جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
سبحانی نیا

حوزه/ مدیر حوزه علمیه قزوین گفت: در رابطه با آغاز سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه و بازگشایی کلاس های درس طلاب علوم دینی، تابع دستورات ستاد مبارزه با بیماری کرونا و قم هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی نیا صبح امروز در نشست اساتید مدرسه علمیه سردارین قزوین ضمن قدردانی از تلاشهای ارزشمند کادر و اساتید این مدرسه با اشاره به این حدیث نورانی از حضرت علی(ع) در نهج البلاغه که می فرمایند: «قِیمَهُ کُلِّ امْرِئٍ مَا یُحْسِنُهُ، قیمت و ارزش هر کس به اندازه کاری است که می تواند آن را به خوبی انجام دهد»، عنوان کرد: ارزش واقعی انسان را کارهای تشکیل می دهد که از عهده آن برمی‌آید و در نزد خداوند متعال کسانی قیمت و ارزش دارند که اعمال شایسته تر و مجاهدت های بیشتر انجام دهند.

مدیر حوزه علمیه قزوین افزود: برای این حدیث شریف جز آنچه گفته شد تفسیرهای دیگری هم آورده شده است، به عنوان مثال بعضی گفته اند: منظور از «مایُحْسِنُهُ» علم و دانش هایی است که شخص دارد، بنابراین ارزش هر انسان به مقدار معرفت و علم و دانشی است که به خوبی آن را فرا گرفته است. بعضی نیز این دو را با هم آورده اند: معرفت بالا و عمل با ارزش.

وی ادامه داد: معنی سوم برای این حدیث این است که هر کسی به اندازه آنچه آن را خوب و پسندیده می شمارد، یعنی تابع ارزش گذاری های اوست و اگر برای دنیا و متعلقات آن ارزش قائل است بها و ارزش او هم به اندازه همان دنیا خواهد بود و اگر برای آخرت و متعلقات آن ارزش قائل است ارزش او نیز به اندازه همان خواهد بود و قرآن می فرماید «وَ الْآخِرَةُ خَیْرٌ وَ أَبْقی» پس برای مؤمن آخرت ارزشمند است و دنیا و متعلقاتش در مقایسه با آخرت ارزشی ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی نیا به زمان بازگشایی کلاسهای طلاب علوم دینی و همچنین آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه بیان کرد: متأسفانه بیماری کرونا در حال اوج گیری است که علاوه بر رعایت نمودن آیین نامه های بهداشتی باید تابع نظرات ستاد مقابله با بیماری کرونا و مسئولین حوزه علمیه قم باشیم و از این رو بازگشایی مدارس در آغاز سال تحصیلی بدون توجه به این دو خردمندانه نیست.

مدیر حوزه علمیه قزوین با اشاره به اینکه اساتید حوزه علمیه به عنوان معلمان دینی از جایگاه رفیعی برخوردارند و می توانند در عرصه های علمی و پژوهشی یاری گر طلاب باشند، عنوان کرد: بهتر است در این نوع جلسات که اساتید حوزه علمیه حضور دارند نظرات و پیشنهاداتی را جهت ارتقای سطح علمی، پژوهشی و تهذیبی طلاب  دریافت شود تا بتوان برنامه ریزی خوب و منسجمی  در این موضوع داشت.

وی تصریح کرد: امروز هر فعالیتی در حوزه علمیه قزوین محقق شود، فقط با همراهی و مشارکت و همدلی اساتید و طلاب  انجام خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی نیا در ادامه از لزوم توجه مدیریت مدرسه به موضوع حضور اجتماعی طلاب و نیز اشتغال آنها به مشاغلی که در راستای رسالت طلبگی باشد سخن گفت.

​​​​​​​همایش فارغ التحصیلان حوزه علمیه قزوین برگزار شود

 حجت الاسلام علی عباسیآ استاد حوزه علمیه قزوین در این نشست گفت: در گذشته افرادی در حوزه علمیه قزوین مشغول فراگیری دروس حوزوی بودند ولی در حال حاضر فارغ التحصیلان در برخی از ارگانهای مهم و ادارات مشغول به خدمت می باشند که چه خوب است با فراخوانی از این عزیزان در همایشی از تجربیات آنها استفاده شود و این همایش ها برای طلاب جدید می تواند اثرگذار باشد و برگزاری این همایش می تواند بعد از رفع شیوع کرونا باشد.

زیرساخت های فضای مجازی تشکیل شود

حجت الاسلام محمدرضا سبحانی نیا، معاون پژوهش حوزه علمیه قزوین گفت: به دلیل شیوع ویروس کرونا برخی از کلاسها در مدارس علمیه برگزار نشد ولی باید از همین حالا طلاب و اساتید را با ساز و کارهای فضای مجازی آشنا کرد.

وی ادامه داد: آنچه که امروز برای شما اساتید حوزه علمیه حائز اهمیت است، این است  که بتوانید طلاب را در امر پژوهش و تحقیق به خوبی یاری کنید.

اساتید حوزه علمیه قرآن آموزی را در بین طلاب تقویت کنند

در ادامه حجت الاسلام سیدرضا موسوی، معاون تهذیب حوزه علمیه گفت: مرکز مشاوره حوزه علمیه قزوین در این مدت توانسته به خوبی وارد مشاوره های مختلف شود که استقبال خوب شهروندان از این مرکز گواه این است که مردم و خانواده ها همچنان اعتماد خود را به این قشر احساس می کنند.

وی ادامه داد: به دنبال ارتقاء کیفی مرکز مشاوره هستیم و پس از ارزیابی، اساتید رتبه بندی می شوند و دوره های تکمیلی دانش افزایی نیز برگزار خواهد شد.

اظهار کرد: اساتید حوزه علمیه قزوین باید موضوع قرآن آموزی جدی بگیرند و تجوید و قواعد این کتاب آسمانی را در بین طلاب تقویت کنند.

در پایان این جلسه هم حجت الاسلام اسدالله مهر آرا، مدیر مدرسه علمیه سردارین گزارشی از فعالیت های اساتید و طلاب مدرسه در دوران کرونا ارائه کرد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha