پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
غلامعلی دهشیری

حوزه/رئیس کل دادگستری استان یزد گفت: دشمنان تمام تلاش خود را بر تخریب چهره روحانیون و حوزه های علمیه و ایجاد تفرقه و فاصله بین آنها و مردم به کار گرفته اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در یزد، غلامعلی دهشیری در سلسله نشست های ارتباط با نخبگان و اقشار اجتماعی که با حضور برخی از فضلا و روحانیون استان برگزار شد، از مرجعیت شیعی و روحانیت و حوزه های علمیه به عنوان مرکز و محور امید جامعه و پناهگاه مردم یاد کرد و اظهار داشت: حوزه های علمیه و روحانیون به عنوان یکی از ارکان انقلاب اسلامی، همیشه در نوک پیکان تهاجم دشمنان قرار داشته اند.

وی افزود: طبیعی است مجموعه ای که از بیشترین نفوذ و قدرت اثرگذاری در بین مردم برخودار است خود مورد هجمه از طرف دشمن و نفوذ از سوی سرویس های  جاسوسی  قرار گیرد.

مدیر کل دادگستری استان یزد با بیان اینکه دشمنان تمام تلاش خود را بر تخریب چهره روحانیون و حوزه های علمیه و ایجاد تفرقه بین آنها و فاصله مردم از آنها به کار گرفته اند، افزود: حرکت نرم دشمنان جهت نفوذ در جامعه روحانیت به خوبی مشهود است که می توان نمونه های آن را در طول تاریخ روحانیت و انقلاب اسلامی در بین برخی از بیوت و حوزه های علمیه با اهداف از پیش تعیین شده مشاهده کرد.

دهشیری با بیان اینکه در هر کوی و برزنی که روحانی آن با بصیرت و به خوبی عمل کرده جرایم و دعاوی و آسیب های اجتماع در آن منطقه بسیار پایین است گفت: منابر و مطالب روحانیون باید هدفمند و در راستای کاهش آسیب های قابل لمس در جامعه باشد.

وی تصریح کرد: قطعا تاثیر و نقش رهبری روحانیت در محلات نسبت به رفتار اشخاصی که استعداد برای ارتکاب جرم دارند و انجام نمی دهند غیر قابل انکار است.

دهشیری با بیان اینکه روحانیون نباید به داشته های خود اکتفا کنند، تاکید کرد: مباحث، مواعظ، مطالب و نشست های روحانیون باید در راستای رفع شبهات و نیازهای روز جوانان و مخاطبان خود باشد.

رئیس کل دادگستری استان یزد افزود: برخی از جرائم لسانی نظیر توهین، افتراء و تهدید در استان در رتبه ای قرار دارد که این موضوع برازنده نیست و لذا انتظار است تا روحانیون، بامطالعه و آسیب شناسی و تقویت ارتباط خود با جامعه و مراکز آموزشی در مسیر کاهش ناهنجاری های اجتماعی گام بردارند.

دهشیری از فریضه امر به معروف و نهی از منکر به عنوان راه حل بسیاری از معضلات اجتماعی و  فرهنگی امروز جامعه یاد کرد و گفت: دستگاه قضا در خدمت و حمایت آمران و ناهیانی است که در این حوزه گام بر می دارند و مُرِّ قانون و شرع را رعایت می کنند.

وی بر لزوم تقویت باورهای دینی و بنیان های اعتقادی در جامعه تاکید کرد و افزود: متاسفانه اتیان سوگند در محاکم قضایی بین مردم راحت شده تا جایی که وقتی فرد برای اثبات حق و یا دفاع حضور پیدا می کند بدون مطالبه قاضی برای هر حرف و ادعایی مرتب قسم یاد می کنند.

رئیس کل دادگستری استان یزد بیان کرد: مشارکت و  استفاده از روحانیت در میانجی گری در بعضی از دعاوی به ویژه دعاوی خانوادگی مورد استقبال دستگاه قضاست.

دهشیری با اشاره به اجرای طرح هر مسجد یک قاضی بیان داشت: این طرح با حمایت و استقبال ائمه جماعت مساجد مواجه شده و در قالب حضور چند تن از قضات در مساجد با هدف آموزش و آگاه سازی عمومی مردم نسبت به حقوق خودشان و پاسخگویی به سوالات حقوقی آنها اجرا می شود که باعث شده تا مردم کمتر مرتکب جرم شوند و ورودی پرونده ها به دستگاه قضا کاهش یابد.

این مقام قضایی به برخی از گلایه های مردمی در برخورد با روزه خواری اشاره کرد و گفت: در حوزه قوانین مرتبط با روزه خواری، متاسفانه قوانین ضعیف است، اما باید توجه داشت در این حوزه با برخورد قضایی صرف نمی توان موفق بود و چاره کار فرهنگسازی در این حوزه است.

رئیس کل دادگستری استان یزد افزود: نیاز به ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در جامعه به عنوان واجبی که در جامعه بدون متولی و مظلوم واقع شده است، احساس می شود.

وی در تبیین اقدامات دستگاه قضا استان در بحث مقابله با روزه خواری، تصریح کرد: دستگاه قضایی استان در حوزه فرهنگسازی توسط معاونت پیشگیری از وقوع جرم و در حوزه برخورد قضایی توسط دادستان ها اقداماتی را انجام داده اما به نتیجه رسیدن در این حوزه نیازمند همکاری سایر دستگاه های متولی است.

دهشیری با بیان اینکه مبنای کار و حرکت قاضی ماذون بر  ریل قانون است اظهار داشت: در بسیاری از هنجار شکنی ها که با فرهنگ استان یزد هم خوانی ندارد نیاز به قانون است
وی تصریح کرد: نمی توان به دلیل نقض هنجارهای اجتماعی برای هر فرد پروند تشکیل داد چراکه سیاست دستگاه قضا پیشگیری از وقوع جرم و کاهش ورودی پرونده ها به دستگاه قضاست.

دهشیری در پایان با اشاره به موفق بودن طرح ازادی زندانیان در دوران اوج کرونا گفت: در این دوران  حدود ۱۴۰۰ نفر از زندانیان با جرائم سبک با هدف صیانت از مددجویان و کسب رضایت شاکی و حفظ سلامت زندان به مرخصی رفتند که  تاکنون کمتر از تعداد انگشتان دست مورد بازگشت به زندان بدلیل ارتکاب جرم وجود داشته است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha