شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله رحیم توکل

حوزه/ استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه ورود به عالم شهود اگر با اختیار انسان باشد مقام او را بالا می برد، گفت: تقوای الهی انسان را نورانی می‌کند و این نورانیت اگر ادامه‌دار باشد به تدریج حجاب را کنار می زند و انسان را وارد عالم شهود می‌کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سید رحیم توکل طی سخنانی که در صحن های حرم مطهر بانوی کرامت پخش شد، اظهار کرد: یکی از تعابیری که از دنیا می شود عالَم غیب است و عالم آخرت را عالم شهود می‌گویند زیرا در دنیا موجوداتی مانند ملائکه هستند که ما آنها را نمی بینیم و وقتی به عالم آخرت می رویم پرده ها کنار می‌رود.

وی با بیان این که خروج از عالم غیب و ورود به عالم شهود چندین علت دارد، گفت: وقتی عمر ما به انتها رسید ملک الموت جان ما را قبض می‌کند و تعلق بین روح و بدن ما که در حالت بیداری بسیار قوی است قطع می‌شود و این قطع تعلق باعث می‌شود پرده‌های حجاب کنار برود.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه تمام حجاب‌ها ناشی از تعلقات ما است، افزود: تا تعلقات ما باقی است حجاب‌ها هم باقی است و به محض این که تعلقات ما قطع شود حجاب‌ها کنار می رود و ما چون در عالم تعلقات هستیم در عالم حجاب هستیم و با مرگ تعلقات ما به دنیا قطع می‌شود و وارد عالم شهود می‌شویم.

وی با بیان اینکه شهود بعد از مرگ برای ما مقامی به همراه ندارد، افزود: زیرا پرده های حجاب را خود ما کنار نزده‌ایم بلکه ملک الموت تعلقات را قطع کرد و چون خروج از عالم غیب و ورود به عالم شهود اختیاری ما نبود برای ما مقام به دنبال ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین توکل مصداق دوم ورود به عالم شهود را ورود اختیاری دانست و گفت: این نوع ورود به عالم شهود برای انسان مقام به همراه دارد؛ زیرا اگر انسان‌ها به دنبال تهذیب نفس بروند و تقوا پیشه کنند و به خاطر اطاعت از خدا واجبات را انجام دهند و محرمات را ترک کنند یک عمل نورانی انجام داده و این عمل نورانی انسان را نورانی می‌کند و اگر این کار ادامه‌دار شود به مرحله‌ای می‌رسیم که حجاب درون را کنار می‌زند.

وی راه سوم ورود به عالم شهود را انجام امور خیری دانست که در دید حق تعالی مهم است و افزود: برای مثال پدر و مادر پیری دارد و برای خدمت به آنها تلاش می‌کند و یا فردی که تمام همتش این است که به نیازمندان کمک کند و از مؤمنان رفع احتیاج کند و این اعمال بسیار شایسته است و خداوند به عنوان مزد عمل او در دنیا پرده‌هایی را کنار می‌زند.

استاد حوزه علمیه قم بیا بیان اینکه راه چهارم این است که خداوند گاهی برای اینکه اهل تقوا به تقوای خود دلگرم شوند برخی پرده ها را کنار می زند و صحنه هایی را به آنها نشان می دهند تا مسیر خود را ادامه دهند، گفت: اگر برخی از حقایق دنیا را به انسان نشان دهند انسان از خواب و خوراک می افتد و این عنایتی است که به برخی از افراد می‌شود تا بدانند حقیقت دنیا چیست.

وی با بیان اینکه بیماری‌ها و ویروس‌هایی که می‌آید به خاطر گناهان ما است، افزود: ظلم و جنایتی که در دنیا وجود دارد این بلاها را نازل می‌کند و اگر می خواهیم دعای ما مستجاب شود باید گناه را کنار بگذاریم و به درگاه خداوند توبه کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین توکل با اشاره به اینکه امام هادی علیه‌السلام در جریانی ملائکه غضب را به متوکل نشان دادند تا در مقابل قدرت خدا مقاومت نکند و به جنگ با خدا نرود، ادامه داد: امام علی علیه السلام هم برای این که برای افرادی که خلافت را غصب کردند اتمام حجت کند، جای آنها را بعد از مرگ به آنها نشان دادند تا از غصب خلافت دست بردارند ولی گفتند «النار و لا العار» یعنی آتش را می‌پذیرم ولی ننگ در دنیا را برای خود نمی‌پذیرم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    1 0
    عالی‌ومفید