پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
دفاعیه

حوزه/ طلبه سطح سه رشته تفسیر و علوم قرآن موسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا(س) اصفهان از پایان نامه خود با موضوع: «معنا شناسی واژه تفکر» دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، لیلا صارمی طلبه سطح سه رشته تفسیر و علوم قرآن موسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا(س) اصفهان از پایان نامه خود با موضوع «معنا شناسی واژه تفکر»، با راهنمایی حجت الاسلام علی غفارزاده و داوری دکتر ولی الله جعفری دفاع کرد.

صارمی با بیان اینکه معناشناسی بخشی از زبان شناسی امروزی (زبان شناسی توصیفی و ساخت گرا)، است گفت: معناشناسی به دنبال مطالعه و بررسی شرایط تولید معنا و دریافت آن نزد خواننده است، در واقع، نویسنده، اثر را به عنوان تولید دستور زبانی و گرامری نگاه نمی کند و در نگاهی نو به مطالعه فرهنگ واژه و جهان بینی حاکم بر آن می پردازد. از این رو، با علم تفسیر متفاوت است.

وی در ادامه افزود: این روش در میان مستشرقان نظیر ایزوتسو و برخی از محققان اسلامی به کار گرفته شده است، یکی از خصوصیات واژگان و آیات قرآن، احتمال چند معنایی بودن آن است، برای فهم درست این واژه ها و آیات قرآن نیازمند روش هایی هستیم که بتوان با آن به مقصود واقعی خداوند پی ببریم.

صارمی با بیان اینکه پژوهش حاضر نیز درصدد تبیین جایگاه معنایی واژه «تفکر» به شیوه معناشناسی مکتب «بن» است گفت: برای پاسخ به سؤال اصلی «واژه ی تفکر در علم معناشناسی چگونه معنا و تفسیر می شود؟» لازم است بر اساس سه گام معناشناسی واژه گانی، میدان های معناشناسی و مطالعات متنی صورت گیرد.

وی در گام نخست سراغ تحلیل صرفی و اشتقاقی واژه تفکر در عصر جاهلی رفته و جهان بینی و فرهنگ قومی را در عصر جاهلی بررسی می کند که نتیجه ی این بررسی معنای اساسی «تأمل،اندیشیدن و درک کردن» می باشد 

صارمی در گام دوم میدان های معناشناسی واژگان مترادف و متضاد و میدان های معنا شناسی و واژه های مرتبط از لحاظ فعالیت و واژه های مرتبط از لحاظ انفعالیت و واژگان ملازم و گستردگی میدان معنا شناسی تفکر در قرآن و معنای نسبی اولیه تفکر را مورد بررسی قرار می دهد.

وی در گام سوم مطالعات متنی به کمک تحلیل معنایی و تشکیل معنایی این واژه به معنایی برای تفکر در قرآن می رسد که عبارتند از: « عدم جهل در وجود انسان (نقش جهل در بت پرستی، نقش جهل در کفر، نقش جهل در اختلاف و جدایی، نقش جهل در انکار دین)، هدف خلقت ، توجه قرآن به آفرینش انسان، تدبر در قرآن، عدم غفلت، شرط عدم دخول در جهنم(تعقل)، تحقق وعده و عذاب الهی، صفات خدا وند متعال،آیات و نشانه ها».

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha