چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت‌الاسلام مهدی پناهی

حوزه/ کارشناس ستاد حوزوی بحران گفت: بیش از ۲ هزار طلبه جهادی در بیمارستان‌های کشور حضور دارند که درصدد ساماندهی و مهارت افزایی به طور گسترده هستیم.

حجت‌الاسلام مهدی پناهی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، در حاشیه برگزاری، دوره تربیت مربی تبلیغ بالینی در مجتمع فرهنگی خاوه، اظهار داشت: در ستاد حوزوی بحران و حوادث غیر مترقبه، برنامه مهارت افزایی  برای کمیته های ده گانه داریم و این دوره های آموزشی را با کمیته اعزام به بیمارستان آغاز کردیم.

مسئول کمیته آموزش ستاد حوزوی بحران افزود: از ابتدای شیوع کرونا، طلاب جهادی ما با ازخود گذشتگی حاضر شدند در بیمارستان‌ها به بیماران کرونایی خدمت کنند، از این رو برگزاری این دوره می‌تواند در ارتقای توانمندی شان اثربخش باشد.

وی تصریح کرد: این دوره با همکاری نهاد رهبری در دانشگاه ها،دانشگاه علوم پزشکی استان قم و مرکز مهارتهای کاربردی حوزه های علمیه درحال برگزاری است، این دوره ۸۰ ساعته در مجتمع فرهنگی، آموزشی حوزه علمیه خواهران در روستای خاوه  قم برگزار می شود، با همراهی حوزه و نهاد رهبری تلاش کرده‌ایم برای حضور در بیمارستان‌ها، ظرفیت سازی کنیم و برنامه‌های متنوعی ارائه دهیم.

حجت‌الاسلام پناهی بیان کرد: حالا که پای حوزه در مسیر خدمت‌رسانی در بیمارستان باز شده دوره ای تحت عنوان «تبلیغ بالینی و مراقبت های معنوی» را برگزار می‌کنیم تا به عنوان تربیت مربی مشاور و روانشناس حوزوی در قالب طلبه جهادی به ظرفیت‌سازی بپردازیم.

وی عنوان کرد: تبلیغ بالینی مراقبت های معنوی مشاوره روانشناسی مهارتهای پرستاری، داروشناسی، کمک‌های اولیه، احیای قلبی و فشار خون، تزریقات و پانسمان از جمله مواردی است که در دوره مورد آموزش قرار می‌گیرد.

کارشناس ستاد حوزوی بحران افزود: با ستاد بحران استانداری تعاملات و ارتباط خوبی داریم زیرا بنای موازی کاری نداریم و از پروتکل‌ها تبعیت می‌کنیم و خوشبختانه برنامه ها به طور منسجم پیش می رود.

وی خاطرنشان کرد: سرفصل ها آماده شد و دوره برگزار می شود و  ۶۰ نفر با رعایت پروتکل های بهداشتی  در این دوره شرکت می‌کنند و قرار است در ۴ نقطه کشور کار آموزش و تبلیغ بالینی را ادامه بدهند.

حجت‌الاسلام پناهی گفت: در کشور ۲ هزار طلبه در بیمارستان ها حضور دارند و تعامل دانشگاه علوم پزشکی ونهادهای امدادی استان برکات فراوانی را برای خدمت رسانی به جامعه به همراه داشته است.

وی ادامه داد: این افراد مشاور و روانشناس و آشنا با آئین پرستاری و مراقبت های معنوی هستند، قطعا تلاش آنها بسیار جواب می دهد، در بیمارستان‌ها درایام کرونا هیچ چیزی مانند مسائل دینی بیماران را آرام نمی کرد، به ویژه در قم که با شهامت پزشکان شیوع ویروس گزارش شد برای سلامت مردم بسیار ارزشمند بود.

کارشنای ستاد حوزوی بحران عنوان کرد: در این دوره ۲۰ نفر از قم و ۴۰ نفر از استان های دیگر حضور دارند.

وی تصریح کرد: طلاب جهادی دارای شاخصه های مهم هستندو در این دوره  یک سری نیروهای نهادی و جهادی که همه در عرصه کرونا درخشیدند درحال دیدن آموزش هستند.

حجت‌الاسلام  پناهی درباره شاخصه های شرکت کنندگان در این دوره عنوان کرد: جهادی بودن شاخصه اصلی ماست و افراد باید سطح ۲ را گذرانده باشند و در دوره ها شرکت کنند و آشنا به مباحث روانشناسی باشند تا خروجی داشته باشیم، ضمن اینکه از نظر شخصیتی نیز افرادی معرفی شوند که از کار خسته نشوند و توان کلاس داری و مربی گری را داشته باشند و دارای فن بیان باشند و در این باره شاخصه های مهمی را برای آن ها مد نظر قرار داده‌ایم.

دبیرستاد حوزوی مدیریت بحران افزود: در بانک اطلاعات ستاد حوزوی مدیریت بحران، مشخصات ۲۰ هزار و ۵۰۰ طلبه خواهر و برادر ثبت شده است که از این ظرفیت استفاده می شود.

وی تصریح کرد:در حوادث غیر مترقبه، بنا داریم قرارگاه حوزوی  داشته باشیم تا اگر حادثه ای شکل گرفت وضعیت امکانات و توانایی طلاب و مدیریت و پشتیبانی ساماندهی شود و طلبه ها بدانند در حوادث پایگاهی برای ساماندهی در مسیر ارائه خدمات منسجم وجود دارد.

حجت‌الاسلام پناهی بیان کرد: این تعداد طلبه ظرفیت عظیمی است و در سامانه با توجه به تخصص و حضورشان ساماندهی و طلابی که آموزش های تخصصی یا امدادی دیده اند شناسایی شوند. در فضای مجازی تبلیغات مسمومی بر علیه طلاب حوزه های علمیه وجود دارد و برخی از مردم از حضور جهادی و از خودگذشتگی طلاب بی خبر بودند که درایام کرونا واقعیت شخصیتی طلاب خود رانشان داد و مانند زمان جنگ، ایثار زیادی شکل گرفت و امروز نیز طلاب خطر را می دیدند به خاطر جامعه گذشت و ایثار کردند.

وی خاطرنشان کرد: در جریان کرونا، طلاب با ازخودگذشتگی کارهای عظیمی در بیمارستانها و آرامستانها انجام دادند و دید منفی مردم که متاثر از تبلیغات سوء علیه حوزه های علمیه و یا کم کاری برخی ازمسئولان بود را تا حدود زیادی بهبود بخشید.

مسئول کمیته آموزش ستاد حوزوی بحران عنوان کرد: حقیقتا تلاش طلاب  قابل جبران نیست اما واقعیت این است همه این فعالیت های جهادی و بدون توقع طلاب درحالی در حال انجام است که مشکلات معیشت طلاب خیلی زیاد است و اخیرا این مشکلات معیشتی  با واکنش مراجع معظم تقلید هم مواجه شده و باید برای رفع مشکلات آنان، اقدامی کرد.

وی گفت: طلاب و روحانیون بدون هیچ چشم‌داشتی به میدان آمدند و گاهی به دلیل فعالیت در بیمارستان و آرامستان، وضعیت معاش و شغل‌شان با مخاطره روبرو شد اما اتفاقات زیبایی رقم خورد، در برخی از استان ها بدون غسل، متوفیان کرونایی دفن می‌شدند و طلاب برای غسل و کفن اموات به میدان آمدند و در جلسات ستاد بحران می گفتند که در صحنه می مانیم تا اموات مردم بدون غسل و کفن و دفن نماند و چه جدی پای کار بودند.

حجت‌الاسلام پناهی ادامه داد: در اوایل، لباس مخصوص تغسیل نبود و وقتی هم که ساخته شد پوشیدن آن دشوار و غیرقابل تحمل بود، اما طلاب با پوشیدن آن اموات مردم را غسل دادند و کفن و دفن کردند و به جای خانواده ها که نمی توانستند در آرامستانها حاضر شوند گریه می کردند، داغی که بر دل طلاب در آرامستان ها نشست بسیار عظیم بود.

وی خاطرنشان کرد: خود این ها به شدت نیاز به حمایت روحی و روانی داشتند لذا کمیته روانشناسی را در آرامستان مستقر شدند و می دیدیم بسیار آسیب می بینند گاهی این عزیزان با بغض و گریه کار می‌کردند و دلسوزی طلاب در جریان کرونا بی نظیر بود.

کارشناس ستاد حوزوی  بحران عنوان کرد: طلاب در این شرایط مراسم و مجالس ترحیم را مجازی برگزار کردند و سنگ تمام گذاشتند و هر کاری از دستشان برمی آمد انجام می‌دادند؛ هر چه بر مهارت افزایی و آموزش این عزیزان همت کنیم کم است و باید دانش طلاب را بالا ببریم.

وی گفت: نهادهای امدادی  کشور معترفندحضور طلاب در زلزله بم افتخاری بزرگ بود و نگذاشتند بیماری بهداشتی دامن جامعه را بگیرد، وهمه بر ضرورت حضور جهادی طلاب تاکید دارند، به واقع جهادی ترین قشری که در بدترین شرایط می شود روی آنها حساب باز کرد طلاب  روحانیون هستند، این‌ها تعالیم دینی را در حوزه های علمیه آموخته اند و نسبت به آن علم دارند و عالم و عامل شدند. البته حضور بسیجیان و دانشجویان و مومنین نوع دوست کشور هم حضوری تحسین برانگیز است.

انتهای پیام  ۳۱۳/۱۷

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha