پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
مجلس شورای اسلامی

حوزه/ مدیر حوزه علمیه استان مرکزی تصریح کرد: فرهنگ رابطه مستقیمی با همه اتفاقات جامعه و زندگی از جمله اقتصاد، سیاست، فضای مجازی، ازدواج، تربیت، آسیب های اجتماعی و خانوادگی، برخورد مردم با یکدیگر، و... دارد.

حجت الاسلام والمسلمین کاظم سپاسی آشتیانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به تأکید رهبر انقلاب به مجلس یازدهم در ارتباط با اهمیت توجه به مقوله فرهنگی گفت: یکی از مشکلات کشور اقتصادی است و از مهمترین مشکلات هست، اما باید بدانیم بسیاری از مشکلات از جمله اقتصادی، ریشه در فرهنگ دارد. وقتی زندگی از مدار فرهنگ خارج شود، به دنبال آن مشکلات هم دو چندان خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه های صاحب نظران درباره «مطالبات فرهنگی رهبر انقلاب از مجلس یازدهم»

مدیر حوزه علمیه استان مرکزی افزود: فرهنگ رابطه مستقیمی با همه اتفاقات جامعه و زندگی از جمله اقتصاد، سیاست، فضای مجازی، ازدواج، تربیت، آسیب های اجتماعی و خانوادگی، برخورد مردم با یکدیگر،  و... دارد. اگر الان شاهد کم شدن و عدم اشتیاق جوانان به ازدواج هستیم و از سوی دیگر طلاق ها افزایش یافته، چون جوان در مقوله ازدواج با فرهنگ اصیل اسلامی ایرانی آشنایی ندارد و سطح توقعات جوانان هم به نوعی افزایش یافته است.

برداشت های متفاوت از فرهنگ

وی ادامه داد: اگر امروز رهبرمعظم  انقلاب به مسئله فرهنگ اشاره و به تقویت آن توصیه می کنند، چون برداشت های ما از فرهنگ متفاوت شده و هر کس بر اساس تفکر و اندیشه خود می خواهد به آن عمل کند، همین مسئله باعث ایجاد مشکلاتی در گرایش به فرهنگ اسلام ناب شده است.
 

فرهنگ غرب نتیجه ای منجلاب فساد ندارد

مدیر حوزه علمیه استان مرکزی با اشاره به جاذبه فرهنگ غرب که منجر به فریب دادن جوانان شده است، افزود: این گونه نیست که دین و فرهنگ اسلامی دارای جاذبه و زیبایی نباشد. در اسلام جاذبه هایی مانند معنویت و عشق بازی با خدا و تهجد در نیمه شب، کربلا، عاشورا، نجف، ماه رمضان، غدیر، شهادت و جهاد، و... وجود دارد، اما مشکل کم کاری ها در حوزه فرهنگی و گرایش جوانان به سمت آزادی های حیوانی، رابطه های آنچنانی و دوستی ها و عشق های خیابانی، هم خانه شدن نامحرم و...  است. این موارد باعث شده جوان امروز به سمت فرهنگ غربی برود که سرنوشتی جز افتادن در منجلاب فساد ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین سپاسی یادآور شد: غرب برای زیبا دادن نشان دادن فرهنگ خود دست به هر اقدامی می زند مانند نامعقول و نازیبا جلوه دادن دین و...، چرا که در فرهنگ اسلام دفاع از کرامت انسانی و حقوق فرد و شهروندی از جایگاه ویژه ای برخوردار است که در فرهنگ غرب اثری از این موارد نیست.

اسلام می خواهد «جوان» عزیز خدا و مردم شود

وی تصریح کرد: دین و فرهنگ اسلام نمی خواهد انسان گرفتار دنیا و نهایتا به سمت و سوی خوی حیوانیت پیش برود، بلکه می خواهد جوان مسلمان با عزت، عزیز خدا و  مردم شود.

وظایف حوزه و مجلس در عرصه فرهنگی

حجت الاسلام والمسلمین سپاسی با اشاره به نقش حوزه در همراهی با مجلس در بحث تقویت و اشاعه فرهنگ اسلامی، گفت: حوزه علمیه در بحث تربیت کارشناس فرهنگی در ابعاد تمدن سازی، سبک زندگی و... می تواند قدم های مثبت و اثرگذاری بردارد و از سوی دیگر مجلس هم می تواند از طریق نظارت و تصویب قوانین جامع به کمک توسعه و اجرای فرهنگ اسلامی در جامعه پیش برود، لذا نمایندگان باید فرهنگ را در اولویت قرار دهند.

۳۱۳/۴۰

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha