شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مدیر حوزه علمیه خواهران فارس

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین محمودی برنامه های سال جدید حوزه علمیه خواهران استان فارس را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، حجت الاسلام والمسلمین عبدالرضا محمودی صبح امروز در نشست رسانه ای که به مناسبت پذیرش سراسری مدارس علمیه خواهران در دفتر مرکز مدیریت حوزه علمیه فارس برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان، اظهار داشت: امام صادق(ع) می فرماید هنگامی که می خواهید روزه بگیرید باید چشم، زبان، مو و پوست شما نیز روزه باشد.

وی با بیان اینکه موجبات تعالی یک جامعه را مراکز علمی و تولید علم آن جامعه تولید می کنند، اضافه کرد: پیرو این قاعده در جامعه اسلامی ما نیز در قطب حوزه علمیه و دانشگاه ها متولی تولید علم هستند.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان فارس عنوان کرد: نظام تحصیلی حوزه های علمیه خواهران با حفظ اصول اساسی و میراث حوزه علمیه متناسب با ویژگی های اختصاصی بانوان و نیازهای جامعه اسلامی برنامه ها و طرح هایی را ارائه کرده است.

وی با بیان اینکه یکی از ویژگی های نظام جمهوری اسلامی طراحی تحصیلات بانوان در مقاطع مختلف تحصیلی هدفمند است، خاطرنشان کرد: اکنون نیمی از جامعه اسلامی را بانوان تشکیل می دهند، تاریخ انقلاب اسلامی نیز این را ثابت کرده است که در هر عرصه ای بانوان حضور پیدا کردند در آن عرصه جامعه ما نردبان های تعالی را پشت سر گذاشته است، در همین راستا یکی از نردبان های تعالی تحصیل در حوزه های علمیه است.

حجت الاسلام والمسلمین محمودی با اشاره به اینکه مقاطع تحصیلی حوزه علمیه خواهران در سه مقطع سطح ۲، سه و چهار است، بیان داشت: براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی سطوح ۲، سه و چهار از تمام امتیازات کارشناسی، ارشد و دکتری برخوردار است.

وی اظهار کرد: از جمله اهدافی که حوزه‌های علمیه دنبال می کنند، تعمیق مبانی اعتقادی و ایجاد زمینه تعالی اخلاقی و معنوی، شناخت مبانی، مسائل و روش های مختلف به تناسب رشته ها و گرایش های تحصیلی بانوان، تقویت توان پژوهش در حد تحلیل و بررسی تطبیقی مسائل مربوط به گرایش آنان است، همچنین ایجاد توان تبلیغ و پاسخگویی به نیازهای علمی و رشته و گرایش سطحی که خواهران انتخاب می کنند و ایجاد توان تدریس در سطوح مختلف کارشناسی ارشد و دکتری از دیگر اهدافی است که حوزه های علمیه آن را دنبال می کنند.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان فارس ادامه داد: برای اینکه به این اهداف دست پیدا کنیم در قشر بانوان و همچنین به دلیل اینکه جامعه ما دینی است برای میل به هدف انسان کامل و عبودیت و استعانت از خداوند و همچنین عنایات امام عصر(عج) تلاش مرکز مدیریت این است که با یک سری برنامه های موجبات این اهداف را فراهم کند.

وی مطرح کرد: اهداف حوزه علمیه را ما در سه روش دنبال می کنیم، که روش نخست تحصیل به صورت حضوری، دوم نیمه حضوری و در مرحله سوم روش تحصیل غیرحضوری است، در روش حضوری رشته های تفسیر، علوم قرآن، فقه و اصول، تاریخ اسلام، کلام با گرایش اسلامی و مهدویت، فلسفه اسلامی، ده اخلاق و تربیت اسلامی، مطالعات اسلامی زنان، مشاوره خانواده با رویکرد اسلامی و تربیت دینی مربوط به کودکان و نوجوانان است.

حجت الاسلام والمسلمین محمودی تأکید کرد: در بخش نیمه‌حضوری و غیرحضوری نیز تعداد رشته‌هایی که ارائه می شود کمتر بوده و در واقع سه رشته تفسیر، علوم قرآن فقه و اصول و تاریخ اسلام است.

وی به شرایط پذیرش حوزه های علمیه اشاره کرد و بیان داشت: پذیرش حوزه علمیه در دو بخش عمومی و اختصاصی است، بخش عمومی آن دارا بودن مذهب شیعه، اعتقاد و التزام به ولایت فقیه و جمهوری اسلامی، تبعیت ایرانی و اگر تبعیت ایرانی نیستند باید از جامعه المصطفی کد تحصیلی دریافت کنند، همچنین در بخش اختصاصی سکونت همسر و یا والده در نزدیک‌ترین شهرستان به مدرسه علمیه، عدم اشتغال به تحصیل همزمان اما استعدادهای برتر می توانند همزمان تحصیل کنند، برای تحصیل غیرحضوری نیز طلاب باید دارای معدل بیش از ۱۷ باشند، همچنین باید امکانات سخت افزاری به طور کامل را داشته باشند تا بتوانند به صورت غیرحضوری آموزش ها را دریافت کنند.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان فارس تصریح کرد: با وجود اینکه کمتر از ۲۰ سال از تأسیس حوزه علمیه خواهران می گذرد اما در تمامی شهرستان های استان مدارس علمیه داریم، علاوه بر اینکه در برخی از بخش ها به درخواست مردم مدرسه علمیه تأسیس شده است.

وی یادآور شد: حدود ۳ هزار طلبه در سطح استان در حال تحصیل هستند و همین تعداد نیز فارغ‌التحصیل در سطح استان وجود دارد، تلاش بر این است که فارغ التحصیل‌های حوزه علمیه خواهران بتوانند در عرصه های اجتماعی نهادها و مراکز حضور پیدا کنند، تا اینکه از این فضای سازمان‌ها و نهادها برای تعالی آنان از حضور بانوان استفاده شود، در این راستا رایزنی با آموزش و پرورش شده است و در حال حاضر ما از اعضای هیئت علمی دانشگاه ها نیز اساتید داریم که فارغ التحصیل حوزه های علمیه هستند.

حجت الاسلام والمسلمین محمودی خاطرنشان کرد: تاریخ پذیرش حوزه های علمیه از اول اردیبهشت ۹۹ آغاز شده و تا پایان اردیبهشت ماه فرصت پذیرش وجود دارد.

سکینه سردار، معاون پذیرش حوزه علمیه خواهران استان فارس نیز در ادامه این جلسه با اشاره به شرایط خصوصی پذیرش، بیان داشت: دو شرط برای افرادی که پذیرش می شوند وجود دارد که یکی از آنان دارا بودن مدرک دیپلم و دوم دارا بودن معدل بیش از ۱۲ است، همچنین امسال نیز آزمون کتبی نداریم برای پذیرش وجود ندارد و هیچ هزینه ای از داوطلبان دریافت نمی کنیم.

وی با بیان اینکه توانایی پذیرش بیش از هزار نفر را در سال جدید دارا هستیم، خاطرنشان کرد: این تعداد برای سطح ۳ هفتاد نفر و برای مقطع دکتری ۴۰ نفر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha