پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
دفاع

حوزه/ دانش آموخته مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن نرجس خاتون(س) شاهین شهر از پایان نامه خود با عنوان «صنعت تضاد در آیات اقامه و اضاعه نماز» در مدیریت حوزه علمیه خواهران اصفهان دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، خانم مهری روح الامین، دانش آموخته مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن نرجس خاتون(س) شاهین شهر از پایان نامه خود با عنوان «صنعت تضاد در آیات اقامه و اضاعه نماز» به راهنمایی حجت الاسلام والمسلمین براتعلی حق شناس و داوری حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل ملکوتی خواه در مدیریت حوزه علمیه خواهران اصفهان دفاع کرد.

خانم مهری روح الامین در دفاع از پایان نامه خود اظهار داشت: نماز مؤثرترین رابطه انسان با خدا، سیمای دین و جواز عبور از صراط است. صنعت تضاد در آیات اقامه و اضاعه نماز همراه با واژه‌های پیرامون، موضوع این تحقیق است. چنان‌که کتاب تکوین الهی پر از مجموعه اضداد همچون شب و روز و بر و بحر است، کتاب تشریع(قرآن) نیز شامل مجموعه‌هایی بسیار زیبا از اضداد است که چشم‌ها را خیره می‌سازد. از موضوعات مهم در قرآن، موضوع نماز است که حدود صد آیه درباره آن آمده است.

وی افزود: با بررسی این آیات درمی‌یابیم که خداوند صحنه‌های رویارویی مهم و زیبایی را به نمایش گذاشته است. صنعت تضاد، هنری است برای کشف این صحنه‌های رویارویی با بکارگیری دقت و مهارت تا تابلوهای زیبای آن مشاهده شود. در برخی تابلوها ویژگی‌های اقامه و اضاعه‌کننده نماز را مشاهده می‌کنیم؛ مثلاً در ویژگی‌های اعتقادی افرادی که از نماز خود محافظت می‌کنند، به آخرت ایمان دارند، ولی افرادی که به نماز بی‌اعتنا هستند، آخرت را تکذیب می‌کنند. در ویژگی اخلاقی، کسانی که اقامه‌کننده نماز هستند، صاحب عقل و لب هستند، ولی کسانی که نماز را مسخره می‌کنند، صاحب عقل و لب نیستند.

خانم روح الامین تصریح کرد: در آثار اعتقادی مشاهده می‌کنیم که پاداش اقامه‌کننده نماز در دنیا و آخرت ضایع نمی‌شود، ولی کسانی که نماز را ضایع می‌کنند، بر اثر کیفر اعمالشان مشمول دوزخ می‌شوند. در آثار اخلاقی اقامه و اضاعه نماز مشاهده می‌کنیم کسانی که نماز را اقامه می‌کنند، از فحشا و منکر دور می‌شوند و مشمول رحمت خداوند قرار می‌گیرند، ولی افرادی که نماز را ضایع می‌کنند، از شهوات و منکر متابعت می‌کنند و مشمول عذاب خداوند می‌شوند. با فهم این صنعت بدیع در ابعاد نماز، شوق آدمی به اقامه نماز و تنفرش از اضاعه نماز بیشتر می‌شود. صنعت تضاد راه تدبر را می‌گشاید، آن‌گاه نمازگزار لطایف و ظرایف بسیاری را در معانی و واژه‌های نماز و پیرامون آن کشف می‌کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha