شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کد خبر: 911261
۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۸
احمد مومنی

حجت الاسلام مومنی گفت: ایمان دارای سه بخش است که بخش اول آن معرفت و شناخت خداوند به قلب است و هر چه میزان این معرفت و شناخت بالاتر و وسیع تر باشد ارزش انسان و عمل او برتر است.

حجت الاسلام سیداحمد مومنی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اصفهان، با اشاره به این که عالی ترین سرمایه، سرمایه ایمان است به تبیین بسیط یا مرکب بودن ایمان پرداخت و اظهار کرد: برخی ها از جمله مرجئه معتقد هستند که ایمان صرف الاعتقاد است، به این معنا که انسان همین مقدار که معتقد به خدا، پیغمبر و معاد باشد و عقایدی داشته، حتی بدون عمل نیز ناجی است.
 

وی با بیان اعتقاد شیعه درخصوص ایمان گفت: از امیرمومنان(ع) درباره چیستی ایمان سوال شد و حضرت در پاسخ فرمودند: " الایمانُ معرفَةٌ بالقَلبِ و اقرارٌ باللِسانِ و عَمَلٌ بالأرکانِ؛ " می باشد.

استاد حوزه افزود: بر همین اساس ایمان دارای سه بخش است که بخش اول آن معرفت و شناخت خداوند به قلب است و هر چه میزان این معرفت و شناخت بالاتر و وسیع تر باشد ارزش انسان و عمل او برتر است.
 

حجت الاسلام مومنی دومین بخش ایمان پس از شناخت را اقرار به زبان عنوان کرد و ادامه داد: انسان پس از این که خدا را شناخت باید به زبان معتقدات خود را اقرار کند و باید با زبان آنچه را که به دل معتقد است آشکارا اعلام کند.

وی اضافه کرد: سومین بخش ایمان که حضرت می فرماید عمل به اعضا و جوارح است که به این معنا است که انسان وقتی خدا و پیغمبر را شناخت و با زبان نیز اقرار کرد، زمان آن است که عمل نماید و اگر چنانچه عمل نباشد ایمان نتیجه ای ندارد و مثمر ثمر نیست، لذا ایمان و عمل توأم و مقرون با هم است

حجت الاسلام مومنی با استناد به آیات قرآن کریم به تاکید قرآن در خصوص توأم بودن ایمان و عمل اشاره کرد و افزود: اگر در قرآن بنگرید در هر آیه ای که خداوند بحث ایمان را آورده است بلافاصله عمل صالح را ضمیمه می فرماید، چرا که آنچه اثر بخش است عمل به دستورات خدا است.

وی خاطر نشان کرد: ایمان یک سری قوانین و دستوراتی از جانب خدا است که شفابخش انسان و انسانیت انسان است و لذا آنچه را که از همه بالاتر و مهم تر است عمل به دستورات دین و قوانین است و بدون عمل ایمان مفید فایده نخواهد بود.
انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha