جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
نفتکش ایرانی

حوزه/ عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم تصریح کرد: نفتکش های اعزامی ایران به ونزوئلا، پوشالی بودن قدرت آمریکا را برای جهانیان به اثبات رساندند.

حجت الاسلام و المسلمین محمد ملک زاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با بیان این که با وجود تهدیدات مکرر آمریکا، پنجمین نفتکش‌غول پیکر ایرانی نیز پس از عبور مسافت‌ طولانی، به ساحل ونزوئلا رسید، اظهار داشت: همان گونه که در واقعه موشکباران پایگاه آمریکایی عین الاسد، توقیف نفتکش انگلیسی و چالش های دیگر به اثبات رسید، آمریکا هرگز جرات عملی ساختن تهدیدات خود در برابر ایران قدرتمند را ندارد و مواجهه قدرتمندانه ایران در برابر آمریکا، همواره این کشور را به عقب نشینی واداشته است.

وی افزود: در اینجا به ویژه برای کسانی که هنوز از اقتدار ایران در رژیم گذشته دم می‌زنند جا دارد این اقدام شجاعانه ایران تحت تحریم های ظالمانه آمریکا را با وضعیت ایران در دوره پهلوی مقایسه کنیم. پس از ملی شدن صنعت نفت ایران در سال ۱۳۲۹ و با به رسمیت شناخته نشدن این اقدام از سوی استعمار انگلیس، دولت انگلستان ایران را مورد تحریم نفتی قرار داد و مانع از فروش نفت ایران به دیگر کشورها شد؛ در این مقطع انگلستان علیرغم این که در آن دوره اقتدار چندانی نیز برایش باقی نمانده بود، تهدید کرد چنانچه کشتی‌های نفتکش یک کمپانی از دولت ایران (مصدق) نفت خریداری کند مورد تهدید ناوهای جنگی انگلیس قرار خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: در این بین تنها شرکت خصوصی "ایپم" ایتالیایی تصمیم گرفت با ۲۵ درصد تخفیف و با پرداخت شکر در برابر نفت، نفت ایران را خریداری نماید. یک شرکت خصوصی ایتالیایی با اجاره نفتکش رزماری، در حصار تحریم اقتصادی انگلیس وارد بندر ماهشهر شد و پس از بارگیری نفت با پرچم هندوراس به سمت مقصد خود حرکت کرد، اما به ‌ناگهان کشتی در مسیر اروپا متوقف شد و پس از چند روز بی خبری خبر توقیف نفتکش رزماری توسط انگلیس منتشر شد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: در دادگاه عدن، انگلیس استدلال کرد که شرکت نفت انگلیس - ایران، مالک قانونی تمام نفت ایران است و رزماری در حال حمل دارایی‌های مسروقه بوده است در نتیجه حکم دادگاه به نفع انگلیس تمام شد، در نهایت با رای دادگاه، نفت ایران به شرکت سابق (انگلیس) رسید و حتی هزینه‌های تخلیه بار و دادرسی نیز از ایران دریافت شد!

وی خاطرنشان کرد: ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی زیر تحریم های شدید غرب توانست در دفاع از منافع ملی کشور اقتداری مثال زدنی از خود به نمایش گذارد، چه آن که در طول هشت سال دفاع در برابر متجاوزان به این سرزمین اجازه نداد یک وجب از خاک ایران از این کشور جدا شود.

وی گفت: ۶۷ سال پس از ماجرای نفتکش رزماری، انگلیس اقدام به توقیف یک نفتکش ایرانی(گریس-۱) کرد، اما این بار انگلیس در برابر اقدام شجاعانه نیروی دریایی سپاه در توقیف نفتکش انگلیسی مجبور به عقب نشینی و آزادسازی نفتکش ایرانی گریس-۱ شد.

حجت الاسلام و المسلمین ملک زاده افزود: این روزها نیز پس از ارسال محموله‌های بزرگ سوخت به ونزوئلا و جشن مردم آن کشور با پرچم ایران نمادی دیگر از اقتدار ایران را در برابر زورگویی‌های امریکا به نمایش درآورده است. نفتکش‌های ایرانی حامل بنزین با پهلو گرفتن در بندر ونزوئلا یک پیغام مهم را به جهانیان و تمام کسانی که در برابر تحریم های یک جانبه آمریکا حق هر گونه عکس العملی را از خود سلب نموده‌اند ارسال کردند و آن چیزی جز اثبات پوشالی بودن قدرت آمریکا نیست.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha