جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام سید محمد صادق ابطحی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین ابطحی، مرگ سعادتمندانه، برکت در خانه و رزق و روزی، عمر طولانی، دور شدن از جهنم و وارد شدن در بهشت را از آثار و برکات احسان و نیکی به دیگران عنوان کرد که در مضامین روایات اسلامی به آن اشاره شده است.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد صادق ابطحی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اصفهان؛ در راستای سلسله مباحث سبک زندگی اسلامی با اشاره به جایگاه احسان و نیکی به دیگران در نظام اجتماعی اسلام، اظهار کرد: خدای عالم در آیات نورانی قرآن انسان های نیکوکار را با تعبیر "ان الله یحب المحسنین" معرفی می کند و چندین بار در قرآن کریم این تعبیر که خدای عالم انسان های نیکوکار را دوست دارد تکرار شده است.

وی با اشاره به محبوبیت انسان های نیکوکار نزد خداوند متعال، گفت: کسانی که به دیگران احسان کرده و دستی از دیگران می گیرند و گره از کار دیگران باز می کنند این افراد محبوب خدای عالم هستند.

استاد حوزه ادامه داد: برای کسی که می خواهد احسان کند، آدابی در اسلام بیان کرده اند، از جمله این که تبعیض در نیکی کردن نباشد، همچنان که در روایت می فرماید خیرت به دیگران برسد علی رغم این که فرد مقابل خوب یا بد باشد، وقتی می خواهید کمک کنید به همه کمک و احسان کنید.

ابطحی افزود: از آداب دیگر نیکی کردن این است که در برابر بدی نیکی نمودن هنر است و در تعبیر دارد خیرت به دیگران برسد چه آن کسی که اهل این خیر است و چه آن کس که اهل آن خیر نیست، یعنی حتی ممکن است فردی به انسان ضرری هم زده باشد باید به او نیز نیکی و احسان نمود.

استاد حوزه  با اشاره به نمونه هایی از برخورد همراه با احسان و نیکی امام مجتبی(ع) و امام سجاد(ع) با افرادی که به ایشان اهانت کرده بودند، احسان را اخلاق برگزیده ائمه اطهار علیهم السلام عنوان کرد و ادامه داد: از دیگر آداب نیکی کردن به دیگران عجله کردن و تاخیر ننمودن در احسان و نیکی و منت نگذاشتن است، همچنان که امام سجاد(ع) در دعای شریف مکارم الاخلاق می فرماید: "خدایا به من توفیق بده خیرم به دیگران برسد و در عین حال منتی هم بر کسی نگذارم".

وی خاطرنشان کرد: انسانی که اهل احسان و نیکی به دیگران باشد محبوب دل های دیگران می شود و قرآن کریم نیز در این باره می فرماید: "ان الذین امنوا و عملوا الصالحات سیجعل لهم الرحمن ودا".

 ابطحی، مرگ سعادتمندانه، برکت در خانه و رزق و روزی، عمر طولانی، دور شدن از جهنم و وارد شدن در بهشت را از آثار و برکات احسان و نیکی به دیگران عنوان کرد که در مضامین روایات اسلامی به آن اشاره شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha