جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
ولایت فقیه

حجت الاسلام خطاط تصریح کرد: «ولایت فقیه» ادله شرعی قرآنی، روایی و عقلی دارد و در عبارت کوتاه، منظور از ولایت مطلقه، اختیارات تام حکومتی است که در دیدگاه دینی موکول به فقیه شده است.

حجت الاسلام عبدالامیر خطاط در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اصفهان در راستای سلسله مباحث سبک زندگی اسلامی در ماه رمضان، ضمن تبیین موضوع ولایت فقیه اظهار کرد: بیشترین مظلومیتی که در موضوع ولایت فقیه وجود دارد، تفسیر اشتباه این موضوع است، یعنی معنای ولایت فقیه دانسته نشده و چون ندانستند ره افسانه زدند، لذا اگر چنانچه معنای ولایت فقیه را بدانیم بی شک منکر آن نمی توان شد.

وی افزود: ولایت فقیه ادله شرعی قرآنی، روایی و عقلی دارد و در عبارت کوتاه، منظور از ولایت مطلقه، اختیارات تام حکومتی است و اختیارات تام حکومتی در دیدگاه دینی موکول به فقیه شده است.

معاون آموزش حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: جامعه نمی تواند بدون حکومت استمرار یابد و علاوه بر نیازهای مادی، نیازهای معنوی نیز دارد که اسلام اگر چنانچه در منصب حکومت قرار گیرد می تواند آنها را تامین کند و علاوه بر آن حکومت بدون حاکم نیز ممکن نیست.

وی اضافه کرد: حاکم بدون اختیاراتی که مقتضای حکومت اوست، ممکن نیست حکومت داشته باشد و هرگز کسی نمی پذیرد که مسئولیت به فردی داده شود، اما اختیاراتی که لازمه مسئولیت است را از او دریغ کنند.

حجت الاسلام خطاط با تاکید بر لزوم وجود حکومت و حاکم دارای اختیارات، تصریح کرد: علت این که فقیه باید در حکومت اسلامی حاکم باشد این است که طبیعتا فردی باید حاکم باشد که از اسلام آگاهی داشته باشد و ترجیح این است که فقیه و مجتهد باشد و البته نکته ای که گفته می شود این است که هیچ فقیه و مجتهدی این را بیان نکرده است که تنها شرط در حاکم فقاهت است، بلکه فقاهت یکی از شرایط است.

وی خاطر نشان کرد: به تعبیر دیگر دیدگاه شیعیان در مسئله ولایت فقیه این است که هر چه تمام عقلای عالم در حاکم شرط می دانند ما هم شرط می دانیم و علاوه بر آن، به دو شرط عدالت و فقاهت نیز قائل هستیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha