پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام موسوی
سید منصور موسوی

حوزه/ حجت‌الاسلام موسوی گفت: مهم‌ترین کاری که یک مربی برای متربی می‌تواند انجام دهد، این است که او را متوجه مسئولیت عظیم و ظرفیت‌های بزرگ آن فرد کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت‌الاسلام سید منصور موسوی، استاد حوزه علمیه، در پانزدهمین جلسه کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی، پیرامون «تربیت اجتماعی توحیدی»، اظهارداشت: امروزه بزرگ‌ترین خلاء موجود در فضای تربیتی این است که به تربیت اجتماعی نپرداخته‌ایم و کماکان مشغول تربیت فردی هستیم.

وی به جملات رهبر معظم انقلاب پیرامون تشکیل تمدن اسلامی اشاره کرد و گفت: باید جبهه مؤمنین وابسته به امام و پیوسته بین خودشان ایجاد شود که دولت اسلامی راهکار تشکیل جامعه اسلامی است و جامعه اسلامی راهکار تحقّق توحید در همه عالم بوده و تحقق توحید هدف هر موحّد است.

حجت‌الاسلام موسوی با بیان اینکه روح توحید مبارزه با طاغوت است، افزود: این نوع مسلک تربیتی حضرت امام به تبع استادشان آیت‌الله شاه‌آبادی است و تفاوت این مسلک تربیتی با مسلک تربیتی افرادی همچون ملا حسین قلی همدانی و آیت‌الله قاضی این است که بنای این آن، مبارزه با طاغوت درونی می‌باشد.

این استاد حوزه، اضافه کرد: علمای اخلاق در میان عوامل سه‌گانه تربیت یعنی محیط، اراده و وراثت، عامل اصلی تربیت را «اراده» می‌دانند، اما در تربیت فردی همه افراد چنین اراده‌ای را ندارند؛ به همین دلیل اگر با طاغوت بیرونی مبارزه شد، امکان تربیت افراد بیشتری نیز فراهم می‌شود.

وی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه امروز نیازمند افرادی همچون شهید مطهری و بهشتی هستند، گفت: زمانی همچون مطهری و بهشتی‌ها تربیت می‌شوند که مسئولان فرهنگی جامعه احساس کنند مسئولیت جهانی‌ای بر عهده دارند! و اگر به این نتیجه برسند، قطعاً سعه وجودی‌شان افزایش پیدا می‌کند.

حجت‌الاسلام موسوی در پایان گفت: مهم‌ترین کاری که یک مربی برای متربی می‌تواند انجام دهد، این است که او را متوجه مسئولیت عظیم و ظرفیت‌های بزرگ آن فرد کند؛ که در این صورت عرصه‌ای وسیع از ابتکارات و ایده‌های ناب برای ایفای نقش در تحقق تمدن نوین اسلامی به ذهنش خطور کرده و سعی در پیاده‌سازی آنان می‌کند.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha