شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کد خبر: 897008
۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۵
تحريف‌ناپذيري قرآن

حوزه/ این کتاب اثر آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی است که در ابتدا تحریف را در لغت و اصطلاح تعریف نموده و پس از آن، اقوال فریقین را در مورد تحریف قرآن کریم و اقسام تحریف به دقت مورد نقد و بررسی قرار می‌دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه  قرآن کریم سند تشریع اسلامی و معجزة جاودان و میراث ماندگار رسول اکرم همواره در طول تاریخ مورد توجه بوده است و تنها کتاب آسمانی است که اصالت خود را حفظ نموده و همواره در درازای تاریخ از گزند حوادث و دستبرد بیگانگان در امان بوده است و خواهد بود که خود قرآن شاهد بر این مدعاست: «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ».

تحریف‌ناپذیری قرآن در علوم مختلف اسلامی مانند: تفسیر، کلام و ‌اصول فقه با توجه به زاویة دید و تأثیر گستردة آن در نتایج آن علم، همواره مورد بررسی و کنکاش قرار گرفته و پس از مسأله اعجاز یکی از مباحث زیر بنایی در قرآن‌شناسی محسوب می‌گردد.

در علم اصول نیز به صورت عام در مسأله حجیت ظواهر و به صورت خاص در مسأله مهم‌ترین ادلّة اربعه یعنی کتاب، در میان شیعه و اهل تسنّن مطرح بوده است.

از جملة دانشمندانی که در این زمینه اهتمام ورزیده، آیت الله حاج شیخ محمّد جواد فاضل لنکرانی است که به مناسبت شبهة علم اجمالی به تحریف قرآن در مسأله حجیت ظواهر کتاب این بحث را به صورت مبسوط و فراتر از دایرة علم اصول بحث و بررسی کرده‌اند.

در ابتدا وی تحریف را در لغت و اصطلاح تعریف نموده و پس از آن، اقوال فریقین را در مورد تحریف قرآن کریم و اقسام تحریف به دقت مورد نقد و بررسی قرار می‌دهد.

به دنبال آن، در این کتاب، ادلّه عدم تحریف قرآن کریم را که استدلال به برخی از آیات و اوصاف قرآن و برخی روایات و ادلة عقلی آن است، مورد کنکاش قرار می‌گیرد.

در نهایت، روایات فریقین بر تحریف قرآن کریم و نسخ تلاوت ذکر شده و همگی مورد نقد و مناقشه قرار گرفته است.

استاد معظّم، ضمن بررسی مباحث فوق، در مورد مصحف امیرالمؤمنین و مصحف حضرت زهراتوضیحات مبسوطی ارائه نموده و بیان می‌ کند: این دو مصحف، یکی در مورد شأن نزول آیات و تأویل آنها و دیگری القاء مطالب توسط جبرئیل بوده و با قرآن کریم تفاوت داشته و غیر از آن هستند.

وی در نهایت مجدداً به بحث اصلی اصولی در این مورد بازگشته و تحریف از دیدگاه دانشمندان علم اصول و وقوع علم اجمالی به تحریف قرآن را پاسخ می‌دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha