چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام علیرضا احمدی

حوزه/ حجت الاسلام احمدی گفت: فرهنگ نژادپرستی و برتری‌جویی نژادی در آمریکا تبدیل به یک ایدئولوژی شده و بسیاری از مردم در مدارس و مراکز آموزشی و بر اساس تبلیغات رسانه‌ای با همین فرهنگ رشد یافته‌اند.

حجت‌الاسلام علیرضا احمدی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، با اشاره به هفته افشای حقوق بشر آمریکایی، اظهار کرد: حقوق بشر آمریکایی نه‌تنها در جهان و ایران بلکه در درون جامعه آمریکا هم تبعات و نتایج اسفباری به بار آورده است.

وی با بیان اینکه آمریکا در زمینهٔ حقوق بشر سیاهه بلندبالایی دارد، به تبیین حقوق بشر آمریکایی در حق مردم آمریکا پرداخت و گفت: شکل‌گیری و تشکیل کشور آمریکا با تضییع حقوق بشر و کشتار میلیونی و نسل‌کشی بومیان آن سرزمین و سرخپوستان بی‌پناه شکل گرفت؛ به‌گونه‌ای که ۴۰۰ قوم سرخپوست با کشتار و جنگ و مهم‌تر با ترور و کشتار توسط ۹۷ نوع بیماری واگیردار از قبیل آبله، طاعون، وبا و... از بین رفتند، آن‌قدر که از جمعیت چند ده‌میلیونی یا صدمیلیونی سرخپوستان  کمتر از پنج میلیون برجای ماندند.

حجت‌الاسلام احمدی تصریح کرد: در ادامه مهاجرت و کوچ اجباری زنان و مردان جوان و سالم از قارّه آفریقا که منجر به کشتار بیش از پنجاه میلیون نفر شد که بخشی از آن‌ها در جنگ با مردم و گروهی در مسیر انتقال و بخش زیادی در زندان‌های آمریکا و بر اثر بیگاری کشته شدند.

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در بنیاد مسکن خراسان شمالی خاطرنشان کرد: فرهنگ نژادپرستی و برتری‌جویی نژادی در آمریکا تبدیل به یک ایدئولوژی شد و بسیاری از مردم در مدارس و مراکز آموزشی و بر اساس تبلیغات رسانه‌ای با همین فرهنگ رشد یافتند.

حجت‌الاسلام احمدی گفت: در واقع استکبار نژادپرستی را «اجتماعی‌سازی» کرد و حق حداقلی همزیستی مسالمت‌آمیز و نوع‌دوستی و دیگر دوستی را حتی از سفیدپوستان گرفت و به جای آن کشوری نامنسجم و منقطع را به میراث گذاشت.

وی ادامه داد: در مقابل این  نگاه که سیاه‌پوستان مظلوم برای احقاق حق خود به مبارزه روی آوردند و نسلی معترض و بعضاً خشن تربیت شد، با حبس و زندان با آنان روبه‌رو شدند آن‌سان که ۴۰ درصد زندانیان آمریکا، امروز سیاه‌پوست هستند در حالی که کل سیاه‌پوستان آمریکا ۱۲ درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند.

حجت‌الاسلام احمدی خاطرنشان کرد: این تبعیض در برخورداری از آموزش، امکانات بهداشتی، تفریحی، فرهنگی و... کماکان وجود دارد و همچنان مایه اعتراض است.

وی اظهار کرد: مطالعات نشان می‌دهد سیاه‌پوستان بیش از ۹ برابر بیشتر در معرض شکنجه و مرگ توسط پلیس آمریکا هستند و این قصه در هفته‌های اخیر در قتل جورج فلوید و حوادث اخیر آمریکا بیش از هر زمان خود را نشان داد که همه این‌ها نشان‌دهنده ماهیت حقوق بشر آمریکایی هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha