پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 904987
۳۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۰
حجت الاسلام سید محمد صادق ابطحی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین ابطحی با بیان این که در نظام اجتماعی اسلام، هر مسلمان نسبت به مسلمان دیگر حقوقی دارد گفت: در رساله حقوق امام سجاد(ع)، بیش از ۵۰ حق بر گردن هر انسان مسلمان وجود دارد.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد صادق ابطحی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اصفهان، در راستای سلسله مباحث سبک زندگی اسلامی، با اشاره به موضوع نظام اجتماعی اسلام، به تبیین جایگاه حقوق مردم در آیات و روایات اسلامی پرداخت.

وی با بیان این که در نظام اجتماعی اسلام، هر مسلمان نسبت به مسلمان دیگر حقوقی دارد گفت: در رساله حقوق امام سجاد(ع)، بیش از ۵۰ حق بر گردن هر انسان مسلمان وجود دارد. در این رساله امام(ع)، حقوقی مانند حق خدا، حقوق اعضا و جوراح و حق اعمالی همچون نماز، روزه و حج، حق مردم بر حاکم، حق حاکم بر مردم، حق پدر و مادر، فرزند، همسر، معلم و ... را بیان فرموده است.

استاد حوزه علمیه اصفهان اضافه کرد: محور در نظام اجتماعی اسلام، حقوق است و هر مسلمانی باید نسبت به دیگران وظایف خود را انجام دهد.

ابطحی، آیه ۹۰ سوره نحل "إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِیتَاءِ ذِی الْقُرْبَیٰ وَیَنْهَیٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکَرِ وَالْبَغْیِ ۚ یَعِظُکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ" را آیه محوری پیرامون حق و حقوق دانست و عنوان کرد: در این آیه، خداوند عالم، همه را به چند چیز از جمله عدالت امر کرده است، تا همه در مقابل یکدیگر جانب عدالت را رعایت کنند و احسان و دستگیری نسبت به هم داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: در جایی که انسان می خواهد احسان کند بستگان نیازمند، مقدم هستند و در مقابل آن خداوند از فحشا، منکرات و طغیان گری در جامعه اسلامی نهی فرموده است و همه این امور، محور نظام اجتماعی اسلام محسوب می شود.

استاد حوزه علمیه اصفهان با اشاره به تاکید اولیاء دین بر اصولی که محور نظام اجتماعی اسلام است، گفت: صله رحم، گذشت، انفاق، دستگیری از ضعفا، صدقه دادن، اصلاح ذات البین، دستگیری از محرومان و توجه به حقوق دیگران همه از دستورات اسلام در نظام اجتماعی است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • پریسا IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    0 0
    سلام،جناب اقای ابطحی من میخام از مزاحمت ھای پی در پی مسجد کوچمون از صدای بلند اذانش تا صدای روزہ ھروز وصبح جمعہ شکایت کنم۔مگہ ماشھروند نیستیم حق آرامش نداریم۔ما ھم مسلمونیم۔بخدا مسلمونی بہ آزارو اذیت ھمسایہ نیست۔روان ما دچارمشکل شدہ از سروصدای مسجد،من میخام مستقیم بادفترشماارتباط بگیرم شکایت کنم بسکہ ھرجارفتم ھیچ کس اھمیتی بہ شکایتم نداد۔لطفن بگید من چیکار کنم