شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه

حوزه/ اسماعیلی با اشاره به تشکیل ۱۱ پرونده احتکار لوازم و تجهیزات پزشکی در یک هفته اخیر، گفت: اگر از مصادیق افساد فی الارض و ماده (۲) قانون تشدید مجازات مرتکبان ارتشاء داشته باشد، مجازات اعدام و حبس طولانی ۵ تا ۲۰ سال صادر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، غلامحسین اسماعیلی سه شنبه ۱۳ اسفندماه، در نشست خبری با خبرنگاران به شیوع ویروس کرونا در جامعه اشاره کرد و گفت: قوه قضاییه برای مقابله با این ویروس اقدامات ویژه‌ای در دستور کار خود قرار داده که به صورت اجمالی به مهم ترین آن‌ها در یک هفته اخیر اشاره می‌کنم.

وی ادامه داد: نخستین کار، صدور بخشنامه مرخصی به زندانیان از سوی رئیس قوه قضائیه و اهتمام جدی در زندان‌ها و مراجع قضایی برای اجرای این بخشنامه است. اقدام دیگر نیز صدور بخشنامه کنترل کاهش زندانیان جدید و اهتمام قضات محاکم است تا به جز در مواردی که ضرورت دارد افراد به زندان معرفی نشوند، همچنین تاکید شده است صدور قرار تامین منجر به بازداشت نشود و حتی المقدور از مجازات جایگزین حبس استفاده شود.

بیش از ۴۵ هزار نفر از زندانیان به مرخصی رفته اند

سخنگوی قوه قضائیه اضافه کرد: در اجرای بخشنامه رئیس قوه قضائیه مبنی بر کاهش ورود زندانی به زندان‌ها طی یک هفته بیش از ۳۵ درصد ورودی زندانیان کاهش پیدا کرده است و از زمان صدور بخشنامه (هفته پیش) تاکنون بیش از ۴۵ هزار نفر از زندانیان به مرخصی رفته اند.

وی خاطرنشان کرد: مراقبت از زندانیان را وظیفه خود می‌دانیم، اما در کنار آن با بخشنامه‌های رئیس قوه قضائیه کارهای خوبی در بحث بهداشت نیز با همکاری وزارت بهداشت شده است.

سخت‌ترین مجازات در انتظار محتکران تجهیزات پزشکی

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که با محتکران تجهیزات پزشکی چه برخوردی خواهد شد؟ افزود: کسانی که در این ایام و در حوزه وسایل دارویی و بهداشتی و درمانی دست به اعمال مجرمانه زدند و مرتکب سودجویی سیاه و کثیف شدند، مطمئن باشند که کرونا، زمستان را پشت سر می‌گذارد و ما بهار را در پیش داریم و مردم از این مسیر عبور می‌کنند، اما سودجویان مهر ننگ ابدی بر پیشانی شان خواهد بود و سخت‌ترین مجازات در انتظارشان است.

وی ادامه داد: تا امروز پرونده‌های متعددی در خصوص قاچاق و احتکار تجهیزات پزشکی و دستکش و ماسک داشته ایم و افراد زیادی بازداشت شدند که ۱۱ پرونده از پرونده‌های احتکار و لوازم و تجهیزات پزشکی در یک هفته در دادسرای انقلاب منتهی به کیفرخواست و به دادگاه ارجاع شد و به عنوان اتهام اخلال در نظام اقتصادی به شعب ویژه ارجاع شده است و چند روز آینده جلسه دادگاه این متهمان در شعب ویژه و به صورت علنی برگزار می‌شود.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: مجازات سختی برای این افراد در نظر گرفته شده است و اسامی آن‌ها هم اعلام خواهد شد و اگر از مصادیق افساد فی الارض و ماده (۲) قانون تشدید مجازات مرتکبان ارتشاء داشته باشد، مجازات اعدام و الا مجازات حبس طولانی ۵ تا ۲۰ سال صادر می‌شود.

اسماعیلی اضافه کرد: در این پرونده‌ها بیش از ۵ میلیون ماسک شناسایی و توقیف شد و بلافاصله تجهیزات برای توزیع در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفت و شب گذشته هم با مجوز دادستان شهرستان ری و سازمان اطلاعات سپاه انبارهای احتکار کالاهای پزشکی کشف و ۳۲ میلیون دستکش کشف شد.

وی افزود: نظارت بر امر توزیع کالاها به عهده دولت است و شبکه توزیع ما معیوب است و باید اصلاح شود.

سخنگوی قوه قضاییه اظهار کرد: شبکه واردات ما هم معیوب است و ادعا می‌شد که کالاهای وارداتی از مبدا تا انبار رصد می‌شود و اطلاعات موجودی انبارها در دست است، در حالی که در همین اقلام کشف شده در شهرستان ری، چهار پنجم کالاها وارداتی بود و اگر سامانه‌ها و نظارت‌ها جدی بود باید نظام گمرکی و نظام نظارتی وزارت صمت ما می‌دانست در چه تاریخی وارد شده و چرا توزیع نشده است؟

اسماعیلی تصریح کرد: تاکید ما این است که بخش‌های نظارتی وظیفه خود را انجام دهند.

تقدیر از جامعه پزشکی و پرستاری

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه نشست خبری گفت: تلاش جامعه پزشکی و پرستاری به عنوان مدافعان سلامت کشور جای تقدیر و تشکر دارد، کار این عزیزان امروز نمونه بارز جهاد در راه خدا است، امروز به پاس این خدمات ارزشمند، عزت جامعه پزشکی و پرستاری ما روزافزون و اعتماد مردم ما به این قشر زحمتکش تقویت شده است و قطعا لطف و عنایت خدای متعال شامل حال آن‌ها بوده و خواهد بود.

اسماعیلی افزود: در همین جا لازم است برای همه هموطنان اعم از کسانی که مبتلای به این بیماری شده‌اند و همچنین سایر هموطنان عزیزمان آرزوی صحت و سلامت و عافیت و تندرستی داشته باشم.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: نشست خبری اینجانب به لحاظ این وضعیت و به جهت احترام به ضوابط و مقررات اعلامی از ناحیه پزشکان و مراعات صحت و سلامت یکایک عزیزانی که در این محفل حضور پیدا می‌کردند، با حداقل حضور خبرنگاران برگزار شده است. ان‌شاءالله با برطرف شدن شرایط موجود تلاش خواهیم کرد مانند گذشته و بلکه گسترده‌تر در خدمت مردم عزیز و جامعه خبری کشور باشیم.

وی گفت: ایام مبارک ماه با برکت رجب، ماه عبادت و راز و نیاز و زیارت است، توصیه پزشکان محترم بر این است که مسافرت انجام نشود و اجتماعات تشکیل نگردد. زیارت حرم اهل بیت(ع) به فرصت دیگری موکول شود.

اسماعیلی افزود: قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران در کنار قوای دیگر و همگام با جامعه پزشکی و ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا، در ایام اخیر اقدامات ویژه‌ای را در دستور کارخود قرار داده است.

وی گفت: برای حفظ سلامت همکاران قضایی و اداری، دستورالعمل‌هایی در جهت‌های مراقبت‌های لازم در محیط اداری و قضایی صادر شده است که اجرای آن کمک شایانی به سلامت همکاران خواهد کرد.

 برخورد قضایی با حرکات نامتعارف و موهن در اماکن مقدس

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید قوه قضائیه با برخی افراد که در بقاع متبرکه اقدام به حرکات غیرمتعارف و موهن می‌کنند چه برخوردی خواهد کرد؟ افزود: متاسفانه این روزها شاهد افرادی هستیم که احساسات مردم را جریحه دار می‌کنند، برخی با شایعه سازی و بزرگنمایی، برخی با ساختن اخبار کذب و جعلی و برخی نیز با اقداماتی که موجب تشویش اذهان عمومی و وهن مقدسات هستند. در همه این زمینه‌ها دستورات قضایی موکدی صادر شده است.

وی افزود: افرادی نماهنگ‌هایی از آن‌ها در فضای مجازی منتشر کرده بودند و اقدامات نامتعارف در مسیر زیارت اهل بیت(ع) انجام می‌دادند که اصلاً این قبیل از امور در فرآیند زیارتی ما تعریف نشده است و پخش این مطالب در فضای مجازی موجب مشوش شدن افکار عمومی می‌شود، یک مورد در مشهد و یک مورد در قم شناسایی و تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند و حتماً متناسب با اعمال و رفتار آن‌ها اقدام و برخورد قضایی می‌شود.

شرایط نگهداری زندانیان امنیتی

 اسماعیلی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره سلامت زندانیان بویژه زندانیان امنیتی از جمله خانم نازنین زاغری، هنگامه شهیدی و ندا ناجی و ضیا نبوی، افزود: همانطور که گفتم در بحث اعطای مرخصی به زندانیان بیش از ۵۴ هزار نفر از زندانیان به مرخصی رفتند. از سوی دیگر در رابطه با بهداشت و تامین امنیت و سلامت زندانیان اقدامات بسیار خوبی با همکاری وزارت بهداشت انجام شده است.

وی ادامه داد: درباره برخی از افرادی که اسم بردید، طبق بررسی‌ها خانم نازنین زاغری در سلامت کامل بسر می‌برد و در این مدت فضایی ایجاد شد که روز گذشته با خانواده اش تماس داشت و سلامتی خود را به خانواده اعلام کرد. در این نوع از پرونده‌ها معمولا فضاسازی می‌شود، اما وقتی این فضاسازی‌ها تکذیب می‌شود و خبر سلامتی اعلام می‌شود دیگر کسی این خبر سلامتی را منتشر نمی‌کند.

اسماعیلی با بیان اینکه برخی دیگر از زندانیان نیز هم اکنون در بیرون هستند و داخل زندان نیستند، گفت: درباره یک نفر دیگر از این زندانیان نیز ضمن اینکه بررسی کردیم، در سلامت کامل بسر می‌برد، مقدمات اعطای مرخصی به وی نیز فراهم شده است و امروز و فردا به مرخصی خواهد رفت.

وی با بیان اینکه سلامت همه زندانیان برای قوه قضاییه اهمیت دارد، افزود: می‌توانم ادعا کنم که شرایط نگهداری زندانیان امنیتی به مراتب مناسب‌تر از شرایط نگهداری سایر زندانیان است، اما وظیفه خود می‌دانیم که همه زندانیان حداکثر استفاده از تسهیلات زندان را بویژه در این شرایط ببرند.

بازداشت ۳۷ اخلالگر بازار ارز

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه نشست خبری افزود: در روزهای اخیر تقریباً که متقارن با ایام انتخابات بود با تلاش همکاران در دادسرا ۳۷ نفر اخلالگران در ارتباط با نظام پولی و ارزی بازداشت شدند که ۲۱ نفر از آن‌ها همچنان در بازداشت هستند.

وی اظهار کرد: این اقدامات ثباتی را در بازار ایجاد کرد که باعث بازگشت این نرخ ارز به قیمت قبلی شد ضمن این که در پرونده‌های سابق ارزی نیز آراء برخی از محکومان پرونده‌های ارزی صادر شد که از جمله آن تیمور عامری به جرم مشارکت در اخلال بازار ارزی به ۲۰ سال حبس، ۷۶ ضربه شلاق و جزای نقدی محکوم شد. همچنین کاظم نجف آبادی فراهانی به جرم مشارکت در اخلال ارزی به ۱۱ سال حبس و ۵۰ ضربه شلاق، محمدحسین زندیه به ۵ سال حبس و جزای نقدی، علی اصغر سلطانی به تحمل شلاق و جزای نقدی و محمد شفیعی فرزند اکبر کارمند اداره ثبت به ۵ سال حبس و انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم شدند.

رسیدگی به پرونده‌های معوق قضایی از طریق دورکاری

سخنگوی قوه قضائیه گفت: به دلیل شیوع بیماری کرونا رسیدگی به پرونده‌های معوق قضایی،‏ خارج از وقت اداری از طریق دورکاری انجام می‌شود و از هرگونه احضار و جلب غیرضرور در این ایام اجتناب می‌شود.

وی افزود: در حوزه قضائی برای حفظ سلامت همکاران قضایی و اداری دستورالعمل‌هایی در محیط اداری و قضایی صادر شده است و اقدام دیگر صدور بخشنامه مناسب سازی فرآیند رسیدگی‌ها با شرایط امروز جامعه است.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: ما خود را خدمتگزار مردم می‌دانیم و خدمت بی منت انجام می‌دهیم و پیگیری می‌کنیم که کار تعطیل نشود و عوارضی برای همکاران ما و مراجعان نداشته باشیم.

اسماعیلی اضافه کرد: بر همین اساس با دستور رئیس قوه قضائیه از ناحیه معاون اول قوه، بخشنامه‌ای به واحدهای قضایی و اداری صادر شد ضمن اینکه کارکنان ما تلاش می‌کنند و بازرسی‌هایی انجام می‌دهند و در این دو ماه رسیدگی آن‌ها به پرونده‌های معوق جای قدردانی دارد، اما با این وجود در این ایام که کشور در معرض بیماری کرونا است اگر امکان غیرحضوری ابعاد پرونده فراهم بود می‌توانند مطالب خود را در قالب لایحه بفرستند و دادگاه‌ها با دقت در پرونده و مستندات ارسالی ‏، امر دادرسی را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: مقرر شد همکاران قضایی تا جایی که امکان دارد با استفاده از سامانه ابلاغ الکترونیک و سامانه‌های پیام کوتاه، اطلاع رسانی‌های مناسبی به اصحاب پرونده داشته باشند که دغدغه‌ای برای مردم ایجاد نشود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha