سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
جامعه الزهرا

حوزه/ در حال حاضر، بیش از ۱۱۰۰ نفر از طلاب سطح سه و چهار در ۲۳ رشته تحصیلی در حال تدوین پایان نامه و رساله علمی هستند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام محمدعلی سجودی امروز  با اشاره به تدوین پایان نامه‌های طلاب جامعه الزهرا علیهاالسلام در مقاطع تحصیلی سطح سه و چهار، اظهار داشت: نخستین جلسه دفاعیه پایان نامه سطح سه جامعه الزهرا علیهاالسلام در رشته تحصیلی «فلسفه اسلامی»، سال ۱۳۷۸ انجام شد و برگزاری جلسات دفاعیه از پایان نامه‌های سطح سه و چهار تا کنون ادامه دارد.

معاون آموزشی تربیتی جامعه الزهرا علیهاالسلام یادآور شد: تدوین پایان‌نامه یا رساله علمی، آخرین مرحله تحصیلی دوره آموزشی پژوهشی تحصیلات تکمیلی است و طلاب در موضوعی مرتبط با رشته و گرایش تحصیلی خود و با نظارت استاد راهنما و استاد مشاور به تحقیق و پژوهش پرداخته و از اثر مکتوب خود دفاع کنند.

حجت‌الاسلام سجودی بیان داشت: در سال ۱۳۹۵ جهت جهت تسریع و سهولت انجام مراحل اداری تدوین پایان نامه یا رساله علمی از درخواست شروع تا تشکیل جلسه دفاعیه، سامانه پایان نامه راه اندازی شد.

وی ادامه داد: طلاب سطح ۳ پس از گذراندن حداقل ۶۰ و حداکثر ۷۵ درصد واحدهای درسی و طلاب سطح ۴ پس از گذراندن حداقل ۲۰ و حداکثر ۳۰  واحد درسی، موضوع پایان‌نامه یا رساله علمی و طرح تفصیلی آن را به تصویب کمیته پایان‌نامه‌ گروه علمی مربوط می‌رسانند.

معاون آموزشی تربیتی جامعه الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: تا کنون، هزار و ۶۴۹ پایان نامه در جامعه الزهرا علیهاالسلام دفاع شده و در بین رشته‌ها بیشترین آمار دفاعیه از پایان‌نامه‌ها مربوط به رشته «تفسیر و علوم قرآن» است.

حجت‌الاسلام سجودی افزود: در حال حاضر نیز بیش از ۱۱۰۰ نفر از طلاب سطح سه و چهار در ۲۳ رشته تحصیلی در حال تدوین پایان نامه و رساله علمی هستند.

وی با اشاره به اینکه در سه ماه زمستان سال ۹۸، بیش از ۵۰ پایان نامه و رساله علمی دفاع شده است، گفت: در مقطع تحصیلی سطح سه، ۲۷ پایان نامه در رشته تفسیر و علوم قرآن، ۸ پایان نامه در رشته فقه و اصول، ۴ پایان نامه در رشته تبلیغ با گرایش حج، ۴ پایان نامه در رشته تعلیم و تربیت اسلامی، ۳ پایان نامه دررشته فلسفه اسلامی و یک پایان نامه در رشته کلام اسلامی دفاع شده است.

معاون آموزشی تربیتی جامعه الزهرا علیهاالسلام افزود: در مقطع تحصیلی سطح چهار، دو رساله علمی در رشته اسلام شناسی (بین الملل)، یک رساله علمی در رشته تفسیر و علوم قرآن و یک رساله علمی در رشته فقه و اصول همگی با درجه عالی دفاع شدند. 

حجت‌الاسلام سجودی اضافه کرد: پایان نامه‌های سطح۳ نیز، از مجموع ۴۷ پایان نامه دفاع شده، ۳۳ پایان نامه با درجه عالی و ۱۴ پایان نامه با درجه خوب دفاع شده اند.

وی بیان داشت: پایان نامه‌های دفاع شده بعد از انجام اصلاحات نهایی در کتابخانه جامعه الزهرا علیهاالسلام نگهداری شده و در دسترس طلاب و پژوهشگران قرار می‌گیرند؛ همچنین چکیده پایان نامه‌های برتر، به صورت جداگانه منتشر می‌شوند.

معاون آموزشی تربیتی جامعه الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: برخی از پایان نامه ها و رساله های علمی قابلیت چاپ به عنوان کتاب را دارند که به معاونت پژوهش معرفی می شوند و در صورت تأیید شورای نشر در نوبت چاپ قرار می‌گیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha