جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله محمد تقی مدرسی

حوزه/ آیت الله سید محمد تقی مدرسی از علمای عراق بر ضرورت برنامه ریزی جامع برای خروج کشور از رکود و مقابله با بحران اقتصادی که عراق به خاطر شیوع جهانی ویروس کرونا با آن مواجه است، تأکید کرد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، آیت الله سید محمد تقی مدرسی از علمای عراق بر ضرورت برنامه ریزی جامع برای خروج کشور از رکود و مقابله با بحران اقتصادی که عراق به خاطر شیوع جهانی ویروس کرونا با آن مواجه است، تأکید کرد.

ایشان در گفتگوی هفتگی خود که به صورت مجازی پخش شد، گفت: عراق پیشتر با رفاه و شکوفایی همراه بود، امّا به دلیل حمله تاتارها، حکومتِ پی در پی دیکتاتورها و جنگ های متوالی وارد رکود عمیقی شده است، لذا باید برنامه جامعی برای خروج از این رکود و بازگشت به زندگی شریف و با عزّت طراحی شود، امّا قبل از برنامه ریزی باید یک چشم اندازی از آینده ای امیدوار کننده وجود داشته باشد و یک روشنایی در آخر این تونل تاریک باشد تا انگیزه ای برای حرکت به سوی مقصد باشد.

آیت الله مدرسی اشاره کرد: تمامی فرزندان این کشور باید به فکر یک نهضت فراگیر باشند و چشم اندازی از آینده داشته باشند، از آن پس کشورمان را با پیروی از راهکار قرآنی که در سه مورد بیان می شود، بنا کنیم:

اول: تقوای الهی؛ یعنی مجموعه کاملی از ارزش های الهی، انسانی، تمدنی و ملّی که همگی در ریشه های این ارزش ها مشترک هستند، اگرچه در تجلیات آن اختلاف داشته باشند، مثل راستی، وفاداری، همکاری، همبستگی و نیکی به دیگران و نشاط است.

دوم:توسل به خداوند سبحان که متشکل از عمل صالح و خدمت به مردم است و از بزرگترین وسیله توسل به خداوند متعال حضرت نبی اکرم (ص) و اهل بیت (علیهم السلام) می باشد. هر کس که به این بزرگواران اقتدا کند و سیره آنان را چراغ راه خود قرار دهد، به تعالی و رشد خواهد رسید و اهل بیت (ع) شفیع او در نزد خداوند خواهند بود و این مسئله بر هیچ کس پوشیده نیست، همچنان که ملت عراق در مقابله مشکلات بزرگ به اهل بیت (ع) متوسل شدند.

سوم: جهاد در راه خداوند؛ به معنی حرکت مستمر به سوی سازندگی، بخشش، مسئولیت پذیری در مقابله با چالش ها است. جهاد یک روز به معنی مبارزه با تروریسم، یک روز به معنی مقابله با رسانه های خبیث و مخرب و یک روز به معنی مقابله با چالش های اقتصادی است.

جهاد امروز به معنی مقابله با چالش های اقتصادی است

آیت الله مدرسی با بیان اینکه جهاد امروز به معنی مقابله با چالش های اقتصادی و تلاش در جهت سازندگی، شکوفایی و بازسازی آنچه ضعف اقتصادی است که در پی شیوع کرونا به وجود آمده است، اشاره کرد: تکیه بر نفت به عنوان منبع اساسی ثروت ملّی، کار اشتباهی است؛ چرا که عراق بازوان قدرتمند و سرزمین حاصل‌خیزی دارد که آن را از تکیه بر نفت بی نیاز می کند.

ایشان تصریح کرد: عراق نیازمند یک صندوق مستقل برای محافظت از درآمد های نفتی به صورت شمش طلا یا اوراق قرضه است تا دولت به وقت نیاز برای رونق اقتصاد از آن استفاده کند.

دولت و ملت برای مقابله با چالش ها همکاری کنند

در همین راستا آیت الله مدرسی خواستار همکاری میان دولت و ملت در مقابله با این چالش ها شد و گفت: تمامی معادن عراق از جمله نفت در دست شرکت های ملّی باشد و ملّت خودش شرکت هایی را برای استخراج و پالایش نفت و استفاده از آن در زمینه های مختلف تأسیس کنند. این مسئله برای معادن دیگر نیز صادق است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha