جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
قطبی

حجت الاسلام قطبی گفت: جامعه یک مجموعه پیچیده، متشابه و بلند دامنه است که اگر بخواهد همه این امور از متن دین استخراج، استنباط و اجرا شود، باید به یک رکن دیگری به عنوان خرده نظام های فقهی اجرایی توجه کرد.

حجت الاسلام محمد قطبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اصفهان، در ادامه سلسله مباحث سبک زندگی اسلامی با اشاره به موضوع ارکان حکومت دینی ضمن تعریف حکومت دینی به تبیین خرده نظام های اجرایی فقهی در این زمینه پرداخت و اظهار کرد: وقتی می گوییم حکومت دینی به معنای آن است که حکومت همه نیازهای جامعه اعم از اقتصاد، سیاست، امنیت، رفاه، فرهنگ و هنر و امثالهم را از متن دین استخراج و در جامعه مستقر کند.

وی افزود: به هر حال جامعه یک مجموعه پیچیده، متشابه و بلند دامنه است که اگر بخواهد همه این امور از متن دین استخراج، استنباط و اجرا شود، باید به یک رکن دیگری به عنوان خرده نظام های فقهی اجرایی توجه نمود.

حجت الاسلام قطبی ضمن ابراز خرسندی از رویکرد حوزه علمیه قم به جریان فقه دولت، این جریان را اتفاق خوبی دانست و عنوان کرد: به لطف خدا در حوزه علمیه قم یک جریان خوبی به عنوان فقه دولت یا به اصطلاح فقه مضاف یا فقه حکومتی که در واقع پیشنهاد و تاکید رهبرانقلاب بود در حال پیگیری است و یک جریان خوبی را تولید کرده است.

وی اضافه کرد: نتیجه این مسئله آن است که باید در همه زمینه های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، امنیت و بین الملل نظام های معرفتی اسلام را استخراج و استنباط کنیم و نظریه های مختلف اسلامی را در حوزه های گوناگون ارائه نماییم.

حجت الاسلام قطبی با تاکید بر پیچیدگی های گسترده رسانه درهمه زوایای زندگی بشر امروز، تصریح کرد: اگر در حوزه رسانه و یا در حوزه اقتصاد و یا حوزه عدالت و دیگر حوزه ها نظریه متقن اسلامی نداشته باشیم نمی توانیم ادعا کنیم حکومت ما حکومت دینی است.

وی خاطر نشان کرد: در حوزه نظریه سازی یا به تعبیر رایج امروز نظام سازی هنوز راه مانده زیادی در پیش داریم که باید به آن توجه کنیم، لذا با عنایت به این که برخی ممکن است با نگاه خود این رکن را رکن مستقلی ندانند و شاید زیرمجموعه رکن نهاد اجتهاد مرجعیت باشد، اما باید به طور مستقل به این رکن توجه شود.

حجت الاسلام قطبی، خرده نظام های اجرایی فقهی را به خودی خود یک رکن بزرگ و قوی و بلند دامنه عنوان کرد و افزود: بر مبنای این رکن، نظام های مورد نیاز حکومت دینی را بر اساس تعالیم اسلامی به دست می آوریم.

وی به تلاش های افرادی چون شهید صدر در عرضه نظریه اقتصاد اسلامی نیز اشاره کرد و گفت: در حوزه نظام اقتصادی افرادی مانند شهید صدر اقدام کردند و کارهای بسیار ارزشمندی انجام شد، اما این اقدامات باید به حد کمال برسد و نظریه اقتصاد اسلامی را به دنیا عرضه کند، همچنان که باید در حوزه هایی هم چون شهرسازی، عدالت اجتماعی، عدالت اقتصادی، عدالت سیاسی، عدالت سلامت و آموزش و عدالت جنسی نیز باید نظریه اسلام را ارائه کنیم.

حجت الاسلام قطبی تاکید کرد: باید خرده نظام های اسلامی را استخراج و سپس کلان نظریه حکومت اسلامی بتواند با همین خرده نظام هایی که تکمیل می گردد به عنوان یک رکن در حکومت دینی به تکامل برسد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha