جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
گرجی

کارشناس دینی گفت: باید به اخلاق توأم با فعالیت های دیگر توجه کنیم، چرا که این کار مایه سعادت خود و آرامش جامعه است و مردم اگر می خواهند روی خوش سعادت را ببینند باید فضایل اخلاقی را در جامعه ترویج دهند.

حجت الاسلام مهدی گرجی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اصفهان، در راستای سلسله مباحث سبک زندگی اسلامی حوزه علمیه اصفهان، با اشاره به جایگاه و اهمیت مباحث اخلاقی اظهار کرد: علامه شهید مرتضی مطهری در کتاب آشنایی با علوم اسلامی، تعالیم اسلامی را در سه بخش اصول عقاید، فقه و اخلاق بیان می کند.

وی با بیان تعریف شهید مطهری از اخلاق به عنوان مجموعه صفاتی که انسان باید خود را به آنها بیاراید افزود: البته در اخلاق حرکت نیست، اما در عرفان سیر به معنای نقطه آغاز و انتها و مبدأ و مقصد وجود دارد که اگر انسان بتواند در دل مباحث اخلاقی سیر معنوی نیز داشته باشد بسیار خوب است.

حجت الاسلام گرجی با تاکید بر اهمیت اخلاق به عنوان یک مبحث کلیدی تصریح کرد: دین ما دین اخلاق است و اگر روزی توانستیم کشوری قدرتمند از نظر اقتصادی و صنعتی درست کنیم، نباید از اخلاق بیگانه و تهی باشیم ولذا باید مراقب بود هر ریالی که برای زیبایی ظاهر زندگی هزینه می کنیم به همان مقدار وقت و سرمایه را خرج اخلاق کنیم.

وی ضمن ابراز تأسف نسبت به نوع تربیت برخی خانواده ها، عنوان کرد: امروز با خانواده هایی مواجه هستیم که به ظاهر، خوراک و تسهیلات تحصیلی فرزندان خود اهمیت فراوانی می دهند، اما متاسفانه فرزندانی تربیت می کنند که از نظر اخلاقی دچار آسیب هستند.

استاد حوزه اضافه کرد: باید به اخلاق توأم با فعالیت های دیگر توجه کنیم، چرا که این کار مایه سعادت خود و آرامش جامعه است و مردم اگر می خواهند روی خوش سعادت را ببینند باید فضایل اخلاقی را در جامعه ترویج دهند.

وی تفضل و رحمت خداوند عالم را مرهون وجود سجایای اخلاقی در ملت ها دانست و گفت: در دنیای ما برخی ملت های پیشرفته فهمیده اند باید صداقت و یا تواضع را نهادینه کنند و خدای متعال نیز وقتی ببیند ملتی ولو غیرمسلمان به یکدیگر محبت می کنند و اخلاق و ادب و انصاف را در رفتار مختلف رعایت می کنند رحمت خود را بر آن ملت نازل می کند.
انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha