جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
یعقوبی

حوزه/ امام‌جمعه بجنورد گفت: درست است که در مواجهه با ویروس کرونا باید به توصیه‌های پزشکی و مصرف بعضی از داروها اهتمام داشته باشیم؛ اما در کنار این‌ها توجه به خدا و معنویات و توسل به اولیای الهی اهمیت بسیاری دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، با اشاره به شیوع ویروس کرونا در بخش‌هایی از کشور، اظهار کرد: یکی از راهکارهایی که در مواجهه با بیماری‌ها از جمله ویروس‌های همه‌گیر باید رعایت کنیم توجه توأمان به اصول بهداشتی و مسائل روحی و روانی است.

وی افزود: گاهی اثر منفی اضطراب‌ها و استرس‌ها از خود مریضی بیشتر است؛ زیرا مقاومت بدن را کم کرده و آمادگی انسان را به حداقل می‌رساند؛ از این‌ رو باید خود را از لحاظ روحی و روانی مجهز کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی ادامه داد: درست است که خطر وجود دارد؛ لکن بدن انسان به‌گونه‌ای تنظیم شده که اگر انسان مقاومت کند می‌تواند در مقابل سختی‌ها تاب‌آوری بالایی داشته باشد.

وی افزود: در مواجهه با بیماری‌ها هم مهم این است که انسان روحیه خود را نبازد و مقاوم باشد؛ زیرا ما با حفظ روحیه می‌توانیم خود را تقویت کرده و کرونا را شکست دهیم.

امام‌جمعه بجنورد گفت: در این راستا یکی از راه‌هایی که می‌تواند روحیه ما را درمان و تقویت کند توجه به معنویات است؛ به همین دلیل زمانی که بیمار می‌شویم و برای معالجه به دکتر می‌رویم، دکتر نسخه می‌نویسد و می‌گوید: «نسخه از ما شفا از خدا» و توجه به خدا را به مریض القا می‌کند.

وی افزود: در حقیقت توجه به معنویات و خداوند مسبب‌الاسباب است، همه اسباب عالم به دست او است و می‌تواند کاری انجام دهد که از مجاری غیرطبیعی شفا بدهد.

رئیس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی اضافه کرد: توجه به معنویات می‌تواند در این‌گونه حادثه‌ها و ناگواری‌های اجتماعی راهگشا باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی افزود: قرآن به این مسأله اشاره کرده و می‌فرماید: «أَمَّنْ یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ یَکشِفُ السُّوءَ»؛ یعنی کیست آن‌کس که دعای مضطر را اجابت می‌کند و گرفتاری را برطرف می‌سازد.

وی با بیان اینکه این در برابر استدلال کسانی است که غیر خدا را مؤثر می‌دانند، اظهار کرد: خدا می‌فهمد که شما انسان مضطری بوده و در بن‌بست گرفتار شده‌اید و او است که می‌تواند دست شما را گرفته و نجات دهد و ناراحتی‌های شما را برطرف کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی ادامه داد: بنابراین راهکار قرآن در بحران‌ها و بن‌بست‌ها این است که راه برای خروج وجود دارد و آن توجه به خدا و توجه به معنویات است، «وَ مَنْ یتَّقِ اللَّهَ یجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً»؛ انسانی که به خدا توجه کند خدا راه‌های برون‌رفت خیلی از مشکلات را برایش فراهم می‌کند.

وی تصریح کرد: بنابراین درست است که باید به پزشک و توصیه‌های پزشکی و مصرف بعضی از داروها باید اهتمام داشته باشیم؛ اما در کنار این‌ها توجه به خدا و معنویات و توسل به اولیای الهی اهمیت بسیاری دارد، توجه به اهل‌بیت(ع) خیلی مهم است؛ زیرا اهل‌بیت(ع) قدرت شفاعت دارند که خدا به آن‌ها اعطا کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی ادامه داد: در این زمینه توجه داشته باشیم که دعای توسل و توسل به چهارده معصوم و حدیث شریف کسا می‌تواند خیلی مفید باشد و همچنین صدقه دادن خیلی مهم است؛ زیرا رفع و دفع بلا می‌کند.

امام‌جمعه بجنورد گفت: ان شاء الله مردم ما دعا و نیایش و توجه به خدا و معنویات و صدقات را در این زمان فراموش نکنند تا به فضل الهی و عنایات چهارده معصوم این بلا هم از کشور ما عبور کرده و همه ما به‌ زودی از شر این ویروس منحوس راحت شویم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha