پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
کد خبر: 884585
۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰
بانوان

حوزه/ به برکت انقلاب، زن ایرانی در راه بسیار خوبی افتاد. امروز، زن ایرانی می تواند در میدان علم وارد بشود و مدارج علمی را طی کند؛ در حالی که دین و عفاف و تقوا و وقار و متانت و شخصیت و حرمت زن مسلمان را هم حفظ کرده باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، ، کتاب «بانوی تراز در گفتمان امام خمینی (ره) و امام خامنه ای» به موضوع بانوان و نقش آنان در انقلاب اسلامی ایران پرداخته که در این نوشتار به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی ایران، بخش هایی از این کتاب را در شماره های مختلف تقدیم شما خوبان خواهیم کرد.

- پیشرفت زن ایرانی به برکت انقلاب

به برکت انقلاب، زن ایرانی در راه بسیار خوبی افتاد. امروز، زن ایرانی می تواند در میدان علم وارد بشود و مدارج علمی را طی کند؛ در حالی که دین و عفاف و تقوا و وقار و متانت و شخصیت و حرمت زن مسلمان را هم حفظ کرده باشد. الان در بین همین جمع شما، چه قدر دانشجویان و اساتید و دانشمندان زن وجود دارند؟ همچنین زن می تواند در میدان علوم و آگاهی های دینی وارد بشود؛ بدون اینکه هیچ مانعی بر سر راهش باشد.

الآن در بین همین جمع شما، عده ی کثیری از طلاب و دانشجویان و مدرسان و اساتید علوم دینی هستند که در میدان فقه اسلامی و بینش دینی تحصیل کنند. امام بزرگوارمان هم به این مسئله بسیار اهمیت می دادند و به همین خاطر دستور دادند که این مؤسسه ی قم تاسیس شود.

این زن در کشور ما می تواند در میدان سیاست و فعالیت های سیاسی و اجتماعی و جهادی و کمک به مردم و انقلاب و حضور در میدان های گوناگون، شخصیت خودش را با حفظ متانت و وقار و حجاب اسلامی نشان بدهد. (۱)

- تأثیر انقلاب در ارتقای جایگاه شخصی و اجتماعی زن

مسأله ی شخصی برای زن، مساله ی درجه ی یک نیست. اگر ما به ابعاد زندگی زن نگاه کنیم، واقعا مهم ترین جهات و حیثیات وجود او، آن مسائل شخصی محض نیست.

شخصیت اجتماعی زن به عنوان عضوی از این مجموعه ی عظیم، خیلی حایز اهمیت است.

زنان در گذشته، اصلا به این بخش توجهی نداشتند و اهمیتی نمی دادند. در مسئولیت های عمومی جامعه، نقشی برای زنان فرض نمی شد؛ خودشان هم نقشی را فرض نمی کردند؛ بخصوص در این سطح وسیعی که امروز مطرح است. الآن شما ملاحظه کنید، همه ی زنان روستاها و شهرهای دورافتاده، به عنوان افرادی از مجموعه ی نگه دارنده ی این انقلاب و اصحاب و صاحبان آن، برای خودشان شأن قایلند. از این جهت، هیچ فرقی بین زن و مرد نیست؛ بلکه گاهی زنان، ایمان پرشورتر و دید روشن تری نسبت به مسائل جامعه دارند و کشور و مسائل آن را متعلق به خودشان می دانند.

چه زمانی چنین احساسی در بین زنان ما، آن هم در چنین سطح وسیعی از جامعه وجود داشت؟ این، به برکت انقلاب است. همان حالت خودآگاهی و احساس شخصیت اجتماعی که در مردان به وجود آمده است، می توان گفت که در زنان با جست بیشتری به وجود آمده است. قبلا هیچ نبوده؛ ولی حالا به میزان خیلی بالایی هست.

همچنین – آن جنبه مشاغل و شئون خاص زنانه و قدر مادر و همسر بودن را دانستن، از جمله چیزهایی است که به آن توجه شده است.

در این دو، سه دهه قبل از انقلاب به خاطر ورود فرهنگ های اروپایی، بنیان خانواده متزلزل شده است؛ یعنی حقیقتا خانواده آن اصالت، ارزش و عظمتی را که در اسلام و فرهنگ سنتی ما دارد، دیگر نداشت.

وقتی خانواده هست، همسر و مادر عضو اصلی است. زن در این مجموعه، جای بسیار اساسی و رفیعی دارد؛ به همین خاطر، وقتی اصل خانواده، یعنی زن زیر سؤال و متزلزل است، در آنجا هیچ چیزی در جای خودش قرار ندارد. این بحث هایی است که واقعا باید روی آنها خیلی تأمل و تدقیق بشود.

اسلام، چه تأملات صحیح و چه راهنماییهای ارزشمندی در مورد این مسائل دارد.

این چیزی است که انقلاب به زنان جامعه ی ما اعطا کرد و آنها را در صحنه جهاد، سیاست و تأثیر در سازندگی اساسی کشور که همان سازندگی انقلاب است وارد نمود.

این چیز خیلی مهمی است و جز با صدر اسلام، با هیچ وقت دیگر قابل مقایسه نیست. (۲)

پی نوشت ها:

۱. بیانات امام خامنه ای در دیدار با جمع کثیری از زنان شهرهای تهران، تبریز، اصفهان، کرمان، قم، قزوین، یزد، کرج و استان های چهارمحال بختیاری و مازندران – ۲۶/۱۰/۱۳۶۸

۲. بیانات امام خامنه ای در دیدار با اعضای شورای فرهنگی-اجتماعی زنان – ۱۶/۱۰/۱۳۶۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha