یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
محمدهادی مشیری

حوزه/ دبیر اتاق تبلیغ خراسان به تدوین «سند هویت دینی فرهنگی شهر مشهد الرضا(ع)» اشاره و ابراز کرد: شناخت هویت جامعه موجب می شود که انسان آسیب نبیند که این امر به ویژه در کلان شهرهای مذهبی باید قوت بگیرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام محمدهادی مشیری، در نشستی با خبرنگاران به مناسبت دهمین سال تاسیس اتاق تبلیغ خراسان با اشاره به اینکه ۱۲۰ مبلغ عضو اتاق تبلیغ خراسان هستند و در امسال عضویت جدید خواهد داشت، ابراز کرد: علاوه بر پیگیری و حمایت از ابتکارات نخبگان و فعالان فرهنگی، آنچه به عنوان رهنمود یا محتوای تبلیغی تهیه می شود به نهادهای مربوطه ارائه می گردد و تشکل های تبلیغی مانند مجمع خطبا و گروه های جهادی از آن بهره می برند.

وی به حجم فعالیت و ورود مردم به فضای مجازی آنهم با پیشینه تهاجم فرهنگی اشاره و خاطر نشان کرد: هشدارهایی در روزهای کرونای داشتیم زیرا اگر در فضای مجازی که امروز برای مردم نهادینه تر شده برنامه نداشته باشیم، تبعات منفی خواهد داشت.

دبیر اتاق تبلیغ خراسان، اظهار کرد: از ۵ سال پیش در مورد تلگرام ارائه نظر کردیم و گفتیم که خطر جدی وجود دارد ولی کمکی در این زمینه نشد و امروز آثار آن در شبکه های اجتماعی و سردرگمی مردم برای انتخاب و کار با پیام رسان های گوناگون مشاهده می شود و گروه های منحرف و فاسد نیز حضور دارند.

وی افزود: بحث کسب و کار در فضای موجود کرونا باید به طور جدی لحاظ شود و الا با یک تحریم و قحطی خودخواسته متوجه خواهیم شد که البته شاهد برنامه ریزی در این زمینه بوده ایم.

دبیر سابق گروه فقه و اقتصاد هیئت اندیشه ورز اقتصاد و الگوی اسلامی پیشرفت حوزه علمیه خراسان به بحث تورم و افزایش قیمت خودرو که یکی از محل ها برای کار محسوب می شد نیز پرداخت و نتیجه آن را بیکاری بیشتر، بزهکاری و در نهایت، صرف هزینه زندان، پلیس و قوه قضائیه دانست.

وی در ادامه افزود: جامعه امروز با الگوریتم درست قرآنی تطابق کامل ندارد و عمل ما نسبت به این کتاب الهی و دین کمتر از ۱۰ درصد است در حالی که اگر نگاه مان را به سمت دین حقیقی ببریم، جامعه می تواند سریعتر به آرمان شهر مدنظر برسد.

حجت الاسلام مشیری در بخش دیگری از سخنانش به هویت دینی و فرهنگی و ضرورت توجه و اعلام خطرات حول آن از سوی دشمن اشاره و خاطر نشان کرد: امروز شاهد ضعف هویتی هستیم زیرا فرهنگ اعلام آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی در جامعه ضعیف است. همانطور که اگر بیماری کوئید ۱۹ محرمانه می ماند، درد، درمان نمی شد، اگر این مسئله در گذشته به اطلاع فعالان مربوطه می‌رسید، این معضل وجود نداشت.

حجت الاسلام مشیری در ادامه با بیان اینکه مراکز رصد باید فعالیت دشمن و آسیب‌ها را رصد و به فعالان فرهنگی اعلام کنند، گفت:رصد فعالیت‌های فرهنگی ضعیف است و مراکز رصدگری به رسالت خود عمل نمی‌کنند و نتیجه کار را به مخاطبان ارائه نمی دهند.

دبیر اتاق تبلیغ خراسان با اشاره به سلیقه ای بودن برخی رصدها، ابراز کرد: برای حل این مسئله یک سری از افراد صاحب نظر که مردم، رسانه ها و مسئولان با آنان ارتباط دارند، توسط این اتاق، گردهم آمده و با پیرایش آمار و داده ها به نتیجه درستی می‌رسند و آن را ارائه می‌دهند.

وی در ادامه به تدوین «سند هویت دینی فرهنگی شهر مشهد الرضا(ع)» اشاره کرد و یادآور شد: شناخت هویت جامعه و خود ارزشی موجب می شود که انسان آسیب نبیند و این امر به ویژه در کلان شهرهای مذهبی باید قوت بگیرد که از این رو سند هویتی مشهد الرضا(ع) به اولویت اول اتاق تبلیغ خراسان تبدیل شده است.

حجت الاسلام مشیری با اشاره به اینکه «سند هویت دینی فرهنگی شهر مشهد الرضا(ع)» در ۱۵ صفحه با ۸ هزار ساعت کار نخبگانی و با اشراف نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، تولیت آستان قدس رضوی، استاندار این استان، شورای عالی و مدیریت حوزه علمیه خراسان و همکاری نهادهای استانی به سطح خوبی رسیده است، گفت: این سند در عین مطالعاتی و پژوهشی بودن، عملیاتی است و نخبگان تا زمان تصویب آن در شورای فرهنگ عمومی فرصت دارند که نظرهای خود را بیان کنند.

وی از رسانه‌ها خواست نسبت به این سند و هویت دینی مشهد از هم اکنون دغدغه و حساسیت داشته باشند و بدانند که اگر مشهد همان شهر مدنظر امام رضا(ع) باشد، دیگر شاهد فاصله طبقاتی نخواهیم بود.

دبیر اتاق تبلیغ خراسان همچنین با بیان اینکه ضعف آینده پژوهی در کشور ما ملموس است در حالی که در دنیا به اتاق‌های فکر و گروه‌های آینده پژوه توجه جدی می‌شود، اظهار کرد: نخبگان در کشورهای مختلف نسبت به مشهد نگاه ویژه‌ای دارند ولی متاسفانه این امر برای متولیان و سایر افراد، باورپذیر نشده است.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha