سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
کد خبر: 912151
۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۰
حجت الاسلام سید محمد صادق ابطحی

آنچه به خانه و خانواده انسان صفا می دهد حسن معاشرت در محیط خانواده نسبت به همدیگر است به گونه ای که همه افراد خانواده نسبت به یکدیگر حسن معاشرت داشته باشند و اسلام فوق العاده بر این موضوع تاکید دارد.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد صادق ابطحی در گفت و گو با خبرگزاری «حوزه» در اصفهان؛ در راستای سلسله مباحث سبک زندگی اسلامی، با اشاره به نظام اجتماعی اسلام و جایگاه خانواده به عنوان کوچک ترین واحد اجتماع، اظهار کرد: اسلام در مورد خانواده سفارشات و دستوراتی دارد تا زندگانی انسان صفا داشته باشد و انسان از زندگی خود لذت ببرد.

وی افزود: آنچه به خانه و خانواده انسان صفا می دهد حسن معاشرت در محیط خانواده نسبت به همدیگر است، به گونه ای که همه افراد خانواده نسبت به یکدیگر حسن معاشرت داشته باشند و اسلام فوق العاده بر این موضوع تاکید دارد.

حجت الاسلام والمسلمین ابطحی با بیان روایتی از امام صادق(ع) در خصوص نوع ارتباط بین زوجین در محیط خانواده، گفت: در ارتباط بین زن و شوهر، مرد سه وظیفه دارد که اول مدارا و خوش رفتاری با همسر است که اگر مدارا و خوش رفتاری وجود داشته باشد باعث این می شود محبت همسر جلب گردد و حتی در روایت دارد این که مرد به همسر خود بگوید من تو را دوست دارم؛ این کلمه هرگز از قلب زن خارج نمی شود.

وی اضافه کرد: اصلا ازدواج بر همین پایه است و زمانی که قرآن بحث ازدواج را  بیان می کند می فرماید خدای عالم بین زوجین مودت و رحمت قرار داد، در کنار آن، مورد دیگر خوش اخلاقی است تا مرد قلب زن را به دست بیاورد.

حجت الاسلام والمسلمین  ابطحی بر اساس روایات، بداخلاقی در محیط خانواده را منجر به فشار قبر عنوان کرد و ادامه داد: از جمله انسان های سعادتمند افرادی هستند که دارای اخلاق خوب باشند و ما پیرو پیامبری هستیم که فرمود: "اسلام یعنی اخلاق خوب" و نصف دین اخلاق خوب است و نیمه دیگر آن اعمال دیگری است که انسان انجام می دهد" و بر اساس فرمایش پیامبر(ص) بداخلاقی تمام اعمال خوب انسان را فاسد می کند، همانگونه که سرکه عسل فاسد می کند.

وی خاطر نشان کرد: مسئله دیگر در محیط خانواده گشاده دستی است و این که مرد خانواده خود را در مضیقه قرار ندهد و از آنچه که خدای عالم به انسان داده است برای تامین معاش خانواده تلاش کند، چرا که انسان مال را برای این که خود و خانواده او در دنیا از آن لذت ببرند، می خواهد.

استاد حوزه به وظایف زن در محیط خانواده نیز اشاره کرد و افزود: زن هم نسبت به همسر خود بنابر روایت امام صادق(ع) وظایفی دارد که از جمله این که خود را از هر پلیدی حفظ کند و به گونه ای بگردد که اطمینان همسر را به سوی خود جلب کند.

وی اضافه کرد: دیگر این که تعهد اخلاقی در مقابل همسر داشته باشد تا او را محزون نکند و به گونه ای رفتار کند که همسر در محیط خانواده شاد باشد، چرا که اگر غصه در زندگانی او وارد شود در بین مردم نیز این حزن اندوه در دل مرد وجود دارد و او را غمگین نگه می دارد.

حجت الاسلام والمسلمین  ابطحی با تاکید بر داشتن روحیه گذشت در محیط خانواده تصریح کرد: یکی از مهم ترین پایه های اساسی و مهم در تحکیم بنیان خانواده این است که انسان روحیه گذشت داشته باشد و در این باره در دستورات دین مسئله ای به نام تغافل وجود دارد و همین روح گذشت، اغماض، چشم پوشی نسبت به اشتباهات یکدیگر به زندگانی انسان صفا و صمیمت می دهد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha