پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
بمب بدهی آمریکا

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

آمریکا اخاذی از گاوشیرده را با یمن کلید زد

دولت ترامپ برای اطلاعات در رابطه با آنچه "فعالیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در یمن" خوانده شده، جایزه ۱۵ میلیون دلاری در نظر گرفت، این اقدام در چارچوب طرح آمریکایی که از آن به عنوان "جایزه ها برای عدالت" یاد می شود، گنجانده شده است.عجیب اینجاست که هدف ار تعیین چنین جایزه ای، "اثبات حضور اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در یمن" عنوان شده است و این در حالی است که آمریکا، امارات، عربستان و رژیم صهیونیستی از روز آغازین آغاز جنگ علیه یمن مدعی بودند که سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران در یمن فعالیت می کند و هدف از این جنگ پایان بخشیدن به حضور و فعالیت عوامل سپاه در یمن است، حال با گذشت ۶ سال از آغاز جنگ یمن ، آمریکا به دنبال نشانه ای است که حضور و فعالیت سپاه پاسداران را در یمن اثبات کند!این اقدام آمریکا نشان داد که جنگی که ۶ سال است علیه یمن به راه افتاده و در واقع جنگی آمریکایی-صهیونیستی-غربی است و هرآنچه که پیشتر از آن به عنوان ائتلاف عربی-اسلامی به رهبری عربستان یاد می کردند تنها سرپوشی بود بر عوامل اصلی این تجاوز و جنگ علیه یمن، این اقدام آمریکا پس از آن صورت می گیرد که دست نشانده های اماراتی و سعودی نتوانستند مطالبات آمریکا را در یمن محقق کنند و اینبار واشنگتن خود، وارد عمل شده است.این طرح آمریکا نشانگر عجز و ناتوانی این کشور را در برابر پایداری یمنی ها نیز بود که در برابر دشمن تا دندان مسلح و مجهز به پیشرفته ترین تجهیزات با پایداری و ایمان راسخ ایستادگی کردند و دشمن را به زانو درآوردند.واشنگتن پیش از هر کس می داند که چه کسانی اطلاعات، تسلیحات و امکانات آمریکا و دست نشانده های سعودی و اماراتی این کشور را به زانو در آورده اند، این رزمندگان یمنی بودند که با شجاعت در مقابل متجاوزان ایستادگی کردند و اگر صد سال هم در یمن به جستجو بپردازند یک نفر از اعضای سپاه را نمیابند اما در واقع آمریکا با ارائه طزرح جایزه در قبال اطلاعات در خصوص حضور نیروهای سپاه در یمن تنها به دنبال سرپوش گذاشتن و تحریف افکار از شکست های خود و عربستان در یمن است تا از این طریق بتواند به اخاذی از ریاض ادامه دهد.از سوی دیگر، باید تاکید داشت در برنامه موسوم به "جایزه ها برای عدالت" عدالتی که شخصی همچون ترامپ متصور است با معنای عدالت به معنای واقعی و آنچه که نزد عموم مطرح است، متفاوت است، عدالت ترامپ مترادف با کشتار، محاصره و گرسنه نگه داشتن مردم یمن است، عدالت نزد ترامپ به معنای حمایت و جانبداری از سفاکان و قاتلانی همچون محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و فروش انواع تسلیحات خطرناک و کشنده به وی جهت استفاده در جنگ علیه یمن است، عدالت نزد ترامپ به معنای محاصره مردم یمن است تا از گرسنگی و عدم دستیابی به دارو بمیرند، عدالت نزد ترامپ به معنای آن است که مستکبران و مستبدان بدون هیچ مانعی آنچه که می خواهند را انجام دهد بدون آنکه مسئولیتی درقبال کارهایشان داشته باشند.مسئله قابل توجه دیگر این است که همچنین قابل توجه است که مبلغ پاداشی که ترامپ برای "گسترش عدالت در یمن" اعلام کرده بود، حتی یک دلار آن توسط ترامپ پرداخت نمی شود، بلکه تمام این مبلغ را بن سلمان پرداخت می کند، حتی مبلغ ۱۵ میلیون دلاری که پیشتر، آمریکا به عنوان جایزه در قبال اطلاعاتی درباره "نیکلاس مادورو" تعیین کرده بود نیز توسط بن سلمان پرداخت شد ، چراکه بن سلمان معتقد است نبردهای ترامپ و نتانیاهو در هر نقطه از کره زمین نبرهای خود وی است و صرف نظر از تفاوت ها در اسامی و جغرافیا آنها با یک دشمن واحد می جنگند.

ترامپ وعده انفجار بزرگ را داد

دونالد ترامپ در یک کنفرانس خبری در کاخ سفید گفت پس از آن که شمار قربانیان کووید-۱۹ در آمریکا رو به کاهش رفت، شاهد یک انفجار بزرگ در اقتصاد آمریکا خواهیم بود. هر چند وی از ارایه یک چارچوب زمانی معین برای انجام این کار خودداری کرد اما لری کودلو، مشاور اقتصادی وی احتمال داده است که این اتفاق ظرف چهار تا هشت هفته آینده اتفاق بیافتد. ترامپ با بیان این که روند بازگشایی اقتصاد این کشور چندین مرحله به طول خواهد انجامید مدعی شد: از برنامه ریزی قبلی جلو هستیم. راب ردفیلد، مدیر مرکز کنترل بیماری آمریکا نیز که همراه ترامپ در این نشست حاضر شده بود از ارایه یک راهنما برای محافظت از کارکنانی که مجبور هستند در شرایط فعلی بر سر کار خود حاضر شوند خبر داد.

ایران توطئه آمریکا را در لوکزامبورگ خنثی کرد

رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد با رصد هوشمندانه تلاش‌های ایالات متحده آمریکا و پیش دستی در انجام اقدامات حقوقی و همچنین در نتیجه پیگیری های قضایی در کشور لوکزامبورگ، با شروع سال نو، دو پیروزی حاصل کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران شد. همتی تاکید کرد: ابتدا از قرار توقیف وجوه به مبلغ ۱.۶ میلیارد دلار متعلق به بانک مرکزی نزد کلیراستریم لوکزامبورگ که از تاریخ ۱۳۹۴.۱۰.۲۵ در توقیف بود رفع توقیف شد و سپس با صدور دستور موقت از شعبه دیگری از دادگاه های کشور یاد شده از انتقال همان وجوه به آمریکا و توزیع میان مدعیان دروغین انتساب حادثه یازده سپتامبر به ایران پیشگیری شد.

بمب بدهی‌های آمریکا منفجر شد

مکس کیسر، تحلیلگر و از کهنه‌کاران بازار سهام وال‌استریت معتقد است همانند سال ۲۰۰۸ اقتصاد آمریکا از بدهی سرشار شده و سقوط آن حتمی است. مکس کیسر، تحلیلگر و از کهنه‌کاران بازار سهام وال‌استریت معتقد است همانند سال ۲۰۰۸ اقتصاد آمریکا از بدهی سرشار شده و سقوط آن تضمینی است. مکس کیسر می‌گوید به نظر او نرخ بیکاری ۱۵ درصدی و رشد منفی ۳۴ درصدی که توسط گلدمن ساکس برای اقتصاد آمریکا پیش‌بینی شده بود دقیق است. ‌کیسر گفت: در سال ۲۰۰۸ وقتی باراک اوباما، تیموتی گیتنر، هنگ پاولسون، لری سامرز و سایرین سیستم مالی آمریکا را با بمب‌هایی از بدهی پر کردند، سقوط اقتصاد آمریکا تضمین شده بود. او گفت: سطح بدهی آمریکا حالا دوباره به مرز انفجار رسیده است. کیسر ادامه داد: تروریسم اقتصادی ترامپ که نتوانسته به هیچ طریق معناداری به کووید- ۱۹ واکنش نشان دهد، حالا به شدت در حال تزریق پول نقد به سیستم مالی آمریکا است. بدهی عمومی آمریکا طی روزهای گذشته و در سکوت کامل رسانه‌ای با عبور از مرز ۲۴ تریلیون دلار به ۲۴.۱۲۲ هزار میلیارد دلار رسیده است. در واقع در حال حاضر هر شخص آمریکایی ۷۳ هزار و ۲۰۲ دلار بدهی داشته و این بدهی به ازای هر فرد شاغلی که در آمریکا مالیات پرداخت می‌کند ۱۹۴ هزار و ۱۱۳ دلار است.از طرف دیگر کسری بودجه واقعی فدرال آمریکا به ۲.۳۱۷ تریلیون دلار رسیده است. در حالی که در دهه ۱۹۶۰ نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی آمریکا ۵۳ درصد بود و در دهه ۱۹۸۰ به ۳۴.۵ درصد رسید، این روند در سال ۲۰۰۰ به ۵۸.۴ درصد افزایش یافت و حالا به ۱۱۱.۴ درصد رسیده است. دلیل افزایش شدید کسری بودجه آمریکا این است که این کشور تاکنون در سال مالی جاری ۵.۶۱۲ تریلیون دلار هزینه داشته اما تنها ۳.۲۹۵ تریلیون دلار درآمد مالیاتی داشته است.

پاپ پاسخ نامه لغو تحریم‌ها را داد

پاپ فرانسیس به نامه‌ای که آیت‌الله «سیدمصطفی محقق داماد» در خصوص لغو تحریم‌های امریکا علیه ایران در شرایط شیوع کرونا به وی ارسال کرده بود پاسخ داد.در تاریخ ۱۵ مارس ۲۰۲۰، آیت الله محقق داماد رئیس بخش مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم در نامه‌ای به پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک ‌های جهان از محضر آن پدر روحانی خواست که برای رفع تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده امریکا علیه ملت ایران در شرایط شیوع ویروس کرونا اقدام کنند.پاپ فرانسیس طی نامه‌ای که به امضای پیترو کاردینال پارولین نخست وزیر واتیکان رسیده و از طریق سفارت برای وزارت امور خارجه ایران ارسال شده است، در پاسخ به نامه آیت‌الله دکتر محقق داماد، ضمن اعلام مراتب همدردی معنوی خود به مردم ایران و تمام مردم درگیر این ویروس در سراسر جهان و دعا به درگاه خداوند، برای شفای آلام و شفای عاجل مبتلایان و از میان برداشتن شر این مصیبت، بر این نکته تأکید کرده که این مصیبت مبین آن است که بنی آدم اعضای خانواده یگانه بشریت هستند و باید ناسازگاری و تنفر را کنار بگذارند و در برابر پروردگار، برادرانه با هم در خانه مشترک خود، یعنی سیاره زمین، زندگی کنند و در ادامه اظهار داشته است که: دفتر پاپ فرانسیس با نماینده دائمی ایالات متحده امریکا در سازمان ملل متحد تماس گرفته‌اند و مراتب نگرانی مقامات ایران را اعلام کردند و خواستار توجه به این موضوع شدند.مشروح نامه نخست وزیر واتیکان خطاب به آیت‌الله دکتر سیدمصطفی محقق داماد رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم به این شرح است:«عالیجناب آیت الله سید مصطفی محقق داماد،جنابعالی در نامه مورخ ۱۵ مارس خطاب به پدر مقدس، پاپ فرانسیس، در ارتباط با وضعیت دشواری که کشور شما به خاطر شیوع بیماری COVID ۱۹ در آن قرار گرفته است، و وخیم‌تر شدن شرایط به خاطر تحریم‌ها، درخواست کرده بودید که ایشان برای برداشتن تحریم‌ها اقدام فرمایند.در پی اطلاع دقیق از محتوی نامه فوق، پدر مقدس از اینجانب خواستند تا توسط جنابعالی مراتب همدردی معنوی ایشان را به مردم ایران و تمام مردم درگیر این ویروس در سراسر جهان در این دوران دشوار و رنج آور ابراز نمایند.عالیجناب پاپ همواره دعا می‌کند تا خداوند یاور و شفابخش آلام آنان باشد و شفای عاجل برای مبتلایان به این بلا عطا فرماید و شر این مصیبت را از میان بردارد. با وجود جنبه‌های هراسناک، این مصیبت مبین آن است که بنی آدم اعضای خانواده یگانه بشریت هستند و باید ناسازگاری و تنفر را کنار بگذارند و در برابر پروردگار، برادرانه با هم در خانه مشترک خود، یعنی سیاره زمین، زندگی کنند.با عنایت به چنین موارد و با چنین برداشتی، دفتر پاپ با سفیر کلی کرافت (Kelly Craft)، نماینده دائمی ایالات متحده در سازمان ملل متحد، تماس گرفتند و مراتب نگرانی مقامات ایران را اعلام کردند و خواستار توجه به این موضوع شدند. متقابلاً این دفتر اعتقاد دارد که مقامات ایرانی و جنابعالی از هیچ تلاش عملی برای برقراری صلح و وفاق دریغ نخواهید کرد و از انجام هر عملی که موجب افزایش تنش و همزیستی مسالمت‌آمیز می‌شود پرهیز خواهید کرد.با اغتنام فرصت و احترام، از جانب خود و پدر مقدس، بهترین‌ها را برایتان آرزومندیم.

بورس وارد ابرکانال جدید شد

در جدال تغییر مکرر قوانین و جریان نقدینگی این بار هم نقدینگی پیروز شد و شاخص کل بورس تهران در معاملات امروز با رشد بیش از ۱۰ هزار واحدی و با عبور از ابرکانال ۶۰۰ هزار واحدی، رقم ۶۰۸ هزار و ۵۴ واحدی را به نمایش گذاشت. به نقل از نبض بورس،  شاخص کل هم وزن نیز با رشد ۱۷۳۷ واحدی به ارتفاع ۲۱۵ هزار و ۵۲۸ واحدی صعود کرد و شاخص قیمت هم وزن با افزایش ۱۱۵۶ واحدی رقم ۱۴۳ هزار و ۳۸۸ واحدی را نمایش داد. ارزش معاملات ۵۷۲۷.۹ میلیارد تومان بود که ناشی از داد و ستد بیش از ۶ میلیارد و ۶۶۳ میلیون برگه سهم طی یک میلیون و ۳۷ هزار نوبت معاملاتی بود. نمادهای شیمایی با ارزش معاملاتی ۷۳۰.۸ میلیارد تومانی بیشترین گردش نقدینگی را تجربه کردند و پس از آن گروه فرآورده‌های نفتی با ارزش معاملاتی ۵۶۱.۱ میلیارد تومان در جایگاه دوم قرار داشتند.

پیش بینی ها اقتصاد آمریکا را زیر آب برد

اقتصاددانان جی‌پی مورگان پیش‌بینی خود از اقتصاد آمریکا را بدتر کردند و حالا تخمین می‌زنند در سه ماهه دوم تولید ناخالص داخلی ۴۰ درصد افت خواهد کرد.اقتصاددانان جی‌پی مورگان پیش‌بینی خود از اقتصاد آمریکا را بدتر کردند و حالا تخمین می‌زنند در سه ماهه دوم تولید ناخالص داخلی ۴۰ درصد افت خواهد کرد.اقتصاددانان جی‌پی مورگان در این پیش‌بینی جدید تخمین زدند نرخ بیکاری آمریکا در ماه آوریل به ۲۰ درصد برسد و ۲۵ میلیون نفر شغل خود را از دست بدهند.این در حالی است که در پیش‌بینی قبلی آنها تولید ناخالص داخلی آمریکا در سه ماهه دوم ۲۵ درصد افت می‌کرد.با این حال اقتصاددانان این بانک هنوز هم با فرض اینکه پاندمی کرونا تا ماه ژوئن از بین خواهد رفت پیش‌بینی کردند اقتصاد آمریکا در نیمه دوم امسال ریکاوری شود.

غول‌های نفتی توافق بی‌سابقه کاهشی را امضا کردند

بیژن زنگنه، وزیر نفت کشورمان پس از پایان مذاکرات بیش از ١٠ ساعته نشست فوق‌العاده اوپک پلاس گفت: توافق برای کاهش روزانه ١٠ میلیون بشکه‌ای تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک حاصل و قرار شد دیگر تولیدکنندگان نفت جهان نیز به این توافق بپیوندند. وی افزود: توافق برای کاهش روزانه ١٠ میلیون بشکه در بازه زمانی نخست (یکم ماه مه تا پایان ژوئن) ٢ ماهه خواهد بود، در مرحله بعد از یکم ماه ژوئیه تا پایان ٣١ دسامبر سال ۲۰۲۰ کاهش عرضه روزانه هشت میلیون بشکه کاهش خواهد بود، سپس از یکم ژانویه ۲۰۲۱ تا آوریل ٢٠٢٢ نیز کاهش عرضه روزانه ۶ میلیون بشکه می‌شود. زنگنه گفت: این تصمیم دوساله خواهد بود و این نخستین بار در تاریخ اوپک است که تصمیمی دو ساله گرفته می‌شود و جزو بی‌سابقه‌ترین ارقام کاهش تولید در تاریخ اوپک و غیراوپک است. به گفته وزیر نفت کشورمان، همکاری دیگر کشورهای تولیدکننده نفت مانند آمریکا، کانادا و برزیل به این توافق اضافه می‌شود. وی افزود: مشکلاتی کوچک هم در طول مذاکرات ١٠ ساعت و ٣٠ دقیقه‌ای وجود داشت؛ برخی تفاهم‌ها نیاز به زمان دارد. قرار شد بحث‌ها ادامه یابد، ٢٢ کشور توافق داشتند، اما مکزیک نگرانی‌هایی داشت و برای بررسی آنها نیازمند زمان بود، قرار شد دوباره با این کشور مذاکره شود تا این قضیه به نتیجه برسد.

کرونا اقتصاد انگلیس را زمین گیر کرد

در سه ماهه منتهی به فوریه سال ۲۰۲۰ رشد اقتصادی در دومین اقتصاد بزرگ اروپا به ۰.۱ درصد رسیده است که ۰.۱ درصد کمتر از نرخ رشد پیش بینی شده قبلی و یکی از ضعیف ترین نرخ های رشد ثبت شده دو سال اخیر این کشور محسوب می‌شود. در بین بخش های مختلف تنها بخش خدمات با رشد ۰.۲ درصدی رشد مثبت داشته است اما رشد بخش تولید به منفی ۰.۶ درصد و ساخت و ساز به منفی ۰.۲ درصد رسیده است. پاول دیلز، کارشناس مسایل اقتصادی در موسسه کپیتال اکونومیکس گفت: این آمارها آخرین شواهد از آن هستند که کرونا می تواند رشد اقتصادی را به صفر برساند.  از سوی دیگر کسری بودجه انگلیس در ماه فوریه به ۱۱.۵ میلیارد پوند رسیده که تقریبا دو برابر رقم پیش بینی شده قبلی است.موسسه " رزولوشن فاندیشن" نیز با نگران کننده خواندن شرایط موجود، هشدار داده است که باقی ماندن رشد در سطح بسیار ضعیف می‌تواند دستاوردهای دولت در حوزه بازار کار را بر باد دهد. تورستن بیل، رئیس این موسسه گفت: سال ۲۰۱۹ سال بدی برای اقتصاد بود و به نظر می رسد تنها کمی تا یک رکود فاصله داریم. بانک مرکزی انگلیس به دنبال مشکلات مالی پیش آمده دولت اعلام کرده است که به طور موقت مخارج دولت را تامین خواهد کرد. دولت انگلیس آخرین بار در بحران مالی سال ۲۰۰۸ اقدام به استقراض مستقیم از بانک مرکزی کرده بود و بیشتر از طریق انتشار اوراق قرضه اقدام به تامین مالی مخارج خود می کند.

ورق آمریکا اسیر رکود مطلق شد

پاندمی کووید ۱۹ و قیمت پایین نفت، بازار ورق امریکا را در رکود و رو به پایین نگه داشته است. متوسط قیمت ورق گرم ۵۳۰ دلار هر شورت تن درب کارخانه است که نسبت به یک هفته قبل حدود ۷ درصد افت داشته است. با پیش بینی افت قیمت قراضه در آوریل در آمریکا بازار ورق نیز انتظار دارد قیمت ها ارزان تر شوند.فعلا سفارش ها نیز در حال کنسل شدن هستند و تمایلی به خرید در بازار نیست به ویژه در بخش های خودروسازی و انرژی. چون صنعت خودرو سازی متوقف شده و قیمت انرژی پایین است و ممکن است وضعیت بدتر هم بشود.

قالیباف سکاندار جدید ساختمان شیشه‌ای شد

شورای عالی بورس، با استعفای دکتر شاپور محمدی از ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار موافقت کرد. جلسه شورای عالی بورس ساعت ۴ بعدازظهر در محل سازمان بورس برگزار شد. در این جلسه با توجه به استعفای دکتر شاپور محمدی از ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار ـ که مدتی پیش مطرح شده بود ـ نهایتا با جانشینی دکتر حسن قالیباف اصل با اکثریت آرا به عنوان سکاندار جدید این سازمان موافقت شد.حسن قالیباف اصل از ریاست دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی دانشگاه الزهرا (س) خداحافظی کرد تا بعد از حدود هجده ماه با برگشت به بازار سرمایه، سکانداری سازمان بورس و اوراق بهادار را سی ماه عهده دار شود.در جلسه شورای بورس، موضوع قوانین محدود کننده در بورس از جمله مقررات اصلاح ریزساختارهای بازار سرمایه و اعتراضات گسترده نسبت به آن از سوی یکی از اعضای شورای عالی بورس مطرح شد.دژپسند با تاکید بر اهمیت بازار سرمایه برای دولت و ضرورت تلاش همه ارکان بازار برای موفقیت دولت در فروش گسترده سهام به مردم و همچنین استفاده از فرصت مناسب تامین مالی و عرضه بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان اوراق و اسناد خزانه، خواستار تسهیل مقررات بورس و در عین حال نظارت درست و دقیق سازمان بورس و اوراق بهادار بر سلامت و اصل شفافیت بازار شد.پس از چند بار تکذیب، سرانجام وزیر امور اقتصادی و دارایی در جلسه امروز شورای عالی بورس با محوریت بررسی استعفای شاپور محمدی پس از ۴۵ ماه حضور در این پست، این استعفا را پذیرفت.در این نشست، فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس شورای عالی بورس ضمن قدردانی از تلاش‌های شاپور محمدی در مدت حضور ۴۵ ماهه خود در پست ریاست این سازمان و پذیرش استعفای او، حسن قالیباف اصل را ـ با توجه به حدود سی سال تجربه در بازارهای مالی به ویژه دوازده سال مدیریت شرکت بورس اوراق بهادار تهران ـ به سمت رئیس این سازمان پیشنهاد کرد.این پیشنهاد با اکثریت آرا پذیرفته شد و حسن قالیباف اصل برای یک دوره سی ماهه به ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار منصوب شد.از جمله سوابق حسن قالیباف اصل در گذشته، می‌توان به مدیرعاملی و عضو هیات مدیره شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری امید، مدیرعاملی و عضو هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری ایرانیان، مدیریت سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری بوعلی، کارشناس سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری تدبیر، کارشناس اعتبارات خارجی بانک توسعه صادرات ایران، کارشناس صادرات شرکت سیمان فارس و خوزستان و عضو هیات مدیره شرکت‌های تامین سرمایه امین، تراکتورسازی ایران و سرمایه‌گذاری سپه اشاره کرد.

مرغ دوباره پر کشید

عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی از افزایش قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۷ هزار و ۷۰۰ تا ۷ هزار و ۸۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۱ هزار و ۵۰۰ تا ۱۲ هزار تومان است.به گفته وی، امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده نسبت به هفته گذشته ۵۰۰ تومان و مرغ گرم ۷۰۰ تومان رشد داشته است.حجت درباره آینده بازار مرغ افزود: در حال حاضر مرغداران نگران تامین نهاده‌های دامی هستند و بلاتکلیفی آن‌ها در تامین نهاده‌های مورد نیاز موجب شده تولیدکنندگان دست به عصا حرکت کنند، هر چند وزارت جهاد کشاورزی پیگیری‌های لازم را دارد تا ارز مورد نیاز به این موضوع تخصیص داده شود، اما اطلاع رسانی در این خصوص کافی نیست تا تولیدکننده تکلیف خود را بداند که موضوع کمبود نهاده‌ها گذراست یا خیر؟این مقام مسئول ادامه داد: طی روزهای اخیر افزایش نسبی قیمت مرغ و ازدیاد تقاضا برای جوجه ریزی منجر به رشد نسبی قیمت جوجه یکروزه در بازار شد.وی قیمت کنونی هر قطعه جوجه یکروزه را ۸۰۰ تا یک هزار تومان در بازار اعلام کرد و گفت: فروش با نرخ فعلی بیانگر زیان یک هزار و ۵۰۰ تومانی نسبت به نرخ مصوب است.عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با تاکید بر افزایش قیمت مصوب مرغ گفت: اواخر سال گذشته قیمت نهاده‌های دامی به صورت رسمی در بازار افزایش یافت به طوریکه نرخ مصوب هر کیلو ذرت در انبارهای استانی به یک هزار و ۶۰۰ تومان و کنجاله سویا ۲ هزار و ۷۰۰ تومان افزایش یافت، اما تغییری در نرخ مصوب مرغ ایجاد نشد که از مسئولان ستاد تنظیم بازار انتظار می‌رود تا پایان فروردین مطابق با هزینه واقعی تولید و سود جزئی برای مرغدار، قیمت مصوب را اعلام کنند.وی با انتقاد از این مسئله که هر کیلو ذرت با نرخ یک هزار و ۳۵۰ تومان از بنادر بارگیری نمی‌شود، بیان کرد: این در حالی است که بارگیری ذرت با نرخ ۲ هزار و ۲۰۰ تا ۲ هزار و ۳۰۰ تومان از سوی بخش خصوصی کمتر از ۲۴ ساعت بارگیری می‌شود که این امر نشان می‌دهد با نرخ مصوب بارگیری انجام نمی‌شود.حجت قیمت واقعی مرغ زنده را ۹ هزار تا ۹ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به افزایش ۲۱ درصدی هزینه‌های کارگری، حنل و نقل و ... فروش مرغ زنده با نرخ کمتر از ۹ هزار و ۵۰۰ تومان صرفه اقتصادی ندارد و نمی‌توان به کارگران طبق سال گذشته حقوق داد.

حقوق کارگران و کارمندان برابر شد

حجت الله میرزایی معاون اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: افزایش حقوق کارگران برای سال جاری، ۳۳ درصد است نه ۲۱ درصد. در واقع حداقل دریافتی کارگران به طور متعارف ۳۳ درصد افزایش یافته است.وی افزود: این حداقل دریافتی اضلاع مختلفی دارد که یکی از آن‌ها حداقل دستمزد است و باقی موارد شامل بن کارگری، عائله‌مندی، سنوات و ... است. نمایندگان دولت در جلسات مزد با ملاحظه کاهش آثار روانی افزایش دستمزد بر سطح قیمت‌ها و مدیریت تورم انتظاری ترجیح‌شان بر این بود که افزایش‌ها بیشتر در سایر موارد باشد نه صرفا روی افزایش دستمزد یعنی پایه حقوق.معاون اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: آنچه که نمایندگان کارگران در جلسات مزد پیگیری می‌کردند یعنی حداقل دریافتی دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عملا با توافق اخیر محقق شده است و نکته مهم‌تر اینکه با این توافق عملا حداقل دریافتی برای بازنشستگان، کارمندان دولت و کارگران یکسان شد و به دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید.

بانک مرکزی به برداشت قسط بانکی ایست داد

روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد:‌ بعد از شیوع ویروس کرونا به‌جهت حمایت از اقشار مردم، تعویق پرداخت اقساط وام‌های قرض‌الحسنه از سوی بانک مرکزی در دستور کار بانک‌ها قرار گرفت و در همین زمینه سامانه ثبت شکایت احتمالی وام‌های قرض‌الحسنه راه‌اندازی شد، بر همین مبنا سیستم اتوماتیک برداشت اقساط بانک‌ها اصلاح شد.در پی فعالیت سامانه مورد اشاره طی ۱۰ روز گذشته مجموعاً تعداد ۳۵ هزار و ۴۹۴ فقره شکایت مشتریان در ارتباط با برداشت اقساط تسهیلات قرض‌الحسنه توسط بانک‌ها و مؤسسات اعتباری در سامانه ثبت گردیده است. در برخی از بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، مبالغ برداشت‌شده به مشتریان عودت شده و به‌منظور راستی‌آزمایی انجام عودت اقساط طی تماس تلفنی با برخی از مشتریان این موضوع مورد تأیید قرار گرفته است.بانک مرکزی همچنین بانک‌ها را مکلف کرد سامانه‌های برداشت اتوماتیک اقساط وام‌های قرض‌الحسنه را در دو ماه فروردین و اردیبهشت اصلاح کنند تا به‌مانند اسفندماه از حساب مشتریان قسطی برداشت نشود.شایان ذکر است بر اساس اطلاعات دریافتی از اداره اعتبارات و اداره اطلاعات بانکی بانک مرکزی، تا پایان بهمن ماه ۱۳۹۸ تعداد ۹ میلیون و ۶۵۷ هزار و ۱۸۴ فقره تسهیلات قرض‌الحسنه جمعاً به‌مبلغ ۱.۱۵۳ هزار میلیارد ریال توسط بانک‌ها و مؤسسات اعتباری پرداخت شده است.

تسلا دست به خانه تکانی زد

مدیران شرکت تسلا به گروهی از کارمندان خود اعلام کردند که نیمی از کارمندان فروش و تحویل در چندین ایالت این کشور مشمول طرح مرخصی اجباری خواهند بود.بنا بر این گزارش، این اظهارات را کارکنان این شرکت که خواستند نامشان فاش نشود بیان کردند، سخنگوی تسلا نیز به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.طبق گفته این کارکنان، این مرخصی اجباری بدون حقوق برای کارگران بخش فروش و تحویل تسلا بر اساس رتبه و مدت قرار داد بوده است نه براساس کارآیی آنها.آنها همچنین گفتند کسانی که سطح شغلی پایین دارند یا سهمیه فروش کمتری در هر سه ماه دارند، همه آنها به طور موقت بیکار شده اند. کارمندان ارشدی که در بخش های فروش و تحویل کار می کردند و کمتر از دو سال در این شرکت بوده اند نیز مشمول این طرح تعدیل نیروی موقت شده اند.یکی از کارمندان مشمول این طرح اظهار داشت که آنها نگران هستند که اخراج های دائمی درپی تعدیل نیروی موقت رخ دهد چرا که تسلا در اوایل سال ۲۰۱۹ تلاش برای کاهش هزینه ها و تعطیلی فروشگاه های خود را آغاز کرده بود.با این حال این کارمندان امیدوارند که پس از این که این بیماری همه گیر کنترل شد، بتوانند به کار خود در تسلا بازگردند.شرکت خودروسازی تسلا در ایمیلی که روزهای گذشته به کارمندان خود ارسال کرد نوشت که به دلیل شیوع کرونا مجبور است نیروهای غیر ضروری خود را به مرخصی اجباری بدون حقوق بفرستد و دستمزدها را در نیز تا پایان تعطیلی مراکز تولید در آمریکا کاهش دهد.

افزایش پلکانی گندم درب انبارهای کشورها را گشود

در بازارهای جهانی قیمت انواع گندم و خوراک دام افزایش یافت. قیمت هر بوشل ذرت با ۱.۲۵ دلار افزایش نسبت به روز گذشته به قیمت ۳۳۶.۷۵ دلار رسید. قیمت گندم هم رشد بی‌سابقه ۹ دلاری را تجربه کرد و هر بوشل از این محصول با ۹ دلار افزایش به ۵۵۷.۵ دلار معامله شد. قیمت پنبه هم در بازارهای جهانی امروز رشد داشت و با ۴۶ افزایش با ۵۴.۴ دلار به فروش رفت اما در این میان قیمت دام زنده و قهوه کاهش داشتند. قیمت دام زنده با ۲.۳ دلار کاهش به قیمت ۸۴.۳۸ دلار به فروش رفت. روز گذشته رسانه‌ها از افزایش قیمت جهانی گندم به بیشترین میزان ۷ سال گذشته خبر دادند. دلیل افزایش قیمت محصولات کشاورزی اشتیاق کشورها برای ذخیره‌سازی محصولات اساسی مانند گندم، برنج و خوراک دام و طیور است که باعث افزایش تقاضا شده است. از سوی دیگر کشورهای بزرگ صادرکننده این محصولات به چند دلیل صادرات خود را متوقف یا کند کردند. نخست اینکه صادرات آنها مغایر با پروتکل‌های بهداشتی به خاطر شیوع بیماری کووید ۱۹ است، دوم اینکه این کشورها ارزیابی می‌کنند که تأمین نیاز داخل کشور خود را در اولویت قرار دهند. بنابراین افزایش تقاضا از یک سو و کاهش عرضه از سوی دیگر باعث رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی شده است.کشور ما نیاز گسترده به واردات خوراک دام و طیور دارد و حدود ۷۰ درصد نیاز خود را از واردات تأمین می‌کند. روز گذشته اتحادیه‌های کشوری طی نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهور اعلام کردند ۲.۳ میلیون تن خوراک دام و طیور در بنادر رسوب کرده و اجازه ترخیص داده نمی‌شود. ایران گرچه در سه سال گذشته از واردات گندم بی‌نیاز بود اما سال گذشته مجبور شد ۲.۵ میلیون تن گندم وارد کند که البته مسؤولان داخلی اعلام کردند دلیل این واردات این است که گندم‌کاران محصول خود را به دولت نفروخته‌اند و گرنه امسال نیز در گندم خودکفا هستیم.ایران سالانه حدود ۵۰۰ تا یک میلیون تن برنج وارد می‌کند، چند وقت پیش رئیس جمهور اعلام کرد که کشور در تولید برنج خودکفا شده است اما در واقع این خودکفایی به گفته متخصصان دور از واقعیت بود به طوری که وزیر جدید جهاد کشاورزی دو روز پیش در گفت‌وگو با رادیو اقتصاد اعلام کرد آنچه از سوی دولت در مورد افزایش تولید برنج مطرح شد مربوط به کشتی بود که در استان‌های سیل‌زده جنوب انجام شد و البته این کشت بدون مجوز وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفته بود. ایران همچنان واردکننده برنج است و باید برنامه خودکفایی را برای سال‌های آینده تضمین کند. بخش کشاورزی بنا به آمار وزارت جهاد کشاورزی امسال بیش از ۷ درصد رشد داشته که می‌تواند در شرایط تحریم و درگیری کشور با بیماری کووید ۱۹ به عنوان پیشران اقتصاد محسوب می‌شود. سرمایه‌گذاری در این بخش که کمترین آسیب را از تحریم‌ها می‌تواند داشته باشد برای اقتصاد کشور بسیار ضروری و مهم است. ایران به رغم تولید ۱۲۰ میلیون تن محصول کشاورزی و خوداتکایی ۸۰ درصدی در بخش کشاورزی اما همچنان در محصولات اساسی مانند خوراک دام و طیور، دانه‌های روغنی، گوشت و برنج واردکننده است و برای کشور مشکلات زیادی را به بار می‌آورد. سرمایه‌گذاری در بخش‌های حساس از این دست می‌تواند جهش تولید را در این بخش ایجاد کند.

اقتصاد آمریکا تعطیل شد

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در حساب توئیتری خود شرایط در آمریکا را وخیم خواند و نوشت: اوضاع کنونی بی سابقه است، شکی در آن نیست. اقتصاد، اشتغال و دستمزد با سرعت در حال رشد بود که این ضربه اپیدمی اتفاق افتاد. وی افزود: اقتصاد تعطیل شده است، این بی سابقه است، نگران کننده است و چالش برانگیز. اما دوباره برمیخزیم. ما بزرگتر، قویتر و بهتر از هر زمانی خواهیم شد.  به نوشته خبرگزاری «رویترز»T اینک آمریکا با ۱۹۷۱۴ نفر کشته ناشی از کرونا در جایگاه نخست جهان قرار گرفته است. این در حالی است که ایتالیا جمعیت کمتری از ایالات متحده دارد و شمار مرگ ومیر این کشور بابت کرونا ۱۹۴۸۶ نفر اعلام شده است.به گزارش وبگاه مرجع «ولد آو میترز» تاکنون ۵۰۶۰۰۸ نفر در ایالات متحده به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

ورم تورم آمریکا کمی خوابید

بیشترین کاهش تورم پنج سال اخیر آمریکا در ماه مارس به ثبت رسید.متوسط نرخ تورم بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در ۱۲ ماه منتهی به مارس با ۰.۸ درصد کاهش نسبت به دوره مشابه منتهی به ماه قبل به سطح ۱.۵ درصد رسید. این نرخ تورم که کم ترین سطح تورمی ثبت شده در آمریکا طی ۱۳ ماه اخیر بوده، بیش از همه تحت تاثیر کاهش قیمت محصولات انرژی قرار گرفته؛ به گونه ای که تورم بنزین از ۵.۲ درصد در ماه فوریه به منفی ۱۰.۲ درصد کاهش پیدا کرده است.  بیشترین عامل افزایشی نرخ تورم آمریکا در ماه مارس مربوط به گروه مواد غذایی بوده است که تورم ۱.۹ درصدی برای آن به ثبت رسیده است. از سوی دیگر هسته تورمی که تغییرات گروه اقلام انرژی و مواد غذایی را به دلیل نوسانات بالای آن‌ها در نظر نمی‌گیرد تا پایان ماه مارس به ۲.۱ درصد رسید که ۰.۳ درصد کمتر از تورم ثبت شده در ماه قبل محسوب می‌شود.بر مبنای ماهانه نیز نرخ تورم آمریکا در ماه مارس با ۰.۵ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به منفی ۰.۴ درصد رسید که بیشترین کاهش ماهانه تورم آمریکا از ژانویه ۲۰۱۰ تاکنون محسوب می شود. متوسط نرخ تورم در بازه زمانی ۱۹۱۴ تا ۲۰۱۹ معادل ۳.۲۵ درصد بوده است که بالاترین تورم ثبت شده مربوط به تورم ۲۳.۷ درصدی ژوئن ۱۹۲۰ و کمترین تورم ثبت شده نیز مربوط به تورم منفی ۱۵.۸ درصدی ژوئن ۱۹۲۱ بوده است.کریس راپکی، کارشناس ارشد مسائل اقتصادی در بانک میتسوبیشی گفت: فاصله گرفتن تورم از سطح دو درصدی می تواند یک نشانه هشداردهنده نسبت به بر هم خوردن تعادل در بخش عرضه و تقاضا باشد. بانک مرکزی امسال کار سختی برای تعادل بخشی به سیاست‌های پولی و نرخ تورم خواهد داشت.اقتصاد آمریکا اکنون وارد دوازدهمین سال رشد مثبت متوالی اقتصادی خود می شود اما کارشناسان هشدار داده‌اند که تداوم جنگ تجاری با چین و شیوع ویروس کرونا در این کشور می‌تواند پایانی بر یکی از طولانی‌ترین دوره های رشد تاریخ معاصر آمریکا باشد و این کشور را با خطر رکود مواجه کند.

صعود سراسری بورس‌های جهانی آغاز شد

شاخص‌های بورسی در سراسر جهان با صعود به کار خود خاتمه دادند.هر چند ویروس کرونا روز به روز در سطح جهان پیشروی می‌کند، اما کاهش مرگ و میرها در ایتالیا و اسپانیا که کانون‌های اصلی درگیر با کرونا در اروپا هستند، خبر خوبی محسوب می شود. این دو کشور قرطنینه سراسری را بار دیگر تمدید کردند.در چین، شهر ووهان به عنوان کانون اولیه شروع کرونا نیز کاملا از قرنطینه خارج شد. نخست وزیر انگلیس نیز که به کووید-۱۹ مبتلا شده بود، با بهبود کلی در وضعیت سلامتی اش از بخش مراقبت‌های ویژه خارج شد. دومنیک راب، وزیر خارجه به طور موقت مسئولیت اداره کابینه را بر عهده گرفته است.بانک مرکزی آمریکا که پیش از این نیز به طور گسترده‌ای در بازارها حضور یافته بود، از یک بسته حمایتی عظیم ۲.۳ تریلیون دلاری رونمایی کرد که انتظار می رود نقش موثری در جلوگیری از سقوط بیشتر رشد اقتصادی و کسب و کارهای این کشور داشته باشد.  با توجه به تعطیلی گسترده کسب و کارها در سراسر جهان، انتظار می‌رود که جهان با بدترین سال خود از زمان رکود بزرگ سال ۲۰۰۹ مواجه باشد.کریستالینا جیورجیوا، رییس صندوق بین المللی پول هشدار داده است که جهان با بحرانی بدتر از رکود بزرگ سال ۲۰۰۸ روبرو است و دولت ها باید در مقطع فعلی اعتبارات لازم برای سرپا نگه داشتن کسب و کارها را فراهم کنند.اندرو کومو، فرماندار نیویورک که بدترین وضعیت کرونایی در آمریکا را دارد، گفته که طرح فاصله گذاری اجتماعی به تدریج در حال جواب دادن است و اوضاع رو به بهود می رود.دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا نیز با عقب نشینی از موضع قبلی خود، گفته است تا زمانی که از پایان همه‌گیری اطمینان حاصل نشود، سطح فعالیت‌ها به حالت قبل بر نخواهد گشت، چراکه وی نمی خواهد شاهد اوج گیری مجدد بیماری باشد.  به گفته رئیس مجلس سنای آمریکا، به زودی از دومین بسته بزرگ اقتصادی برای مقابله با کرونا رونمایی خواهد شد. سرمایه‌گذاران نگرانند که اقتصادهای بزرگ جهان وارد رکودی گسترده شوند.  استفان اینس، استراتژیست ارشد بازار در موسسه 'اکسی کورپ' گفت: کرونا مثل یک سد سر راه جریان نقدینگی قرار گرفته است و حالا فدرال رزرو در حال ایجاد کردن روزنه های متعدد روی این سد است تا از جاری شدن نقدینگی در اقتصاد مطمئن شود. مطمئنا اگر لازم باشد بانک مرکزی دینامیت‌های بیشتری را علیه این سد به کار خواهد گرفت.  همچنین برای نخستین بار در تاریخ آمریکا، شمار کسانی که خواهان بهره‌مندی مزایای بیکاری شده‌اند، از ۶.۵ میلیون نفر عبور کرد که این رقم ۱۱ برابر بیشتر از رکورد قبلی در دهه ۱۹۸۰ است. نرخ بیکاری آمریکا نیز تا پایان ماه مارس با رسیدن به ۴.۴ درصد به بالاترین سطح ۲.۵ سال اخیر رسیده است.  هرندی فردریک، تحلیلگر بازار در موسسه 'شاب سنتر فور فتیننشیال ریسرچ' گفت: امید تازه‌ای وارد بازارها شده است. این ویروس تنها چیزی است که اکنون به آن توجه می کنیم و چیز دیگری برای بازارها فعلا اهمیت ندارد. با توجه به محدود بودن ابزارهای در اختیار بانک مرکزی اروپا پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی کشورهای اروپایی با کاهشی محسوس همراه شود. بانک مرکزی اروپا که پیش از این به دلیل نداشتن حضور پررنگ در بازارها با انتقادات شدیدی مواجه شده بود، به زودی از اقدامات محرک خود رونمایی خواهد کرد.   ماسایوکی کیشیگاوا، کارشناس بازار در موسسه «سامومیتو میتسویی» گفت: نشانه هایی از این که در حال ورود به پیک بیماری هستیم، در حال نمایان شدن است اما هنوز باید خیلی مراقب باشیم، چرا که کرونا یک بحران زیستی است، نه یک بحران مالی و همین کار و پیش‌بینی پذیر بودن را دشوار می سازد.  تاکنون بیش از یک میلیون و ۶۹۹ هزار و ۸۵۶ مورد  ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۱۰۲ هزار و ۷۴۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به ایتالیا با ۱۸ هزار و ۸۴۹ نفر، آمریکا با ۱۸ هزار و ۷۴۷ نفر، اسپانیا با ۱۶ هزار و ۸۱ نفر، فرانسه با ۱۳ هزار و ۱۹۷ نفر و انگلیس با ۸۹۵۸ نفر بوده است.بانک مرکزی انگلیس به دنبال مشکلات مالی پیش آمده دولت اعلام کرده است که به طور موقت مخارج دولت را تامین خواهد کرد. دولت انگلیس آخرین بار در بحران مالی سال ۲۰۰۸ اقدام به استقراض مستقیم از بانک مرکزی کرده بود و بیشتر از طریق انتشار اوراق قرضه اقدام به تامین مالی مخارج خود می کند. قرار است بانک مرکزی انگلیس حدود ۲۰۰ میلیارد پوند منابع مالی در اختیار دولت قرار دهد اما دولت علاوه بر استقراض از بانک مرکزی به عملیات انتشار اوراق قرضه در بازارهای مالی نیز ادامه خواهد داد. پیش از این نیز وزیر خزانه‌داری از برنامه ریزی برای رساندن میزان مخارج دولت به بالاترین سطح ۶۵ سال اخیر خبر داده بود.جیمی کوکس، مدیر موسسه هریس فایننشیال گروپ گفت: آمار مبتلایان و قربانیان خیلی بد است و شاید روزهای بدتری در انتظارمان باشد. هیچ کس از اینکه چه پیش خواهد آمد، خبر ندارد. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha