پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 913820
۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۷
اصلاح الگوی مصرف

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین قطبی گفت: مردم، متولیان فرهنگی و حاکمیت سه بخش نهادینه سازی فرهنگ مصرف هستند، در این بین مردم محورترین بخش محسوب می شوند.

حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اصفهان، در ادامه سلسله مباحث سبک زندگی اسلامی، با اشاره به اقدامات لازم برای نهادینه سازی فرهنگ مصرف در جامعه، اظهار کرد: انسان از همان ابتدای تولد به طور ذاتی و اساسی یک موجود مصرف کننده است و با مصرف غذا، لباس و ... در طول زندگی مواجه می باشد.

وی افزود: البته خود انسان این اقلام مصرفی را تولید می کند، اما به طور مطلق همه انسان ها مصرف کننده آفریده شده اند و تا لحظه آخری که دنیا را ترک می کند مصرف کننده مواد غذایی و دیگر اقلام مصرفی هستند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی شعبه اصفهان با بیان مثالی پیرامون ذات مصرف کننده انسان، دامنه این مصرف را گسترده دانست و گفت: حتی اگر کسی این ادعا را مطرح نماید که لحظاتی در زندگی مصرف کننده نمی باشد قادر نیست این ادعا را ثابت کند و حتی اگر در بیابان نیز قرار گیرد و به حسب ظاهر مصرف کننده غذا و چیز دیگری نباشد، اما باز هم به نوعی مصرف کننده انرژی است.

وی اضافه کرد: طبیعت و خلقت انسان اینگونه است که در طول عمر و در همه شرایط مصرف کننده می باشد، اما آن مسئله ای که مهم است این است که بتوانیم آداب و شئونات و قوانین ناظر بر مصرف را به درستی متوجه شویم و مصرف کننده های منطقی و قاعده مدارباشیم.

قطبی سبک زندگی اسلامی برای انسان را قائل به رعایت قوانین مصرف کنندگی عنوان کرد و ادامه داد: انسان باید در طول زندگی خود در همه شئونی که شأن مصرف کنندگی دارد به سمت یک مدل بهره گیری مطلوب و قاعده حکیمانه برود تا بتواند مزیت ها و دستاوردهایی که برای بشر در نظر گرفته شده را به دست آورد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی شعبه اصفهان ادامه داد: به طور معمول بعضی از اقدامات متوجه مردم و آحاد جامعه، نخبگان و متولیان فرهنگ و برخی اقدامات نیز متوجه بخش حاکمیت، قانون گذاری و نهادهای حاکمیتی است.

وی افزود: در بین این سه محور، محورترین بخش مردم هستند و در واقع فرهنگ مصرف از طرف خود مصرف کننده شکل می گیرد و اگر مصرف کننده نیازمدار و بهگزین عمل کند فضای جامعه به سمت فرهنگ درست مصرف پیش خواهد رفت.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی شعبه اصفهان، صرف اجرای ماموریت و انجام وظایف از سوی مردم جهت فرهنگ سازی مصرف را کافی ندانست و گفت: نخبگان جامعه و افراد تاثیرگذار که دارای تریبون در جامعه هستند باید برای اصلاح الگوی مصرف فرهنگ سازی کنند، در این میان افراد اهل علم و حوزویان نیز به لحاظ تاثیر اجتماعی و مرجعیت دینی می توانند در جامعه موثر واقع شوند.

وی اضافه کرد: در کنار این دو دسته، نهادهای حاکمیتی، نظام و دولت نیز وظیفه دارد و باید از مصرف حمایت کند و الگوها و مدل های مطلوب را به جامعه معرفی کند، لذا در این مسیر رسانه ملی به ویژه نقش سازنده ای برای سوق دادن مردم به سمت مصرف متعادل، ارزشمند و حکیمانه دارد.

قطبی با تاکید بر ثمرات ارزشمند این فرهنگ سازی، تصریح کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب نیز رهبر انقلاب هفتمین منطقی که بر آن تاکید کردند سبک زندگی است و این اتفاق نمی افتد مگر با رعایت همین نکاتی که اشاره شد.

انتهای پیام


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha