جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام  علی  صغیرا

حوزه/ استاد حوزه با مقایسه رحمت و محبت، رحمت را فراتر از محبت عنوان کرد و گفت: رحمت چیزی فراتر از این است، یعنی هم شامل افرادی می شود که انسان آنها را دوست دارد و به آنها نیاز دارد و هم شامل کسانی می شود که انسان آنها را دوست ندارد و یا به آنها نیازی ندارد.

حجت الاسلام علی صغیرا در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در اصفهان، در راستای سلسله مباحث سبک زندگی حوزه علمیه اصفهان با اشاره به آیه ۲۱ سوره روم و مسئله مودت و رحمت به زوجین اظهار کرد: علامه طباطبایی در تفسیر المیزان می فرماید مودت، محبت قلبی بین زن و شوهر است و رحمت وقتی است که این محبت ابراز شود و این ابراز محبت در نگاه، در کلام و در رفتار باید صورت گیرد.

وی افزود: خداوند در قرآن کریم رحمت را بر خود واجب دانسته است و رحمت به معنای لطف بدون چشم داشت است؛ به طور معمول در محبت یک نگاه دو طرفه وجود دارد، یعنی انسان نیازی به کسی دارد و یا کمالی در فردی می بیند و نسبت به او محبت و یا تعلقی پیدا می کند.

استاد حوزه ضمن مقایسه رحمت و محبت، رحمت را فراتر از محبت عنوان کرد و گفت: رحمت چیزی فراتر از این است یعنی هم شامل افرادی می شود که انسان آنها را دوست دارد و به آنها نیاز دارد و هم شامل کسانی می شود که انسان آنها را دوست ندارد و یا به آنها نیازی ندارد.

وی اضافه کرد: خداوند در آیه ۲۱ سوره روم می فرماید ما به زن و شوهر مودت و رحمت را عنایت کردیم، پس این دو رکن لازم است، در حالی که می توانست بگوید تنها مودت، یعنی محبت قلبی را به آنها دادم، اما می فرماید رحمت چون یک زمان هایی حالی ایجاد می شود که انسان نسبت به همسر علاقه ای نداشته باشد و یا در او خیری نمی بیند، اما اینجا هم باید به او توجه و لطف داشته باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha