین سید صادق محمدی بعد از ظهر امروز در نشست علمی که با موضوع  بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در خبرگزاری رسا در قم برگزار شد گفت: رسالت اصلی حوزه در قبال این بیانیه، تبیین علمی اضلاع مختلف بیانیه گام دوم انقلاب است.

این استاد حوزه افزود: بیانات رهبر انقلاب بسیار هوشمندانه و راهبردی است. اگر توجه به این بیانیه عمیق شود و در همه عرصه ها این بیانیه مورد دقت قرار بگیرد، بسیاری از مشکلات حل می شود و مشکلات اخیر پیش نمی آمد.

این محقق افزود: بنده 25 عنوان را از این بیانیه را استخراج کردم، از جمله مدیریت جهادی و پیشرفت، توسعه و عدالت، تجربه و جوان گرایی است.  بیانیه آن قدر مهم است که لازم است در دانشگاه ها تبیین شود، کلاس درس حوزه باشد و کارگاهی برای آن ارائه شود.

رئیس انجمن اصول فقه حوزه بیان داشت: بنده موضوع انقلاب فرا نظام را مورد بحث قرار می دهم. براین باوریم در دنیا انواع انقلاب شد، یکی از آن انقلابها، انقلاب شوروی بود و این انقلاب در ادامه از مسیر اصلی خود خارج و تبدیل به نظام شد و آهسته آهسته این انقلاب فراموش شد بطوری که اهدافی نداشت و تنها انقلاب ایران بود که فراتر از انقلاب به آن توجه شد. انقلاب ایران برای فرا نظام و برای رسیدن به اهداف بلند طراحی شده است.

وی اظهارداشت: روح بیانیه این است انقلابی داریم که فراتر از نظام است. رهبر انقلاب ابتدای بیانیه با تمدن سازی شروع و در آخر به سبک زندگی اشاره کردند و این نشان می دهد نظر ایشان همان انقلاب فرا نظام است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی گفت: بیانیه در حقیقت ریل گذار برای فراتر از نظام است و به همین دلیل لازم است، بیانیه مورد بررسی بیشتر فقهی و روایی قرار گیرد.

این استاد حوزه افزود: براساس آیات قرآن، هدف انبیاء و رسالت آنها فراتر از نظام و حکومت است. ازاین مسئله می توان استفاده کرد که انقلاب ایران هم در مسیر درستی قرار گرفته است.

این محقق افزود: دلیل دیگر این که انقلاب ایران فراتر از نظام بوده است، حکومت حضرت علی(ع) است.ایشان فرمودند« اگر قرار است حکومتی دنبال اهداف مقدس نباشد، این حکومتی هیچ ارزشی ندارد».

رئیس انجمن اصول فقه بیان داشت: دلیل دیگر قاعده نفی سبیل است. از این قائده می توان استفاده کرد نباید انقلاب متوقف بر زمان باشد.

وی اظهارداشت: دلیل دیگر که انقلاب اسلامی فرا نظامی است، روایتی است که معصوم(ع) فرمود« این که علم و دانش 27 حرف است و 2 حرف را انبیاء گفته اند و الباقی درحکومت حضرت حجت(ع) اجرا می شود، نشان دهنده همین قضیه است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی گفت:روح اساسی بیانیه این است، مردم انقلابی به رهبری امام راحل انجام دادند، این انقلاب حادث و تثبیت شد و به وسیله هدایت گری رهبری انقلاب ادامه پیدا کرد و بر اساس بیانیه دوم لازم است، اهداف بلند انقلاب را صادر کنیم و اگر همین یک بُعد انقلاب را صادر کنیم که چرا به کشورهای اسلامی کمک می کنیم، به همان اهداف انقلاب و فرا حکومتی بودن خواهیم رسید.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha