جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین استوار میمندی، ناگفته های انتخابات مجلس خبرگان رهبری در استان فارس را بر زبان آورد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد استوار میمندی پیش از ظهر امروز در نشست رسانه‌ای که در دفتر مدیریت حوزه علمیه فارس برگزار شد، با اشاره به اینکه مجلس خبرگان رهبری نهاد مهمی است که در ساختار مهم قانون اساسی پیش‌بینی‌شده است، اظهار داشت: مجلس خبرگان رهبری لنگرگاه نظام است، همان‌طور که لنگر، کشتی را در دریا نگاه می‌دارد و از صخره‌ها محافظت می‌کند، مجلس خبرگان رهبری نیز نظام و کشور را در یک نقطه آرامشی قرار می‌دهد که نقش آن انتخاب رهبر و پس‌از آن حمایت از ولایت‌فقیه است.

وی با تأکید بر اهمیت جایگاه مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: افرادی که وارد مجلس خبرگان می‌شوند باید به لحاظ علمی قوی و اسلام‌شناس باشند.

مدیر حوزه علمیه استان فارس، مؤمن بودن به آرمان‌های انقلاب را از دیگر ویژگی‌های اعضای مجلس خبرگان رهبری برشمرد و تصریح کرد: اعضای خبرگان لازم است دارای عقلانیت سیاسی و اجتماعی باشند تا بتوانند در بزنگاه‌ها مسیر صحیح را تشخیص دهند، فریب تزویر دشمن را نخوردن و دلسوز مردم بودن ازجمله دیگر شاخصه‌های اعضای مجلس خبرگان رهبری است.

وی همچنین انتخابات میان‌دوره مجلس خبرگان رهبری در فارس را مورد توجه قرارداد و عنوان کرد: پس‌ازاینکه آیت‌الله ایمانی نماینده ولی‌فقیه سابق در استان از دنیا رفتند یکی از کرسی‌های خبرگان فارس خالی شد، در واقع در پنج حوزه تهران، قم، خراسانی شمالی، رضوی و فارس هفت نفر نیاز بود که به مجلس خبرگان رهبری  ورود کنند، توقع عمومی این بود که نماینده ولی فقیه در استان فارس برای ورود به مجلس خبرگان رهبری اقدام کنند، البته در عین‌حال فارس بزرگان دیگری نیز داشت، اما نماینده حضرت آقا بود.

مدیر حوزه علمیه استان فارس در ادامه افزود: آبان ماه سال جاری بود که بنده از حاج آقا دژکام سؤال کردم آیا قصد ورود به صحنه انتخابات را دارید یا نه؟  گفتند آیا حضور من ضرورتی دارد که ورود کنم؟ عرض کردم توقع عمومی این است که نماینده ولی‌فقیه در استان فارس عضو خبرگان نیز باشد مخصوصا که اگر شما در یکی از نهادهای حاکمیتی نیز قرار بگیرید، به نفع مردم است.

وی خاطرنشان کرد:  ایشان تا آبان ماه تصمیمی برای ورود به صحنه انتخابات نگرفته بودند، در عین‌حال افراد و بزرگان دیگری نیز ازجمله آیت‌الله دستغیب و بسیاری از روحانیون استان و آیت‌الله خاتمی از بیرون استان، از ایشان دعوت کرده بودند اما باز در عین‌حال مراعات حال علما را می‌کرد و مراقب بودند که اگر بزرگانی ورود کردند، ثبت‌نام نکند؛ حاج آقا دژکام بسیار مقید به رعایت آداب اسلامی و سنت‌های اصیل حوزوی هستند که متأسفانه این روحیه در جامعه کمتر وجود دارد، گاهی به اسم جوان‌گرایی حرمت پیرها شکسته می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین استوار ادامه داد: ایشان در تماسی که با بنده داشتند، بیان کردند باید از برخی بزرگان برای حضور در انتخابات مجلس خبرگان دعوت کرد، آیت‌الله دستغیب نیز گفتند که به دلیل انسجام این امر خوب است، بنابراین دعوت از بزرگان بر عهده بنده شد، خدمت یکی از بزرگان برای دعوت که رفتیم فرمودند اگر نماینده ولی فقیه در استان بیاید ما برای ایشان سربازی می‌کنیم، چراکه اگر کسی می‌خواهد ورود کند چه کسی بهتر از نماینده ولی فقیه در استان  است.

وی در ادامه با تصریح اینکه افراد بسیاری در فارس برای مجلس خبرگان ثبت‌نام کردند، ابراز کرد: افرادی خارج از استان، برخی از مدیران مدارس علمیه و ائمه جمعه نیز برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری در استان ثبت‌نام کردند، در روز پایانی ثبت‌نام حاج آقا دژکام در جلسه جامعه روحانیت شیراز که در مصلی برگزار شد، حاضر شد و گفت که برخی گفتند که چرا ایشان ثبت‌نام نکردند، و وی جواب داده بود با توجه به دعوتی که از سوی برخی از بزرگان استان صورت گرفته و با اجازه شما بزرگواران در جمع شما حاضر شدم که ثبت‌نام کنم.

مدیر حوزه علمیه استان فارس از دلایل انصراف برخی کاندیدهای مجلس خبرگان رهبری در فارس پرده برداشت و گفت: در مرحله نخست عده‌ای به جهت احترام جایگاه نماینده ولی‌فقیه ثبت‌نام نکردند، همچنین افرادی نیز تا متوجه شدند که ایشان ثبت‌نام کرده‌اند، پس از ثبت نام انصراف دادند.

وی همچنین به شرایط پذیرش و حضور در عرصه انتخابات مجلس خبرگان رهبری اشاره کرد و بیان داشت: فردی که می‌خواهد در انتخابات مجلس خبرگان رهبری شرکت کند باید پس از ثبت نام در آزمون علمی شرکت کند، البته افرادی که سابقاً امتحان‌داده‌اند و یا کسانی که آثار علمی دارند که به تأیید رسیده باشد از امتحان معاف می‌شوند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه استان فارس تأکید کرد: اگر در دوره قبل مشاهده کردیم که برخی از مشاهیر ثبت‌نام کردند اما تایید نشدند به این دلیل بود که یکی از این سه مرحله فوق را نداشتند.

وی ادامه داد: هر فردی می‌خواهد در انتخابات مجلس خبرگان رهبری شرکت کند باید در مرحله نخست آزمون کتبی، مصاحبه شفاهی و در مرحله سوم استعلام‌های اطلاعاتی، جزائی و حقوقی که مانند سایر جذب‌ها مرسوم است را بگذراند، ازاین‌رو افرادی که در استان ثبت‌نام کرده بودند ممکن است برخی مرحله اول برخی مرحله دوم و برخی دیگر مرحله سوم را طی نکرده باشند، پس اگر مشاهده می‌کنیم که در استان فارس فقط یک نفر تأیید شد به این صورت بوده که مابقی احراز علمی نشده‌اند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین استوار به حضور نفر دوم کاندیدهای مجلس خبرگان رهبری در فارس اشاره و تصریح کرد: پس‌ازآنکه فقط حاج آقا دژکام به‌عنوان کاندید از فارس انتخاب شد و فرد دیگری وجود نداشت، با یکی از اعضای فقهای شورای نگهبان تماسی داشتیم که تدبیری برای این شرایط داشته باشد، ازاین‌رو پیشنهاد شد که برخی از کاندیداهای حوزه های انتخاباتی دیگر به حوزه انتخابیه فارس منتقل شوند تا رقابت انتخاباتی شکل بگیرد.

وی ادامه داد: حجت‌الاسلام‌والمسلمین منتظری از حوزه تهران در انتخابات مجلس خبرگان رهبری شرکت کرده بود ازآنجایی‌که ایشان با شیرازی‌ها رابطه سببی داشت، بهترین گزینه بود که از اینجا نامزد شود، بنده نیز به ایشان پیشنهاد دادم که پس از توصیه یکی از بزرگان جامعه مدرسین، قبول کرد حوزه انتخابی خود را از تهران به فارس تغییر دهد به دلیل اینکه فرایند انتقالی به طول می‌انجامید چند روزی این اتفاق دیر رقم خورد و این به دلیل این بود که نامه ارسالی از تهران پایان وقت چهارشنبه به وزارت کشور رسید و تا نامه به استانداری فارس و فرمانداری رسیده بود شنبه بود، همین فرایند اداری مستمسک سیاسی‌کاری برخی که بی‌خبر از ماجرا بودند شد که بیان می‌کردند در استان فارس رقابت یک نفر است، این انتخاب نیست، بلکه انتصاب است، بی‌بی‌سی نیز بر روی همین مسئله مانور می‌داد.

مدیر حوزه علمیه استان فارس ابراز کرد: چنین پدیده ای که فقط یک نفر در استان تایید صلاحیت شود، تازگی نداشت، بلکه در برخی از دوره های سابق نیز رخ داده بود مثلا در استان بوشهر در دوره قبل آیت‌الله حسینی بوشهری به‌تنهایی تأیید شدند و حاج آقا فیاضی را دعوت کردند که به بوشهر برود، هرمزگان آیت‌الله نعیم‌آبادی نیز به‌تنهایی تأیید شد که یک نفر دیگر آقای صدر الساداتی رفت که اتفاقاً رأی آورد، در استان فارس نیز در این دوره این اتفاق رقم خورد، اگر قرار بود چنین اتفاقی با برنامه ریزی و از روی عمد رخ دهد در استان قم نیز فقط آیت‌الله یزدی باید تایید می شد، در حالی که این گونه نبود.

وی عنوان کرد: هنگامی‌که حجت‌الاسلام‌ والمسلمین منتظری انتقالی خود را از تهران گرفت ما هم برای ایشان برخی از مقدمات را آماده کردیم، چراکه آشنایی با افرادی که اهل کنش‌های سیاسی بودند نداشت، به همین دلیل سعی کردیم کمک کنیم که زودتر سوار بر کار شود و تبلیغات خود را آغاز کند، بنابراین مردم می‌توانستند آزادانه به هرکدام از این دو نفر رأی دهند که رأی قابل‌توجهی هم نیز ایشان آورد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه استان فارس خاطرنشان کرد: روحانیت و بزرگان فارس به احترام نماینده ولی‌فقیه همان‌طور که خود به میدان نیامدند، همان‌طور هم وظیفه می‌دیدند که از ایشان حمایت کنند؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین منتظری هنگامی‌که در جلسه جامعه روحانیت و جامعه اساتید فارس حضور پیدا کردند بزرگان با آغوش باز استقبال کردند و سخنان او را شنیدند.

وی تأکید کرد: آنچه روحانیت فارس به آن افتخار می کند این است که در این انتخابات اخلاق اسلامی و رعایت حرمت بزرگان را انجام دادند و الگوهای ادب را به جامعه ارائه کردند، لذا پیشنهاد ما به همه کاندیداهای ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی در همه انتخابات ها این است که  رقابت سالمی که بین بزرگان از کاندیداهای خبرگان وجود دارد را الگوی انتخاباتی خود قرار دهند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha