شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام عبدالرحیم نجفقلی زاده سرایی- مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه آذربایجان غربی

حوزه/ حجت الاسلام سرایی در پاسخ به نقش مجلس در حل مشکلات فرهنگی و جلوگیری از تهاجم فرهنگی، گفت: مقام معظم رهبری فرهنگ را از اولویت‌های کاری مجلس یازدهم دانستند، اما نوع تقاضاها و علاقه نمایندگان برای عضویت در کمیسیون‌های مجلس نشان داد کمیسیون فرهنگی از مظلوم ترین‌هاست.

حجت الاسلام عبدالرحیم نجفقلی زاده سرایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در ارومیه با اشاره به مطالبات رهبر معظم انقلاب از مجلس یازدهم اظهار داشت: رهبر انقلاب از مجلس یازدهم، مطالبات جدی دارند که از جمله آن‌ها در رأس امور بودن مجلس و بازیابی جایگاه اصلی آن در کشور، استیفای حق و حقوق ملت، قانون‌گذاری اصولی بر اساس فساد ستیزی و پیشرفت کشور، توجه به اقتصاد و معیشت مردم، انقلابی بودن و انقلابی عمل کردن و توجه به نیازهای فرهنگی کشور و مقابله با ولنگاری و تهاجم فرهنگی، بود.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه های صاحب نظران درباره «مطالبات فرهنگی رهبر انقلاب از مجلس یازدهم»

وی ادامه داد: مجلس در مسئله ولنگاری فرهنگی وظیفه دارد، مقابله کند و همانطور که رهبر انقلاب بیان کرده‌اند، در مسئله فرهنگی در کشور احساس ولنگاری می‌شود و باید مجلس زمینه مقابله با این مسئله و حمایت از تولید محصولات و کالای فرهنگی دینی و ملی را در اولویت کاری خود قرار دهد.

دو مأموریت مهم ولی امر به مجلسی ها

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه شهدای آذربایجان‌غربی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در پیام خود به مناسبت گشایش مجلس یازدهم، «اقتصاد» و «فرهنگ» را در صدر فهرست اولویّت‌های کشور قرار دادند و از مجلس درخواست داشتند که برای حل مشکلات معیشتی طبقات ضعیف با ‌اشتغال، تولید، حفظ ارزش پول ملی، مهار تورم، دوری از اسراف برنامه داشته باشند.

وی افزود: قانون‌گذاری، حقّ تحقیق و تفحّص، حقّ ردّ و قبول مدیران و سؤال و استیضاح جزو تکالیف مجلس است و رهبر انقلاب هم در پیام خودشان عمل به این وظایف را از مجلس مطالبه کردند و مجلس هم باید بدان‌ها عمل کند.

مظلوم ترین کمیسیون مجلس

حجت الاسلام سرایی در پاسخ به نقش مجلس در حل مشکلات فرهنگی و جلوگیری از تهاجم فرهنگی، گفت: علی‌رغم اینکه مجلس یازدهم مجلسی ارزشی و انقلابی است و مقام معظم رهبری فرهنگ را از اولویت‌های کاری مجلس دانستند، اما نوع تقاضاها و علاقه نمایندگان برای عضویت در کمیسیون‌های مجلس نشان داد که کمیسیون فرهنگی از مظلوم ترین‌هاست و متاسفانه خیلی‌ها رغبتی به عضویت و فعالیت در این کمیسیون نداشتند و علاقه به حضور در کمیسیون‌هایی که امکان لابی‌گری و سفرهای خارجی در آنها بیشتر است، از حضور پرشور نمایندگان حکایت داشت!!.

وی بیان داشت: ریشه بسیاری از مشکلات فرهنگی کشور این است که جای خالی تشکیلاتی که بتواند به منزله نخ تسبیح، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مراکز مردمی و دولتی حوزه فرهنگ را در مسیر صحیح قرار دهد احساس می‌شود و این تشکیلات می‌تواند کمیسیون فرهنگی مجلس باشد.

ماموریت های مهم کمیسیون فرهنگی بهارستان

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه شهدای آذربایجان‌غربی تصریح کرد: کمیسیون فرهنگی می‌تواند با توجه به شأن نظارتی مجلس بر عملکرد دستگاه‌های مسئول نظارت کند و چنانچه دستگاهی از انجام وظایف قانونی خود تخطی کرد، آن دستگاه را مواخذه کند، از سوی دیگر می‌تواند با توجه به شأن تقنینی، مقدمات اصلاح ایرادات برخی قوانین فرهنگی را فراهم سازد.

لزوم استفاده از ایده‌های فرهنگی جوانان

وی با تاکید بر استفاده از ایده‌های جوانان در کمیسیون فرهنگی مجلس، گفت: کارآمدی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گرو استقبال از طرح‌ها و ایده‌های جوانان است که با عنایت الهی برای افزایش ارتباط با فعالان فرهنگی جوان و استفاده از ظرفیت و خلاقیت آنان برنامه‌های جدی در دستور کار قرار دهد.

حجت الاسلام سرایی اضافه کرد: مجلس یازدهم باید تقویت نهاد خانواده، ترویج و تقویت فرهنگ و سبک زندگی اسلامی، ایرانی در برابر سبک زندگی غربی، اجرایی شدن سند تحول آموزش و پرورش و اصلاح و تقویت کمی و کیفی رسانه ملی، شتاب دادن به روند شکل‌گیری شبکه ملی اطلاعات و نظارت دقیق بر عملکرد مسئولین این حوزه و قانونمندسازی فضای مجازی را در مقوله فرهنگ جزو اولویت‌های تقنینی و نظارتی خود قرار دهد.

ضرورت استفاده مجلس از ظرفیت حوزه‌های علمیه در حل معضلات فرهنگی

وی با اشاره به ظرفیت حوزه‌های علمیه در حل معضلات فرهنگی، بیان داشت: روحانیت در عصر پر التهاب کنونی، مخصوصاً در دو دهه اخیر انقلاب و حتی در تاریخ ایران، همواره نقش حاملان فرهنگ را داشته و به عنوان سازمان رهبری کننده مردم که پیشرفت دینی و فرهنگی جامعه را رقم زده ،ایفای نقش نموده است و دفاع از حریم دین و مقابله با انحرافات، فراهم نمودن زمینه‌های جامعه پذیری صحیح و دینی، ایجاد زمینه برای اجرای احکام شرعی، احیای مسجد، به عنوان یکی از مهمترین نهادهای فرهنگ ساز جامعه، ترویج اخلاق حسنه و رهبری دینی از مهم‌ترین اقدامات روحانیت در عصر حاضر بوده است و مجلس باید از این ظرفیت روحانیت و حوزه‌های علمیه در حل مشکلات فرهنگی استفاده کند.

انتهای پیام

انتهای خبر./

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha